کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

جوفراست و مشکل مهد کودک!


آتنا دختری 3 ساله است که مادرش فکر می‌کند دیگر وقتش رسیده او را به مهدکودک ببرد. اما مشکلی که وجود دارد این است كه در چند باری که مادر آتنا او را به مهدکودک برده، آتنا حاضر نشده آنجا بماند.

مجله سیب سبز: آتنا دختری 3 ساله است که مادرش فکر می‌کند دیگر وقتش رسیده او را به مهدکودک ببرد. اما مشکلی که وجود دارد این است كه در چند باری که مادر آتنا او را به مهدکودک برده، آتنا حاضر نشده آنجا بماند. مادر آتنا تلاش کرده او را با محیط مهدکودک آشنا و علاقه‌مند به ماندن در این محیط و بازی با بچه‌ها کند اما این کارها فایده‌ای نداشته و در نهایت آتنا پایش را در یک کفش کرده که برویم خانه و من اینجا را دوست ندارم. مادر آتنا شاغل است و باید سر کار برود. به همین دلیل لازم است ساعاتی از روز آتنا را به مهدکودک بسپارد. اما حالا دچار مشکل شده و نمی‌داند چطور با آن کنار بیاید.

جو فراست راه‌حل ارائه می‌دهد

مادر آتنا باید بداند که برای عادت دادن فرزندش به محیط جدید باید صبور باشد زیرا از نظر آتنا این کار بسیار سخت است و نمی‌تواند به راحتی آن را قبول کند. اما نکته مثبت این است که والدین باید بدانند که کودکان قابل تغییر هستند و می‌توان امیدوار بود که آتنا با تغییر برخی شیوه‌های رفتاری والدین نسبت به رفتن به مهدکودک علاقه نشانه دهد. سنی که آتنا در آن قرار دارد، مرحله‌ای از رشد است که در آن کودک از جدایی از مادر احساس ناراحتی و اضطراب می‌کند.

 سرزنش نکنید

یکی از نکات مهم در مواجهه با کودکی که حاضر نیست از مادر جدا شده و به مهدکودک یا خانه اقوام یا حتی کلاس برود، این است که به هیچ عنوان نباید کودک را به دلیل اضطرابش مورد تمسخر قرار دهید و باید با هم راهی برای حل آن بیابید.



  او را مستقل کنید

برای ایجاد استقلال به او آموزش دهید که کیف مهدکودکش را خودش آماده کند. یادتان باشد تقویت رفتار مطلوب کودک از طریق پاداش دادن بسیار موثر خواهد بود.

 برایش هدیه بگیرید

یک هدیه کوچک برای فرزندتان بخرید و به او بگویید وقتی که می‌روید تا او را از مهدکودک به منزل ببرید، هدیه را برایش می‌برید. با این کار هم او مطمئن می‌شود که شما بازخواهید گشت و هم این‌که نفس هدیه در او هیجان ایجاد می‌کند.

  برایش دوست پیدا کنید

می‌توانید روابط خارج از مهد کودک را با والدین دیگر بچه‌ها برقرار کنید و اجازه دهید برخی از آنها به منزل‌تان بیایند تا آتنا با آنها بازی کند. اگر او بتواند با یکی، دو نفر در مهدکودک دوست شود تمایل بیشتری به رفتن به مهدکودک نشان خواهد داد.

  او را تنها بگذارید

با فراهم کردن اوقاتی که کودک بتواند لحظاتی را بدون مادر سپری کند می‌توان به آماده شدن کودک کمک کرد. مثلا با تنها گذاشتن کودک در اتاقی برای بازی یا سپردن او به یکی از نزدیکان و خروج از منزل برای ساعاتی می‌توانید زمینه مناسب را ایجاد کنید.

 حتما خداحافظی کنید

حتی اگر کودک 6 ماهه است با او با آرامش خداحافظی کنید و وقتی که برمی‌گردید با آرامش برخورد کنید و افراط در احساسات نداشته باشید. به این ترتیب اعتماد به مادر در کودک شکل می‌گیرد. این موارد زمینه‌ساز امنیت کودک برای جدایی و کاهش اضطراب او برای جدایی است. اگر این توضیحات کافی نبود باید از مشاوره کمک بگیرد.

حکیمه قادری، روانشناس و مشاور

علت را در خودتان جست وجو کنید

شروع مهدکودک رفتن کودکان از سن 3 تا 4سالگی است اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که ممکن است کودک دچار اضطراب جدایی باشد. زمانی که کودک قرار است خانه بماند یا نزد یکی از اقوام نگهداری شود یا به کلاس یا مهمانی می‌رود و در این شرایط مدام به مادر چسبیده است و همه نیازهایش را به مادر ارجاع می‌دهد، به این معناست که اضطراب جدایی دارد.

