کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

به كودك‌تان تربیت دراگون یاد دهید!


بعد از دیدن این انیمیشن، فرزندتان یك قدم به سمت آرزوهایش خواهد برداشت.


مجله سیب سبز - بهاره اسلامی: بی آرزویی همیشه به درجا زدن ختم نمی‌شود، گاهی هم باعث عقب‌گرد آدم‌ها می‌شود و داشته‌های‌شان را از آنها می‌گیرد. اگر نمی‌خواهید فرزندتان به چنین سرنوشتی دچار شود، باید از همین امروز به او یاد دهید كه قدم‌هایش را محكم‌تر بردارد و تنها از مسیری كه دیگران آن را هموار كرده‌اند نگذرد. می‌دانیم كار سختی است؛ به همین دلیل به شما یك راهنمای آموزشی معرفی می‌كنیم. برای آموزش دادن چنین مفهومی به فرزندتان، می‌توانید با او انیمیشن «چطور اژدهاتون رو تربیت كنید» 1و 2 را مشاهده كنید. شاید دیدن این انیمیشن به او انگیزه رفتن از راه‌های تازه برای رسیدن به هدف‌هایش را بدهد؛ راه‌هایی كه ممكن است هیچ كس جز او از آنها نگذشته باشد.

در قسمت اول انیمیشن «چطور اژدهاتون رو تربیت كنید»، اصلی‌ترین دغدغه وایكینگ‌ها، جنگ با اژدها‌یانی است كه گاه و بی‌گاه به شهر حمله می‌كنند. آنها نیزه می‌سازند و هر روز ساز و كارهای جنگی‌شان را مجهزتر می‌كنند تا از پس حمله‌های ویرانگر اژدها‌یان برآیند. اما هیكاپ، پسر حاكم شهر اجازه شركت در جنگ‌ها را ندارد. او هنوز كوچك‌تر از آن است كه نیزه به دست بگیرد و اژدها بكشد اما بر اثر یك اتفاق با «خشم شب» بایكی از خطرناك‌ترین اژدها‌یان درگیر می‌شود و در جریان درگیری با او، راه و رسم رام كردن اژدهایان را یاد می‌گیرد و نام این دراگون سیاه را «بی‌دندون» می‌گذارد.

به كودك‌تان تربیت دراگون یاد دهید!

بی‌دندون به‌همراه همیشگی هیكاپ تبدیل می‌شود و دوستی این دو بهانه‌‌ای  برای آشتی شهر با اژدهایان می‌شود. قسمت دوم این انیمیشن 5 سال بعد از دوستی هیكاپ و بی‌دندان شروع می‌شود؛ اما هیكاپ همیشه ناآرام كه در كودكی مادرش را به‌طور مشكوكی از دست داده، به این شادی‌های وایكینگی راضی نمی‌شود و برای پیدا كردن ریشه و هویت خود، به هر گوشه‌‌ای  سرك می‌كشد. در سری دوم این انیمیشن، كنجكاوی‌های هیكاپ نه تنها به پیدا كردن مادری كه 20 سال او را ترك كرده بوده منجر می‌شود، بلكه جنگی دیگر میان وایكینگ‌ها و دراگون‌ها به راه می‌اندازد. جنگی كه «دراگو» شخصیت پلیدی كه اژدها‌یان را جادو می‌كند و از آنها موجوداتی وحشی می‌سازد مسبب آن است... .

با این انیمیشن بیشتر آشنا شوید

چهار سال پس از تولید قسمت اول انیمیشن چطور اژدهای‌تان را تربیت كنید، كمپانی دریم ورك انیمیشن قسمت دوم این داستان را ساخت و یك انیمیشن سه بعدی دیگر را به بازار نمایش عرضه كرد. گفته می‌شود در سال 2017 قرار است قسمت سوم این مجموعه اكران شود.

سال تولید: 2014

ژانر: اكشن

رتبه در سایت IMDB: 8 از 10

غیرممكن هم ممكن است

هیكاپ در قسمت اول انیمیشن به وایكینگ‌ها می‌گوید كه حمله اژدهایان نه به قصد خراب كردن شهر و كشتن آنها، بلكه به‌خاطر پیدا كردن غذا بوده و با كمك این وایكینگ كوچك، اهالی شهر هر كدام اژدهایی را به خانه‌شان راه می‌دهند و آنقدر به این حیوانات پر رمز و راز نزدیك می‌شوند كه حتی هر سال در شهر‌شان مسابقه اژدها سواری برگزار می‌كنند.

