کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

تقویت اعتماد به نفس کودکان



 

اعتماد به نفس,اعتماد به نفس کودک,تقویت اعتماد به نفس کودک title=

 بچه ها سرشت مختلفی دارند. برای مثال بعضی از بچه ها به راحتی با اطرافیان ارتباط برقرار می کند و اصولا بچه های اجتماعی هستند و برخی دیگر خجالتی که بخشی از آن ناشی از وراثت است و بخشی دیگر تحت تاثیر محیط و رفتارهایی که با او می شود است. بچه هایی که اعتماد به نف بالایی دارند وقتی که در برابر انجام کار سختی قرار می گیرند اگر نتوانند به راحتی آن را انجام دهند شروع به آزمایش کردن راه های مختلف می کنند. به عبارتی پیگیر هستند و به راحتی عقب نشینی نمی کنند. اغلب مدام در تعامل با همسالان خود هستند و کمتر رفتارهای پرخاشگرانه، تند و غیر عادی دارند و کمتر احساس گوشه گیری می کنند. بچه هایی که اعتماد به نفس خوبی دارند از اشتباه کردن نمی ترسند و به راحتی از اطرافیانشان کمک می گیرند. اما والدین باید توجه داشته باشند که کمک ها باید به گونه ای باشد که وابستگی فرزند را به آنها زیاد نکند. هرچند به مرور زمان و با سیر طبیعی رشد این وابستگی کمتر می شود و بچه یاد می گیرد که کارهایش را به تنهایی انجام دهد. این بچه ها اغلب زیاد سوال می کنند و از اینکه مبادا دیگران از سوال پرسیدن هایش بخندند نمی ترسند. اغلب قدرت تصمیم گیری بالایی دارند. بچه هایی که قدرت اعتماد به نفس خوبی ندارند اغلب پشت پدر و مادرها پنهان می شوند و قادر به تصمیم گیری نیستند. والدین می توانند به منظور تقویت اعتماد به نفس بچه ها کم کم و متناسب با سنش از او بخواهند که در مورد برخی مسائل اظهار نظر بکنند. برای مثال اگر فرزند 3 یا 4 ساله دارید می توانید به هنگام مهمانی رفتن دو لباس را برایش انتخاب کرده و از او بخواهید که خودش از بین آن دو یکی را انتخاب کند و بپوشد. همچنین می توانید برای چیدن میز از او کمک بگیرید و هر طور که اظهار نظر کرد او را تشویق و تحسین کنید. سعی کنید کمتر از او انتقاد کنید. والدین می توانند از بدو تولد با رفتارهای خود این آموزش ها را به مرور به فرزندانشان بدهند. برای مثال می توانید فرزند 6 ماهه تان را در آغوش گرفته و با محبت کردنتان عشق و دوست داشتن را به او بیاموزید. باید آموزش ها هم به صورت کلامی و هم در رفتار والدین مشهود باشد. لالایی خواندن، قصه گفتن، آواز خواندن و ... راه هایی هستند که می توانید برای انتقال مفاهیم به فرزندان استفاده کنید. شما باید از طریق صداهایی که بچه از خودش در می آورد با او در تعامل باشید و به صداها و واکنش هایش خوب گوش کنید و پاسخ دهید. پدر و مادر باید مهارت خوب گوش دادن را بیاموزند. هرچند که بچه ها در سنین 5، 6 ماهگی قادر به حرف زدن نیستند اما سر و صداهایشان تلاشی برای حرف زدن است. با گوش دادن به او نشان می دهید که کاملا مورد توجه شماست. همه اینها عواملی است که به تقویت اعتماد به نفسش کمک می کند. به محض اینکه بچه گریه کرد و گرسنه بود، سریع واکنش نشان داده و به او غذا دهید چون باعث می شود احساس  کند که مهم و مورد توجه والدین است.
یکی دیگر از راه های تقویت اعتماد به نفس این است که مدام اسمش را صدا بزنید و او را با ضمیر صدا نکنید. مثلا نگویید "باز این گریه کرد"، الان میام ببینم که چی میگی تو". او را در مقابل آینه قرار داده و اسمش را تکرار کنید تا برایش آشنا شود و سعی کنید اسمش را با الفاظ زیبا به کار ببرید. تمام کارهایش را با محبت زیاد انجام دهید. وقتی که به بدنش پودر یا روغن می زنید او را مورد نوازش قرار دهید و با احترام با او برخورد کنید. از فرآیند رشد فرزندتان فیلم و عکس تهیه کنید و لحظات مهم زندگی اش را ثبت کنید. این کار باعث می شود وقتی که بزرگ شد متوجه شود که چقدر برای والدینش مهم بوده است. نقاشی ای دوران کودکی و کاردستی هایش را ضبط و نگهداری کنید. به چشم هایش نگاه کنید، با او حرف بزنید و بگوییید که دوستش دارید. به کودکتان محبت بی قید و شرط داشته باشید و او را به خاطر کارهای بد و اشتباهش سرزنش و سرکوب نکنید. هیچ وقت به خاطر اشتباهاتش نگویید " من دیگر مادر تو نیستم"، "دیگر تو را دوست ندارم" و امثالهم؛ چون شدیداً باعث آسیب زدن به روح و روان او می شود. انتظارات و سطح توقع شما باید متناسب با توانایی های فرزندتان باشد.