دلیل اول، اضطراب مادر

منشا اضطراب جدایی کودک می‌تواند اضطراب خود مادر باشد. مادری که خودش مضطرب است و حمایت و مراقبت افراطی نسبت به کودک دارد باعث می‌شود احساس امنیت کودک کاهش پیدا کند. در واقع منشا اضطراب اغلب کودکان، مادرانی هستند که خودشان به کودک وابسته‌اند و حمایت بی‌اندازه می‌کنند. وقتی کودک وابسته بار بیاید طبیعی است که اگر قرار باشد به مهدکودک برود این جدایی را نپذیرد.

تمرین کنید

5 سال اول کودک بسیار مهم است و تجربه‌های او، باورها و تفکراتش را شکل می‌دهد بنابراین اگر احساس عدم امنیت و عدم اعتماد به مادر و ترس از دست دادن افراد مهم زندگی را داشته باشد در آینده هم با مشکلات زیادی رو‌به‌رو خواهد شد. به همین دلیل به مادر گفته می‌شود که عجله نکند و عدم وابستگی کودک را در محیط خانه تمرین کند و بعد به مهد منتقل کند. بچه‌ها وقتی در خانه هستند مدام مادر را صدا می‌کنند و به او می‌چسبند و بدون مادر به اتا‌ق‌شان یا دستشویی نمی‌روند. به مادرها توصیه می‌شود بدون آنکه از خودشان ناآرامی نشان دهند نیاز این کودکان را با تاخیر جواب دهند. مثلا مادر در آشپزخانه است و کودک وقتی متوجه می‌شود مادر در کنارش نیست، با اضطراب او را صدا می‌کند، در این حالت مادر باید آرامش خود را حفظ کند و اجازه دهد کودک خودش او را پیدا کند. وقتی مادر به دستشویی یا حمام می‌رود و کودک پشت در گریه می‌کند، توصیه می‌شود بعد از اینکه بیرون آمد نوازش و حمایت انجام ندهد. وقتی متوجه شدید که در فضای خانه کودک جدایی از شما را تحمل می‌کند، آن زمان برای رفتن به مهد آماده است.

دلیل دوم

بی‌اعتمادی کودک به مادر هم می‌تواند باعث اضطراب شود. اگر کودک بدون آگاهی از سینه مادر جدا شود منجر به بی‌اعتمادی کودک می‌شود زیرا کودک یک بار سینه مادر را از دست داده و ترس دارد که چیزهای دیگر را هم از دست بدهد.اما کودکانی که ثبات شیء در آنها شکل گرفته است و به این باور رسیده‌اند که چیزی که الان نمی‌بینند به معنی نبودنش نیست راحت‌تر با این موضوع کنار می‌آیند.
فضای مهدکودک را آماده کنید

وقتی با کودک وارد مهد شدید بهتر است مادر با عناصرمهد ارتباط برقرار کند. مثلا بگویید «چه نقاشی قشنگی» یا «دختر خانم اسم شما چیه؟» به این ترتیب کودک ارتباط مادر را با مهد می‌بیند و به آن مکان اعتماد می‌کند. وقتی مادر سرد وخجالتی است و با مربی‌ها ارتباط نمی‌گیرد کودک پذیرشش کم می‌شود. وقتی مادر در کنار کودک در مهد می‌ماند تا او عادت کند باید تمام ویژگی‌های مادرانه‌اش را تعطیل کند یعنی حضورش برای کودک کاملا حضور فیزیکی باشد تا کودک با مربیان ارتباط بگیرد. اگر می‌خواهد بغل مادر برود بهتر است مادر کتابی داشته باشد و بگوید دارم کتاب می‌خوانم و ارتباط چشمی لمسی با کودک حداقل باشد.


ویدیو مرتبط :
مهد کودک یا مهد کتک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا کودک شما در یادگیری مشکل دارد؟



بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوششان کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی می‌کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند، در خانه نیز خود یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند.

لیکن وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند.

بیش از یک قرن است که متخصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات این قبیل کودکان بوده‌اند.

 

 

یاد گیری

 

 

بیش از شصت تعریف برای اختلالات یادگیری وجود دارد که معروفترین آنها عبارتست از:


اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود و می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، حجمی کردن یا انجام محاسبه‌های ریاضی ظاهر شود.

 

این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی ، آسیب دیدگیهای مغزی ، نقص جزئی در کار مغز ، ریس ‌لکسی یا نارسا خوانی و آفازیای رشدی را در بر می‌گیرد. از سوی دیگر ، اصطلاح یاد شده آن عده را که اصولا بواسطه معلولیتهای دیداری ، شنیداری یا حرکتی همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده‌اند را شامل نمی‌شود.

 

 

علل بروز اختلالات یادگیری


ثابت شده است که علل بروزی اختلالت یادگیری نسبتا مهم است. با این حال در پژوهشهای مختلف تاثیر عوامل زیر در بروز این اختلالات مورد تائید بوده‌اند. هر چند همواره تاثیر متقابل عوامل مورد نظر بوده است.

 


عوامل فیزیولوژیک موثر در بروز اختلالات یادگیری


بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده ی اختلالات یادگیری آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه وارده به دستگاه عصبی مرکزی است.