هیکاپ به همشهری‌های بیزار از اژدهایش یاد می‌دهد که دوستی با این حیوانات به ظاهر ترسناک هم ممکن است. اگر شما هم می‌خواهید به فرزندتان اعتماد به نفس انجام كارهای غیرممكن را بدهید و به او بفهمانید كه نباید همیشه دنباله‌رو دیگران باشد، پیشنهاد می‌كنیم با هم به تماشای این انیمیشن بنشینید. حرف اصلی «چطور اژدهاتون رو تربیت كنید» این است: «حتی اگر همه از یك راه می‌روند و تو فكر می‌كنی آن روش اشتباه است، به آنها نگاه نكن و راه خودت را برو!» درست مثل هیكاپ كه به‌خاطر باوری كه به بی‌گناه بودن دراگون‌ها داشت، زحمت مبارزه با افكار منفی وایكینگ‌ها را به خودش داد، دراگونش را تربیت كرد و به همشهریانش یاد داد كه غیرممكن را ممكن كنند و با دراگون‌ها دست دوستی دهند.

همه چیز به شرایط بستگی دارد

«بی دندون»، اژدهای عزیز هیكاپ در میانه قسمت دوم، توسط «دراگو»ی خبیث که بر تعداد زیادی از اژدهایانی که ربوده فرمانروایی می‌کند، جادو می‌شود و باعث مرگ پدر هیكاپ می‌شود. اما پسر وایكینگ با تمام خشمی كه در آن لحظه احساس می‌كند، می‌فهمد كه كار بی‌دندون نه به‌خاطر ذات بد او، بلكه به‌خاطر شرایطی كه در آن قرار گرفته اتفاق افتاده است و «دراگون‌های خوب در كنترل آدم‌های بد، كارهای بد می‌كنند!» درواقع سازندگان انیمیشن می‌خواهند به بچه‌ها بفهمانند كه كار هیچ‌كسی را بدون درنظر گرفتن شرایطی كه در آن قرار گرفته قضاوت نكنند؛ كاری كه برای ما بزرگ‌ترها هم ساده نیست.

 اما هیكاپ به بچه‌ها می‌گوید كه یك اشتباه اژدهای مهربانش، قرار نیست باعث فراموشی تمامی كارهای ارزشمندی كه او انجام داده شود. بی‌دندون باوجود كشتن رییس وایكینگ‌ها، برای صاحب قدیمی‌اش همان بی‌دندون سابق می‌ماند و هیكاپ که برای نجات این اژدها پیش از این یکی از پاهایش را هم از دست داده بود، تمام تلاشش را می‌كند كه جادو را باطل كند و البته، موفق هم می‌شود.

به كودك‌تان تربیت دراگون یاد دهید!

دنبال ریشه خودت بگرد

حتی وعده جانشینی پدر هیكاپ هم نمی‌تواند او را به ماندن در شهر ترغیب كند. پسری كه 20 سال است مادرش را ندیده، احساس بی‌هویتی می‌كند و باوجود تمام دارایی‌هایش، به‌دنبال گذشته‌اش و مادرش می‌شود. هیکاپ قرار است فرمانروای بعدی وایکینگ‌ها باشد، اما این چیزی نیست که پسر جوان و پر آرزو را از خطر کردن دور کردن و در شهر ماندگار کند. او اهداف بزرگ‌تری دارد و قبل از دنبال کردن هر هدفی، باید گذشته‌اش را پیدا کند و بفهمد که مادرش کیست و چرا او را ترک کرده است.

هیكاپ این بار هم موفق می‌شود و مادری كه درست مثل او عاشق دراگون‌هاست و پناهگاهی كه خودش «بهشت اژدهایان» نامیده‌ را برای آنها درست كرده است. هیكاپ از مادرش خشمگین نیست، بلكه از اینكه یك نفر دیگر هم مثل او به دراگون‌ها باور دارد و به آنها عشق می‌ورزد، لذت می‌برد. انگار او تمام جسارتش را از همین مادر به ارث برده است.  این انیمیشن به كودكانی كه شاهدش هستند می‌گوید كه همیشه باید دنبال ریشه خود باشند و ناآرامی‌های‌‌شان را با گرفتن پاسخ سوالاتی كه در ذهن‌شان دارند، فروبنشانند.

