کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

تأثیر دوران كودكی بر شخصیت



 

روانشناسی کودک, تأثیر دوران كودكی بر شخصیت

 

 
برای نمونه، ظرفیت زبان‌آموزی در وجود هر كودكی وجود دارد، اما اگر در یك دوره حساس رشدی كه از یك تا چهار سالگی این ظرفیت فعال نشود، كودك دیگر هیچ گاه نمی‌تواند سخن گفتن را بیاموزد.

نوزاد انسان با ظرفیت‌های شناختی و ذهنی و رفتاری فراوانی كه خداوند در دستگاه عصبی او به ودیعه گذاشته است به دنیا می‌آید اما این ظرفیت‌ها برای به فعلیت درآمدن نیازمند محیط مناسب، آموزش و تجربه است. برای نمونه، ظرفیت زبان‌آموزی در وجود هر كودكی وجود دارد، اما اگر در یك دوره حساس رشدی كه از یك تا چهار سالگی این ظرفیت فعال نشود، كودك دیگر هیچ گاه نمی‌تواند سخن گفتن را بیاموزد.

 كودكانی كه با محرك‌های مناسب و در محیط شایسته بار می‌آیند، یعنی پدر و مادر و اطرافیان با آنان وقت صرف می‌كنند، می‌گویند و می‌شنوند، آنچه را در اطراف آنان است می‌بینند و كتاب می‌خوانند از نظر هوشی و ذهنی بر كودكانی كه در محیط محروم و انزوا بار می‌‎آیند برتری دارند. نقش‌پذیری در شكل دادن به روحیه و رفتار كودكان و نوجوانان اهمیت زیاد دارد. به این موضوع در علوم رفتاری همانندسازی گفته می‌شود. یعنی كودك ویژگی‌های فكری و عاطفی و رفتاری افراد شاخص زندگی خود را می‌پذیرد و بی‌آنكه بداند شبیه آنان می‌شود.

به همین دلیل پدر خوب، پسر خوب را پرورش می‌دهد و مادر خوب نیز برای دخترش نمونه زن بودن، همسر بودن و مادر بودن می‌شود. اگر پدر و مادر در زندگی فرزند نقشی نداشته باشند، فرزند هویت مناسب پیدا نمی‌كند و اگر پدر و مادر بدرفتار باشند، فرزندی با هویت منفی و اجتماع‌ستیز را پرورش می‌دهند. گذشته همیشه به صورت دیدگاه‌های شخصیتی، در زندگی آینده فرد تجلی می‌كند. در دنیای امروز علاوه بر پدر و مادر و آموزگاران، رسانه‌های گروهی بویژه تلویزیون بر شكل دادن خلق و رفتار كودك و نوجوان نقش دارند اگر نمونه‌هایی كه آنها تبلیغ می‌كنند شایسته باشند، كودك به وسیله همانندسازی با این نمونه‌های خوب، رفتار آنان را تقلید می‌كند اما اگر نمونه‌هایی كه در رسانه ظاهر می‌شوند نماینده گفتار و رفتار نادرست باشند مروج بی‌مسئولیتی، دروغ‌گویی، رفتارهای غیراخلاقی و قانون‌شكنی خواهند شد.

 به همین علت ضروری است پدران و مادران از هم اكنون نه تنها به فكر اصلاح رفتارهای نامناسب خود باشند، بلكه در مورد كاربرد اینترنت و ماهواره و غیره مراقب باشند كه مبادا در اثر غفلت با فرزندی كج‌رفتار مواجه شوند. پدران و مادران آگاه، فرزندان آگاه به جامعه تحویل خواهند داد.
 
منبع : Salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
خاطرات دوران كودكی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افرادی با دوران كودكی شاد و آرام‌، سریعتر طلاق می‌گیرند!



 

افرادی با دوران كودكی شاد و آرام‌، سریعتر طلاق می‌گیرند!

 

یكی از عوامل این موضوع می‌تواند این باشد كه كودكان مثبت از اعتماد به نفس بیشتری نسبت به همسالان خود برخوردار بوده و بیشتر تمایل دارند كه زندگی مشتركی را كه با نیازهای آنها همخوانی ندارد، ترك كنند.

بر اساس یك پژوهش جدید، افرادی كه از دوره كودكی آرامی برخوردار بوده‌اند، بیشتر در معرض طلاق قرار دارند.

محققان در تحقیقات خود دریافتند زنان و مردانی كه از یك تربیت باثبات برخوردار بوده‌اند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و از این رو بیش از سایرین، آمادگی ترك یك رابطه شكست‌خورده را دارند.

در این تحقیقات طولانی مدت دانشگاه كمبریج، هزاران انگلیسی كه در یك هفته طی سال 1946 متولد شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند.

معلمان این افراد در سنین نوجوانی، میزان شادمانی، صمیمیت و انرژی آنها را رتبه‌بندی كردند. در میان این افراد، مشكلاتی مانند خستگی‌ناپذیری، نافرمانی و اضطراب دیده شد. در دهه‌های بعدی، اطلاعات در مورد زندگی این افراد، جمع‌آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت كه نتایج موجود نشان داد: افرادی كه از دوره كودكی آرامی برخوردار بوده‌اند، در مواجهه با شرایط سخت پس از ازدواج،‌ راحت‌تر پذیرای طلاق می‌شوند.

به گفته دانشمندان، یكی از عوامل این موضوع می‌تواند این باشد كه كودكان مثبت از اعتماد به نفس بیشتری نسبت به همسالان خود برخوردار بوده و بیشتر تمایل دارند كه زندگی مشتركی را كه با نیازهای آنها همخوانی ندارد، ترك كنند.

یافته‌های دیگر این پژوهش روشن است. نوجوانان با شرایط خانوادگی خوب از موقعیت كاری خود راضی بوده، از سرگرمی‌های بیشتری برخوردار بوده و زندگی اجتماعی شلوغ‌تری داشته‌اند. آنها همچنین از مشكلات روانی كمتری در سنین بالاتر برخوردار بودند.

محققان نتیجه‌گیری كردند كه با وجود مشكلات بزرگ اقتصادی، دولتمردان باید آسایش كودكان را در اولویت قرار دهند تا در زندگی آینده خود از بهترین شروع ممكن برخوردار شوند...../تحلیل:عصرایران