پرسش: آیا اعتماد به نفس می تواند وراثتی باشد؟
پاسخ: خیر. اعتماد به نفس جزو مهارت هایی است که والدین باید به فرزندان بیاموزند و کاملا به طرز رفتار و کلام بستگی دارد . کاملا قابل یادگیری است.

منیع:radiosalamat.ir


ویدیو مرتبط :
اعتماد به نفس در کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راههای ساده برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان



اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس كودك وقتی شكوفا می‌شود كه نوعی علاقه بی قید و شرط را ببیند

اعتماد به نفس در واقع ایمان داشتن به این امر است که فرد توانایی انجام بسیاری از کارها را دارد. حال اگر این حس در کودکی پرورش یابد، در بزرگسالی نیز در تمام لحظات فرد این احساس را با خود به همراه خواهد داشت، و یکی از پایه های موفقیت فرد در همین مقطع شکل می گیرد.

خانواده اولین جامعه است که کودک در آن قرار می گیرد و مهمترین نقش تربیتی را در ساختن آینده کودک بر عهده دارد . یکی از مهمترین مسائلی که در برخورد با کودکان باید مورد توجه والدین قرار گیرد، مسئله اعتماد به نفس کودک  است . در مورد افزایش اعتماد به نفس کودک، پدر و مادر دارای جایگاه خاص هستند، و نقش ویژه ای را در این زمینه ایفا می کنند.


اعتماد به نفس در واقع ایمان داشتن به این امر است که فرد توانایی انجام بسیاری از کارها را دارد. حال اگر این حس در کودکی پرورش یابد، در بزرگسالی نیز در تمام لحظات فرد این احساس را با خود به همراه خواهد داشت، و یکی از پایه های موفقیت فرد در همین مقطع شکل می گیرد.

 

بی قید و شرط عشق بورزید
اعتماد به نفس كودك وقتی شكوفا می‌شود كه نوعی علاقه بی قید و شرط را ببیند، عشقی كه می‌گوید «دوستت دارم، هركه باشی و هرچه انجام بدهی». وقتی كودكتان را صرفنظر از توانایی هایش، مشكلاتش، اخلاقش، یا قدرتش می‌پذیرید، به او بیشترین كمك را می‌كنید. بنابراین، او را در عشق خود غرق كنید. او را تا می‌توانید بغل كنید، ببوسید و به پشتش بزنید و فراموش نكنید به او بگویید كه چقدر دوستش دارید. وقتی مجبورید در موردی به او تذكر بدهید ، به او بفهمانید تذكر شما در مورد  رفتارش  است و نه خودش . مثلا، به جای این كه بگویید «خیلی پسر شرّی هستی. چرا درست نمی‌شی؟ به او بگویید، «لطفا تو خونه فوتبال بازی نكن. فوتبال بازی بیرون از خونه است».