رؤیاهایت را باور كن

قدرشناسی، آرامش می‌آورد اما گاهی می‌تواند با انفعال و بی‌آرزویی اشتباه گرفته شود. هیكاپ قدرشناس است؛ قدر پدرش، اژدهایش و نامزدش را می‌داند اما به داشته‌هایش قانع نیست. شاید اگر یكی دیگر از وایكینگ‌های شهر می‌توانست كلاه فرماندهی را از پدر بگیرد و جانشین او شود، دیگر نیازی به تلاش برای هیچ چیز را نمی‌دید، اما هیكاپ كه به توانایی‌هایش ایمان دارد، به این داشته‌ها راضی نمی‌شود. او خودش را لایق چیزهای بیشتر و مهم‌تری می‌داند و به‌جای تنها یك فرمانده بودن، در خود می‌بیند كه صلح و آرامش را برای عزیزانش به همراه بیاورد.

او می‌خواهد دنیا را تغییر دهد و به منفی‌بافی‌های دیگران و قناعت‌‌شان توجهی نمی‌كند. او تنها آرزوهایش را در خواب مرور نمی‌كند، بلكه برای محقق كردن‌شان خودش را به دردسر می‌اندازد، پایش را از دست می‌دهد، اما در آخر دنیا را همان‌طور كه آرزو دارد، می‌سازد. او خودش را باور دارد و به همین دلیل تنها به خیال‌پردازی‌های کودکانه اکتفا نمی‌کند و به دنبال محقق کردن رؤیاهایش است.

برای رسیدن به آرزوهایت، بجنگ

شاید برای بچه‌هایی كه در دنیای سرد مدرن زندگی می‌كنند و برخلاف نسل ما، زودتر از آنچه آرزو كنند به خیلی چیزها می‌رسند، دیدن چنین انیمیشنی از هر چیز واجب‌تر باشد. فرزند شما با تماشای این انیمیشن، دوباره به آرزوهایش فكر خواهد كرد و برای محقق كردن‌شان، از قبل مصمم‌تر خواهد شد. پس انتظارش را داشته باشید كه بعد از دیدن این كارتون، توانایی بیش از اندازه‌‌ای  را در خود احساس كند و رؤیاهایی را ببافد كه ممكن است از نظر شما ناشدنی و حتی خنده‌دار به‌نظر برسند. اما شاید بهتر باشد به جای نگاه مادرانه و عاقل‌مآبانه به او، در هیجانش سهیم شوید و به او برای فكر كردن به رؤیاهای بزرگ‌تر انگیزه دهید.

با کودک‌تان که احتمالا پس از دیدن این انیمیشن هیجان‌زده شده، در مورد آنچه دیده گفت و گو کنید و نگذارید باوری که می‌تواند از همین حالا در ذهنش شکل بگیرد، تنها تا چند ساعت بعد از تماشای این انیمیشن در ذهنش بیدار بماند. به سوالات به ظاهر عجیبش صبورانه پاسخ دهید و او را در این مسیر راهنمایی کنید.

به كودك‌تان تربیت دراگون یاد دهید!

یك راهنمای آموزشی دیگر

«چطور اژدهاتون رو تربیت كنید» تنها انیمیشنی نیست كه قصد آموزش مفاهیم گفته شده به كودكان را دارد. حتی اگر كارتون‌بین نباشید احتمالا نام «موش سرآشپز» را شنیده‌اید. در آن انیمیشن كه كمتر از یك دهه از تولیدش گذشته است هم سازندگان تلاش می‌كردند به بچه‌ها ممكن كردن ناممكن را یاد دهند.

كارگر جوان آشپزخانه كه با كمك یك موش توانسته بود به آشپزی سرشناس تبدیل شود، نمونه خوبی از كسانی بود كه از راهی تازه برای رسیدن به اهداف‌‌شان می‌رفتند؛ راهی كه از نظر دیگران ناممكن و حتی غیرعقلانی به‌نظر می‌رسید.  اگر كودك شما موش سرآشپز را ندیده، همین هفته این انیمیشن را در كنارش ببینید تا مفاهیمی كه پیش از این از آنها صحبت كردیم، به‌خوبی در ذهنش جا خوش كنند.


ویدیو مرتبط :
یك نكته در تربیت كودك

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به كودك خود یاد بدهید دوست پیدا كند!



 

به كودك خود یاد بدهید دوست پیدا كند

 

برای كودك آسان است كه در محیط خانه پر شور باشد. او با عشق و تایید والدین خود احاطه شده و احساس امنیت می‌كند. با این وجود وقتی او بزرگ می‌شود وضعیت فرق می‌كند.