 


عوامل موثر در بروز اختلالات یادگیری


شواهدی در دست است که نشان می‌دهد اختلالات یادگیری احتمالا در برخی خانواده‌ها بیش از دیگران دیده می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی دوقلوها به گونه‌ای حاکی از نشانه‌های عمل ژنتیکی است. واکر ، "کول" و "ولف" به الگوهای خانوادگی پی برده‌اند که با اختلالات یادگیری پیوند دارند.

 


عوامل بیوشیمیایی موثر در بروز اختلالات یادگیری


گفته شده است که اختلالات گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب اختلالات یادگیری می‌شوند. برخی از عوامل بیوشیمیایی که در ارتباط با اختلالات یادگیری از آنها نام برده شده است عبارتند از: هایپوگلیسمی ، عدم توازن استیل کولی نستروز و کم کاری تیروئید.

 

 

یادگیری

 


عوامل پیش هنگام و قبل از تولد در بروز اختلالات یادگیری


اختلالات یادگیری برخی کودکان می‌تواند بواسطه مشکلاتی باشد که پیش از تولد ، هنگام تولد و بلافاصله بعد از تولد وجود داشته است.

 


از جمله عوامل پیش از تولد عبارتند از:

 

* عدم تناسب نوع خون مادر با جنین

 

* اختلالات در ترشحات داخلی مادر

 

* قرار گرفتن در برابر اشعه

 

* استفاده از دارو

 

 

از عوامل هنگام تولد می‌تواند به مواردی چون:

 

* کم وزنی هنگام تولد

 

* آسیب وارده بر سر

 

* آمدن جفت پیش از نوزاد

 

* تولد با پا ، اشاره کرد.

 

 

از عوامل بعد از تولد عبارتند از:

 

* مسمومیت سرب

 

* نارساییهای تغذیه‌ای

 

* محرومیتهای محیطی و ...

 

 

عوامل آموزشی موثر در بروز اختلالات یادگیری


به عقیده برخی متخصصان تدریس ناکافی و ناصحیح می‌تواند در بسیاری از اختلالات یادگیری عامل به حساب بیاید. به نظر می‌رسد که شماری از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مرکز تحت آموزش کافی و مناسب قرار نگرفته‌اند.

 

 

یادگیری کودکان

 

 

انواع اختلالات یادگیری


کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است در یکی یا چند مورد از زمینه‌های زیر دچار مشکل باشند: اختلال در زبان گفتاری ، اختلال در زبان نوشتاری ، اختلال خواندن و اختلال در حساب. به عبارتی ممکن است کودکی در همه زمینه‌های فوق به جز یک زمینه عملکرد خوب و مناسبی داشته باشد، ولی در یک زمینه دچار مشکل شود و به این ترتیب همپوشیهای مختلفی در زمینه‌های یاد شده ممکن است اتفاق بیافتد.

 

 

درمان اختلالات یادگیری


هر چند اختلالات یادگیری اصولا مساله‌ای آموزشی است، اما از چندین جنبه مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری تلاشها در این زمینه آشکار از فرضیه نقص جزئی در مغز سود می‌جویند و بدین ترتیب می‌کوشند تا با ارزیابی مسائل فرض شده مربوط به این نقص زیستی مشکل را برطرف کنند. از جمله شیوه‌های درمانی رایج بر این اساس می‌توان به درمان رایج بر نگرشهای "ادراکی" - "حرکتی" اشاره کرد.

 

 

در این شیوه تلاش می‌شود تا موقعیتهایی برای کودک فراهم شود تا بتواند اطلاعاتی را از محیط دریافت دارد، به یکدیگر ارتباط دهد و آنها را دریابد. استفاده از روروک ، بازیهایی برای آموزش حرکت ، تمرینات روی تخته سیاه برای رشد هماهنگی حرکت و ادراک دیداری ، حل معما در این شیوه کاربرد دارد.

 

 

از روشهای درمانی دیگر می‌توان به روش "دیداری" - "حرکتی فراستیگ" و شیوه‌های رفتاری اشاره کرد. برخی از متخصصان حرفه پزشکی نیز معتقدند باید به این دسته کودکان دست کم به طور آزمایشی دارو تجویز کرد. با این حال درباره تاثیرات دارو درمانی روی دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مطالعات انجام شده بسیار اندک است. "مگا ویتامین درمانی" اولین بار توسط کوت برای درمان این اختلالات پیشنهاد شد که به استفاده از ویتامینها تا حداکثر یک هزار برابر میزان مورد نیاز بدن گفته می‌شود.

 

 

از سوی دیگر در نظر گرفتن امکانات آموزشی ویژه برای کودکان مورد توجه قرار گفته است مثلا استفاده از اتاق مرجع یا کلاسهای ویژه. با این حال مساله جای دهی مبتلایان به اختلالات یادگیری در کلاسهای مختلف هنوز مورد بحث بسیاری از متخصصان آموزش و پرورش است.

 

رشد