با ادب باشید
نکته دیگر این که در روابط کلامی  بین خود و کودک تان ادب را رعایت کنید ، هر گاه کاری را از او می خواهید از او خواهش کنید، و هیچ گاه تشکر کردن را از یاد نبرید. و هرگز مهمترین تقویت کننده اعتماد به نفس را فراموش نکنید به کودکتان بگویید که او را دوست دارید و او را در آغوش بکشید. این کار شما شدت علاقه و اهمیتی را که برای فرزندتان قائل هستید به او منتقل خواهد کرد.

توجه كنید
وقتی را برای توجه كامل به كودك خود كنار بگذارید. این بسیار به احساس اعتماد به نفس كودك شما كمك می كند چون به او این پیغام را می‌دهد كه شما فكر می‌كنید او مهم و ارزشمند است. حتما نباید وقت زیادی باشد؛ فقط  چند لحظه‌  كه وقتی می‌خواهد با شما حرف بزند، دست از سركشی به صندوق پست می‌كشید یا تلویزیون را خاموش می‌كنید تا جواب سوالش را بدهید. با او ارتباط چشمی برقرار كنید تا معلوم باشد كه واقعا دارید به چیزی كه می‌گوید گوش می‌دهید. اگر وقتتان كم است، بدون نادیده گرفتن نیازهایش این نكته را به او بگویید. بگویید «خب همه اتفاقهای  تمرین فوتبال را برام تعریف كن، بعد كه تموم شد باید برم شام درست كنم».


انتخاب  بر عهده کودک
برای کودک تان شرایطی را مهیا کنید که بتواند انتخاب کند. بگذارید میان کیف صورتی و قرمز امکان انتخاب داشته باشد، با این کار شما به کودک تان راههای اتخاذ تصمیم را آموخته اید. حس خلاقیت کودکان را به کار اندازید و آنها را تشویق کنید تا با شما در کارها سهیم شوند. تا آنجا که امکان دارد در کار آنها دخالت نکنید. اگر کودک تان علاقمند به آموختن مهارتهای خاصی است، برای آموزش آن مهارت برای او  زمان صرف کنید. اگر در هنگام فعالیتی کودک شما باعث ریخت و پاش و کثیفی منزل شد، با او برخورد نا مناسب نداشته باشید، زیرا اغلب فعالیت کودکان با ریخت و پاش و شلوغی همراه است . به فرزندتان مسئولیت هایی مناسب با سن شان واگذار کنید این باعث احساس ارزشمندی می شود.

 

محدودیت‌ها را یادش بدهید
چند قانون منطقی برای كودك خود وضع كنید. مثلا، اگر به او می‌گویید كه موقع دوچرخه سواری در خیابان باید كلاه  سرش بگذارد، اجازه ندهید بدون كلاهش به خانه دوستش برود. اگر بداند كه بعضی قوانین خانوادگی نقشِ روی سنگ شده اند، احساس امنیت بیشتری می‌كند و به زودی بر طبق انتظارات شما زندگی خواهد كرد. فقط بكوشید واضح و باثبات باشید  و نشان دهید كه به او اعتماد دارید و از او انتظار دارید كه كار درست را انجام دهد.


با کودک تان در تماس دائم باشید
اگر به هر دلیلی مجبور هستید چند روز را به دور از فرزندتان سپری کنید حتماً برای او توضیح دهید به چه علتی در کنار او نیستید ،و در این چند روز چه کسی از او مراقبت خواهد کرد . اگر می توانید در این گونه از مواقع برای کودک تان عکس بفرستید و در روز چندین مرتبه با او به صورت تلفنی صحبت نمایید، و به او بگویید تا چه حد دلتان برایش تنگ شده است. قبل از رفتن برای کودک تان کارت پستال و یا هدایای کوچک را در گوشه و کنار اتاقش پنهان کنید تا به این وسیله به او ثابت کنید که در لحظاتی هم که در کنار او نیستید، برای شما ارزشمند است.

