کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بینایی کودکان را با استفاده از عینک آفتابی نجات دهید!



 

آثار نور بر شبکیۀ چشم کودکان, سوختگی

 


آیا می‌دانستید که چشم های بچه ها به اندازۀ کافی اشعه های ماوراء بنفش ساطع شده توسط خورشید را فیلتر نمی‌کنند؟

خارج شدن از خانه بدون عینک آفتابی، فرزندان شما را در معرض خطر بیماری های آب مروارید و دژنراسیون ماکولا قرار می‌دهد که از بیماری های دورۀ سالخوردگی به شمار می‌آیند.
چه طور می‌توان به خوبی از چشم های بچه ها مراقبت کرد؟ چند توصیه.


آثار نور بر شبکیۀ چشم کودکان
هر چه کودکی کوچکتر باشد، چشمان او کمتر می‌توانند اشعه های فرستاده شده از طریق خورشید را فیلتر کنند.
یک کودک زیر 1 سال، اگر بدون عینک زیر نور آفتاب باشد، شبکیۀ چشم تا 90% تحت UVA و 50% UVB فرستاده شده از سوی خورشید قرار می‌گیرد.
در 12 سالگی، هنوز فیلتر نور کافی نیست: 60% از UVA و 25% از UVB هنوز می‌توانند عبور کنند.

بدون عینک زیر آفتاب: سوختگی، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا
التهاب قرنیه (کراتیت) بسیار دردناک است و بنابراین قرار گرفتن طولانی مدت در نور بسیار شدید، (مثلاً یک پیاده روی طولانی در ساعات ظهر، در ساحل دریا) باعث بروز آن خواهد شد.
اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود! اشعه های ماوراء بنفش نیز آثار طولانی مدت تری دارند.
خطر ابتلا به آب مروارید زودرس و دژنراسیون ماکولا، که از اولین دلایل مشکلات بینایی در اروپا به حساب می‌آیند، اگر افراد در کودکی عینک های آفتابی به چشم نزنند، به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابند.

عینک های آفتابی، حتی زیر چترهای آفتاب گیر
برای محافظت از چشم های فرزندتان تنها یک راه حل وجود دارد و آن هم استفاده از عینک های آفتابی است.
حتی اگر آسمان ابری است، یا فرزندتان کلاه بر سر می‌گذارد و یا حتی زیر سایۀ چترهای آفتاب گیر قرار دارد هم باید عینک آفتابی به چشم بزند.
بنابراین بهتر است سعی کنید به چشم زدن عینک هنگام خروج از منزل به نیت گردش و تفریح، برای فرزندتان تبدیل به عادت شود. با این روش، او هنگامی که عینک می‌زند احساس ناراحتی نمی‌کند و تمایل بیشتری دارد که آن را روی بینی اش قرار دهد.

نکتۀ بسیار مهمی که نباید فراموش کنید این است که صبر نکنید تا آفتاب چشم های شما را آزار بدهد و بعد عینک فرزندتان را به چشمش بزنید: چشم های بچه ها خیلی حساس تر از چشم های شماست!

چگونه برای کودکان عینک انتخاب کنیم؟
بهتر است قاب های نرم و قابل خم شدن را انتخاب کنید تا با صورت فرزندتان هماهنگ شود.
عینک های آفتابی باید ابروها و استخوان های گونه را بپوشانند.
حتماً باید یک فرد حرفه ای و متخصص مشورت کنید تا برای پیدا کردن بهترین و مناسب ترین قاب برای صورت کودک تان، به شما کمک کند.

یک سیستم برای اتصال یک دسته به دیگری را پیش بینی کنید تا عینک از چشم کودک نیفتد یا او نتواند عینکش را به راحتی از چشمش بردارد.

عینک آفتابی: نشانه هایی برای تضمین کیفیت
برای اینکه از کیفیت عینکی که می‌خواهید برای فرزندتان بخرید، مطمئن شوید، باید این سه نشانه را بر روی برچسبش پیدا کنید:
1.لوگوی  CE.
2.نشان 100% اشعۀ ماوراء بنفش.
تنها وجود این نشان است که چشم فرزند دلبندتان را از اشعه های ماوراء بنفش حفظ می‌کند.
3.گروه محافظتی:
1 یا 2 برای تردد در شهر، 3 برای گردش در ساحل دریا، 4 برای سفر به مناطق کوهستانی و ارتفاعات.
به هیچ وجه به رنگ شیشه ها اعتماد نکنید.
شیشه های تیره تر به معنای محافظت بهتر در مقابل اشعه های ماوراء بنفش نیستند.

 
طول عمر مناسب یک عینک چه قدر است؟
در اولین سال زندگی کودک، صورتش تغییرات زیادی می‌کند.
به همین علت عموماً یک عینک فقط برای شش ماه مناسب است.
یک نکته برای تشخیص اینکه عینک برای فرزندتان خیلی کوچک شده است: اگر جای دسته های عینک بر روی شقیقه های کودک بماند، وقتش است که عینکش را عوض کنید.
 