 

در محیط مدرسه، دوستان همسال و همكلاسی‌های او برای او اهمیت پیدا می‌كنند. بعضی از كودكان به طور ذاتی خجالتی و ساكت هستند. آنها در این دوران عقب‌نشینی می‌كنند و مهم است كه آنها را از خلوت خود بیرون بكشیم و به آنها كمك كنیم برای جلب احترام دیگران، با همسالان خود ارتباط برقرار كنند.

 

برای كودك آسان است كه در محیط خانه پر شور باشد. او با عشق و تایید والدین خود احاطه شده و احساس امنیت می‌كند. با این وجود وقتی او بزرگ می‌شود وضعیت فرق می‌كند.

 

در محیط مدرسه، دوستان همسال و همكلاسی‌های او برای او اهمیت پیدا می‌كنند. بعضی از كودكان به طور ذاتی خجالتی و ساكت هستند. آنها در این دوران عقب‌نشینی می‌كنند و مهم است كه آنها را از خلوت خود بیرون بكشیم و به آنها كمك كنیم برای جلب احترام دیگران، با همسالان خود ارتباط برقرار كنند.

 

كودكان با اجتماعی شدن آشنایی ندارند و این كار برای همه آنها آسان نیست. برخی از كودكان درون‌گرا هستند و لازم است به آنها یاد بدهیم چگونه با دیگران معاشرت كرده و رابطه برقرار كنند. دوستان خوب می‌توانند زندگی آ‌نها را كامل كنند و شما نمی‌خواهید آنها چنین فرصتی را از دست بدهند. اگر كودك شما منزوی است، با كمی مراقبت و توجه می‌توانید به او كمك كنید حرف خود را بزند و مهارت‌های اجتماعی را فرا بگیرد.

 


علل كمرویی

 

بعضی از كودكان بسیار خجالتی هستند و دوست پیدا كردن برای آنها مشكل است. آنها دوست دارند با بقیه كودكان بازی كنند اما از آنجا كه فاقد مهارت‌های اجتماعی هستند، نمی‌دانند چگونه باید به سایرین بپیوندند. كودك ممكن است مشكلات رفتاری مانند پرخاشگری، عدم توجه یا كمرویی داشته باشد. این مانعی بین كودك و سایر كودكان ایجاد می‌كند و او دوستی نخواهد داشت.

 

ممكن است كودك به بیماری اوتیسم مبتلا باشد. در این حالت او به مراقبت و درمان ویژه نیاز دارد. این روزها كودكان به آسانی ارتباط برقرار نمی‌كنن؛ چون عادت كرده‌اند تنهایی در مقابل تلویزیون یا با بازی‌های كامپیوتری وقت بگذرانند. این فقدان روابط اجتماعی به بروز مشكل در دوست‌یابی كودكان منجر می‌شود.

 

بعضی از كودكان فرصتی برای دوست پیدا كردن ندارند. ممكن است در همسایگی كسی نباشد كه كودكان همسن و سال وی داشته باشد. دنیا محل رقابت است و برخی از كودكان برنامه‌هایی دارند كه آنها را خیلی مشغول می‌كند. آنها به كلاس‌های ورزشی می‌روند یا سرگرمی‌های مختلفی دارند كه دیگر وقتی برای معاشرت با سایر كودكان برای آنها باقی نمی‌گذارد.

 


نكاتی برای كمك به كودك برای غلبه بر كمرویی


خود را درگیر فعالیت‌های فرزندانتان كنید. از آنجا كه كودك خود را تماشا می‌كنید،‌ این كار به او احساس امنیت می‌دهد. او مطمئن‌تر و اجتماعی‌تر می‌شود. باشگاه‌ها و انجمن‌های فراوانی هستند كه فعالیت‌های اجتماعی را سازماندهی می‌كنند. بعضی از مدارس نیز برای چنین فعالیت‌هایی برنامه‌ریزی می‌كنند. عضو چنین باشگاه‌هایی شوید و كودك خود را در این فعالیت‌ها شركت دهید.

 

با پدر و مادرهایی كه كودكی همسن و سال فرزند شما دارند دوستی كنید. اگر كودك شما ببیند كه شما با پدر و مادر سایر كودكان معاشرت می‌كنید،‌ بر كمرویی خود غلبه می‌كند. این كار همچنین دایره دوستان شما را نیز وسیع‌تر خواهد كرد.