 

از ریسك كردن‌های سالم استقبال كنید
كودكتان را به كشف چیزی تازه، مثل خوردن غذایی متفاوت، یافتن دوستان تازه، یا اسكیت سواری تشویق كنید. با این كه همیشه احتمال شكست وجود دارد اما بدون ریسك كردن موفقیت هم به دست نمی آید. پس به كودك خود اجازه‌ی تجربه‌های كم خطر را بدهید و در مقابل تقاضاهای او در دخالت خود مقاومت كنید. مثلا سعی نكنید به محض این كه از خواندن كلمه‌ای دشوار احساس یاس كرد، او را «نجات» دهید. پریدن وسط كار او و گفتن این كه «خودم می‌كنم» او را وابسته بار می‌آورد و اعتماد به نفس ِ او را كم می‌كند. شما با برقراری تعادل در نیاز به حمایت از او و نیاز او به تجربه كردن كارهای تازه اعتماد به نفسش را شكل خواهید داد.


شجاعانه با مشکلات برخورد کنید
به کودک تان بیاموزید در برخورد با مشکلات شجاع باشد و این را بداند که شما در تمام طول مسیر در کنار او هستید. به او بیاموزید تا مبارزه کند و خلاقانه در این مسیر تصمیم بگیرد . تا آنجا که می توانید به آنها زمان دهید تا مشکلات خود را حل کنند و اگر احساس کردید در این زمینه نیاز به کمک دارند، می توانید دخالت کنید.
به کودک تان بیاموزید در برخورد با مشکلات باشد و این را بداند که شما در تمام طول مسیر در کنار او هستید و به او بیاموزید تا مبارزه کند و خلاقانه در این مسیر تصمیم بگیرد.

 

اجازه بدهید اشتباه كند
البته یك جنبه حق انتخاب دادن و خطر پذیری این است كه كودكتان در معرض اشتباه قرار می‌گیرد. اینها درسهای باارزشی برای اعتماد به نفس كودكتان هستند . بنابراین اگر كودكتان با وقت تلف كردن در اتاق خوابش از اتوبوس مدرسه جا مانده است، او را تشویق كنید كه بیندیشد دفعه بعد چطور رفتار كند بهتر است. به این ترتیب اعتماد به نفسش صدمه نمی‌بیند و خواهد فهمید كه گاهی می‌شود اشتباه كرد. دانیل میر، استادیار آموزش ابتدایی در دانشگاه ایالت سان فرانسیسكو می‌گوید اگر خودتان اشتباه كردید، به آن اعتراف كنید. پذیرش و اصطلاح اشتباهات پیغام قدرتمندی به فرزندتان می‌رساند و پذیرش مشكلات را برای كودك آسان‌تر می‌كند.

افزایش اعتماد به نفس کودک

در مورد افزایش اعتماد به نفس کودک،والدین دارای جایگاه خاص هستند

 

یاد بدهید تا از خود دفاع کند
برای اینکه فرزندتان بتواند بر موقعیت های اضطراب آور غلبه کند نیاز دارد تدابیری آموخته باشد.به طور مثال اگر در جمعی کودکان دیگر فرزند شما را اذیت می کنند به او یاد دهید تا چگونه از خود دفاع کند. به طور مثال به او جملاتی را آموزش دهید تا در این مواقع از آنها استفاده کند، بدین ترتیب او  احساس اطمینان خاطر بیشتری خواهد کرد.


روی آینه حمام بنویسید،تولدت مبارک
در زندگی روزمره خلاقیت های بسیار کوچک می تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد. به طور مثال در روز تولد فرزندتان با یک ماژیک بر روی آینه حمام بنویسید، تولدت مبارک، و یا بشقابی  را برای کودک خود تهیه کنید و در مراسم های خاص از آن استفاده کنید. مثلاً وقتی توانست یک سوره کوچک از قرآن را حفظ کند.

 

احساس همدردی كنید
اگر كودكتان خودش را به شكلی ناخوشایند با خواهر برادرها یا همسالانش مقایسه می‌كندمثلا می گوید: «چرا نمی تونم مثل دوستم توپ پرت كنم» ، با او همدردی كنید و بعد روی یكی از توانایی‌هایش تاكید كنید. مثلا بگویید، «آره راست می‌گی. دوستت توپ پرت كن ِ خوبیه. تو هم خیلی تند می‌دوی». این به كودكتان كمك می‌كند متوجه شود كه ما همه نقاط قوت و ضعفی داریم و لازم نیست كه حتما بی عیب باشد تا احساس خوبی درباره خودش داشته باشد.