منبع:seemorgh.com


ویدیو مرتبط :
عینک آفتابی Sealz یک عینک با دو کاربرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم؟



 

 

عینک آفتابی

ویژگی های عینک آفتابی استاندارد چیست؟

 

چه نوع عینک آفتابی استفاده کنیم؟

عینک آفتابی- گرچه تا چند سال پیش شما با شنیدن یا دیدن عینك‌های آفتابی یا دودی به یاد هنرپیشه‌های هالیودی یا بالیودی می‌افتادید، اما  امروزه استفاده از عینک آفتابی به عنوان یك ضرورت و حفظ سلامت چشم‌هامطرح است .

 

محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینک آفتابی مناسب در شرایطی كه نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبكیه چشم می‌شود. استفاده از عینک آفتابی تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارند بلكه سبب بسیاری از عوارض چشمی‌می‌شوند كه از آن جمله می‌توان، كاهش بینایی، آب مروارید و بیماری شبكیه را نام برد.

در نور شدید، چشم احساس خستگی و كاهش دید رنگی می‌كند. در صورتی كه چشم‌ها بدون محافظ هر روز برای ساعات طولانی در نور آفتاب به سر برد احتمال ابتلا به آب مروارید بسیار افزایش می‌یابد.

 

 

توصیه های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی

1- افرادی كه در حال اسكی كردن، حمام آفتاب گرفتن و كوهنوردی در ارتفاعات هستند باید حتماً از عینک آفتابی استفاده كنند.برای اینگونه محیط‌ها عینک های آفتابی لازمند كه فقط ۱۲ ـ ۸ درصد نور را از خود عبور دهند.

 

2 ـ عینكهای آفتابی رنگی متمایل به سبز و قهوه ای به علت مختل كردن طیف رنگ ، مضر هستند . البته برای افرادی كه می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی كنند ، توصیه می‌شود از عینكهای قهوه ای استفاده كنند ،چرا كه این عینكهای آفتابی نور آبی آسمان را كاهش و وحدت بینایی را افزایش می‌دهند،لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ از عینکهای آفتابی نمی‌شود.

 

3 -اگر پشت فرمان می‌نشینید توصیه می‌شود كه از عینكهای آفتابی سبز رنگ استفاده نكنید چرا كه تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌كند و از این نظر مناسب نیستند. به عنوان یك اصل بدانید كه بهترین رنگ برای عینک های آفتابی در وهله اول خاكستری و پس از آن قهوه ای است.

 

4ـشیشه‌های عینک آفتابی باید مقاومت كافی داشته باشد. پلی كربنات از همه مواد مقاوم تر است.

 

عینک آفتابی

عینک آفتابی

 

۵ ـ قاب عینک آفتابی باید بزرگ باشد تا محافظت كامل در این خصوص صورت گیرد.

 

۶ - یك عینک آفتابی استاندارد عینكی است كه وقتی آن را در مقابل یك صفحه طرح دار تكان می‌دهیم نباید صفحه موجدار تار و كج و معوج دیده شود.

 

۷ - اگر می‌خواهید بدانید كه تیرگی عینک آفتابی شما مناسب است یا نه، در یك اتاق با نور معمولی با عینك آفتابی به آینه نگاه كنید اگر عینك آفتابی شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید.


۸ -كودكانی كه برای ساعتهای طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی كردن هستند باید از عینكهای آفتابی مخصوص خودشان استفاده كنند.

 

۹ - اگر در محل كار خود با اشعه‌های زیاد در تماس هستید، عینک آفتابی جوابگو نخواهد بود لذا توصیه می‌شود عینكهای متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری ویا کار با وسائلی که تولید اشعه میکند عینک ویا محافظ های خاصی لازم است )

 

۱۰ - افرادی كه تحت عمل آب مروارید یا لیزیك یا لازك قرار گرفته‌اند باید در مواجهه با آفتاب از عینكهای آفتابی مجاز استفاده كنند .

 

۱۱- بعضی داروهای پوستی یا چشمی‌حساسیت چشم‌ها را به نور آفتاب بیشتر می‌كند در صورت استفاده از این داروها ( به عنوان مثال كسانی كه از قطره های چشمی‌یا قرص داكسی سیكلین استفاده می‌كنند ) باید حتماً از عینک آفتابی استفاده كنند .

 

۱۲- عینكهای آفتابی با شیشه‌های رفلكس كه دارای پوشش آینه‌ای هستند برای مصارف اسكی یا كوهنوردی مناسب می‌باشند .

 

۱۳- با توجه به هزینه‌های مختلف كه روزمره متحمل می‌شوید خرید یك عینک آفتابی استاندارد نه تنها عملی درست و به جا بلكه ضروری می‌باشد . بهای استفاده از عینكهای تقلبی به خطر انداختن سلامتی چشم هایتان می‌باشد.

 

۱۴-برای تهیه عینک آفتابی بهتر است با یك چشم پزشك مشورت كنید و یا از یك اپتومتریست كمك بگیرید . و جهت خرید آن به عینک فروشیهای معتبر مراجعه نمایید . با خرید یك عینک خوب به راحتی می‌توانید تا چند سال از آن استفاده كنید .

 

۱۵- اگر دچار اختلال در بینایی هستید و از عینک طبی استفاده می‌كنید چنانچه مایل بودید می‌توانید از عینكهای آفتابی مخصوص كه بر روی عینك طبی قرار می‌گیرند استفاده نمایید و یا برای عینك طبی خود شیشه های فتوكروم و یا شیشه های رنگی سفارش دهید .

منبع:برگرفته از pezeshk.us