از اتفاقات مثبت تجلیل كنید
همه تشویق  پذیر هستند، بنابراین سعی كنید چیزهای خوبی را كه كودكتان در روز انجام می‌دهد با صدای بلند اعلام كنید. مثلا به پدرش بگویید «پیتر امروز همه تكالیفش را سریع انجام داد». با این كار او را در معرض  تحسین خود و پاسخ دلگرم كننده‌ی پدرش قرار می‌دهید. واضح و مشخص بیان كنید. به جای این كه بگویید « خوب بود» بگویید «ممنون كه میز شام را چیدی». این دركِ انجام كار و ارزش فردی را در او بالا می‌برد و به او اجازه می‌دهد دقیقا بداند چه كاری را درست انجام داده است.

خوب گوش كنید
اگر كودكتان نیاز به حرف زدن دارد، بایستید و به چیزی كه برای گفتن دارد خوب گوش دهید. او نیاز دارد احساس كند كه افكارش، احساساتش، خواسته‌ها و نظراتش مهم هستند. به او كمك كنید با نام گذاشتن روی احساساتش با آنها راحت كنار بیاید. بگویید «می‌فهمم كه ناراحتی چون نمی‌توانی به آن مهمانی بروی». با پذیرفتن احساساتش بدون قضاوت درباره آنها، به احساسات او اعتبار می‌بخشید و نشان می‌دهید كه برای چیزی كه می‌خواهد بگوید ارزش قایلید. اگر احساسات خودتان را با او سهیم كنید مثلا اگر بگویید:«من نگران مامان بزرگم. خیلی مریضه»، او هم در بیان احساسات خودش اعتماد به نفس پیدا می‌كند.

از مقایسه اجتناب كنید
نظراتی مثل «چرا سعی نمی‌كنی مثل برادرت باشی؟» یا «چرا مثل دوستت مودب نیستی؟» فقط كودكتان را به یاد مشكلاتش می‌اندازد و  در او احساس خجالت، حسادت و رقابت را تشدید می‌كند. حتی مقایسه‌های مثبت مثل «تو بهترین بازیكنی» هم به طور بالقوه مخرب اند چون چون كودك به سختی می تواند همیشه بر طبق این تصویر خود را بسازد. اگر بگذارید كودكتان بداند كه او را به خاطر منحصر به فرد بودنش تحسین می‌كنید، او هم ارزش بیشتری برای خودش قایل می‌شود.

تشویق كنید
هر كودكی نیاز به شكلی از حمایت از جانب عزیزانش دارد كه پیغام می‌دهند «ما به تو ایمان داریم. ما تلاشهایت را می‌بینیم. ادامه بده!» تشویق یعنی تشخیص دادن پیشرفت  و نه فقط پاداش دادن به نتیجه ای. پس اگر كودكتان با مسئله‌ی ریاضی دست و پنجه نرم می‌كند، به جای این كه بگویی «نه اینطوری نیست. بگذار برات حلش كنم»، بگویید «خیلی داری تلاش می‌كنی. تقریبا به جواب رسیدی»

تفاوتی بین تحسین و تشویق هست. تحسین پاداش به انجام كار است، در حالی كه تشویق پاداش به فرد است («تو تونستی» به جای «من به تو افتخار می‌كنم»). تحسین ممكن است به كودك بفهماند كه تنها وقتی «خوب» است كه كاری را درست انجام داده باشد. از سوی دیگر، تشویق به رسمیت شناختن تلاش است. گفتنِ «خب بهم بگو بازی چطور بود. دیدمت چطور حمله می‌كردی» مفیدتر از گفتن «تو بهترین بازیكن تیمی» عمل می‌كند. تحسین بیش از اندازه اعتماد به نفس را خدشه دار می‌كند چون فشاری برای انجام كار و نیاز مداومی به تایید دیگران ایجاد می‌كند. بنابراین تحسین را كناری بگذارید و آزادانه او را تشویق كنید؛ این به كودكتان كمك می‌كند تا با احساس خوبی نسبت به خود رشد پیدا كند.
گردآوری:بخش روانشناسی صبح بخیر
منابع:

tebyan.net

bartarinha.ir