کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

به ریزش مو در بارداری «نه» بگویید


پرچالش‌ترین دوره زندگی هر خانمی در دوران بارداری او رقم می‌خورد؛ دوره‌ای كه با تغییرات اساسی همراه است و در كنار شیرینی‌هایی كه همه از آن به نیكی یاد می‌كنند، گاهی شور و حتی تلخ و بی‌مزه هم می‌شوند.

مجله سیب سبز - شقایق جعفری: پرچالش‌ترین دوره زندگی هر خانمی در دوران بارداری او رقم می‌خورد؛ دوره‌ای كه با تغییرات اساسی همراه است و در كنار شیرینی‌هایی كه همه از آن به نیكی یاد می‌كنند، گاهی شور و حتی تلخ و بی‌مزه هم می‌شوند. اما قسمت تلخ ماجرا همان جایی است كه با اضافه وزن، تغییرات خلقی و روحی و ریزش مو روبه‌رو می‌شوند و برای برگشتن به روزهای اوج خود روزشماری می‌كنند.

ریزش مو همان اتفاقی است كه در دوران بارداری شایع می‌شود و دامن مادران جوان را می‌گیرد. به‌گفته متخصصان، این ریزش‌ها چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی طبیعی و قابل درمان است و با رعایت كردن چند نكته ساده به توصیه متخصصان برطرف می‌شود. در این مطلب با راهنمایی‌های دكتر محمدجواد نخعی، متخصص پوست و مو و زیبایی مشكل‌تان را ریشه‌یابی و حل كنید.

شروع بارداری

با تغییرات كوچك و بزرگ فراوانی كه در جسم و ظاهر شما در این دوران به یادماندنی اتفاق می‌افتد، ریزش موها چندان مساله بزرگی نیست چراكه حتما خودتان را برای ماجراهایی بزرگ‌تر و سخت‌تر از این هم آماده كرده بودید. در دوران بارداری مساله فقط به ریزش موها ختم نمی‌شود چراكه این تغییرات در برخی خانم‌ها به شكل كلفت‌تر شدن تارهای مو، چرب یا خشك‌تر شدن جنس آن یا تغییر حالت آن از صاف به مجعد یا برعكس ظاهر می‌شود.

نسخه كامل پیشگیری از ریزش مو در دوران بارداری

اما حتما می‌پرسید چرا؟ پاسخ این است كه تمام این اتفاقات علت بزرگی دارد آن هم دگرگونی هورمونی در زمان بارداری و اثرات آن بر حالت و اندازه موها. هورمون‌های ترشح‌شده زنانه در بارداری تاثیرات ویژه‌ای روی اجزای مختلف بدن می‌گذارد كه تغییرات احتمالی حالت موها یكی از نتایج آن است. پس به احتمال زیاد ممكن است مدل موهای شما دیگر به زیبایی گذشته خود نباشد تاجایی كه گاهی برای مراقبت و نگهداری بهتر از آن تصمیم به كوتاهی‌اش می‌گیرید. اما برای مراقبت بهتر از موها در این دوران حیاتی‌بخش مطلب  زیر را با دقت بخوانید.

به ریزش مو «نه» بگویید

هرقدر این تغییر حالت موها به شكل‌های مختلف گفته شده طبیعی باشد، به روش‌هایی برای برخورد با آنها نیاز دارید تا آسیب را به حداقل برسانید و به جای غصه خوردن كارهای مفیدتری انجام دهید.

 رنگ نكنید: اكثر پزشكان در دوران بارداری به‌ویژه ماه‌های نخست استفاده از هر نوع رنگ و مواد شیمیایی برای فر و حالت دادن موها را ممنوع می‌كنند. بنابراین با رعایت این نكته به جز كمك به سلامت جنین، جلوی آسیب بیشتر به موهای خود را هم می‌گیرید. البته رنگ كردن در محیط‌هایی با تهویه مناسب در اواخر بارداری، با تایید پزشك مربوطه و استفاده از رنگ‌های مناسب منعی ندارد. با این حال اگر نگران سلامت موهای خود در این دوران هستید آنها را رنگ نكنید.

 مدل موهایی زیبا برای خود انتخاب كنید: اگر تصمیم گرفته‌اید موهای‌تان را كوتاه كنید، فراموش نكنید كه تغییرات و ریزش موهای شما در این دوران موقتی است و چند ماه بعد از زایمان به شكل طبیعی خود باز می‌گردد. پس مدلی را برای كوتاه كردن انتخاب كنید كه بعد از این دوران هم زیبا به نظر برسد.

  اگر موهای شما چرب یا خشك شده: اگر موهای خشك شما در دوران بارداری چرب یا موهای چرب شما خشك و شكننده شده، باید برخوردتان را با آن عوض كنید. برای مثال اگر موهای چرب خود را چند بار شامپو می‌كردید بعد از خشك شدن آن در بارداری باید دفعات شامپو زدن را به حداقل برسانید و استفاده از روغن‌های تقویتی را در برنامه مراقبتی قرار دهید. اگر موهای خشك شما چرب شده، استفاده از نرم‌كننده را كم كنید و در عوض یك بار به شامپو زدن‌تان اضافه كنید.

تغذیه موی تان را عوض کنید

امتیاز این مورد در كاهش ریزش و زیباتر به نظر رسیدن موهای شما در دوران خوش بارداری بیشتر از هر روش مراقبتی دیگر است. حتما می‌دانید كه با تغذیه مناسب در دوران بارداری زیبایی و سلامت موهای شما تضمین خواهد شد و از طرفی كمبود مواد مغذی و ویتامین‌ها، موها را به سمت نازك شدن و ریزش سوق می‌دهد.

 توصیه‌های پزشك را با دقت عمل كنید: بدن شما برای گذر از این دوران نیاز بیشتری به اسید فولیك، ید، آهن، روی و پروتئین پیدا می‌كند؛ بنابراین اگر برنامه غذایی‌تان به همان شكل سابق خود باشد در دوران بارداری با كمبود و آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد. پس بهتر است با كمك پزشك از كمبود‌های احتمالی مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان پیشگیری كنید و رژیم مناسبی برای خود در نظر بگیرید.

 روی و آهن را فراموش نكنید: برای جلوگیری از ریزش مو و ابروها باید مصرف آهن و روی را در این دوران بیشتر از قبل در برنامه غذایی خود بگنجانید. این مواد كه بیشتر در گوشت قرمز تازه، تخم مرغ، میوه‌ها و سبزی‌هایی با برگ‌های سبز تیره مانند اسفناج، لوبیا، میگو و قارچ یافت می‌شوند، در بارداری نیاز شما را برطرف خواهند كرد.

 كلسیم بنوشید: دریافت كلسیم مناسب هم از مواردی است كه باعث می‌شود موهای شما چه در دوران بارداری و چه بعد از آن سالم و زیبا به نظر برسند. مصرف به اندازه شیر و لبنیات پاستوریزه دیگر به شما كمك می‌كند تا كلسیم لازم برای بدن‌تان را تامین كنید.

 خودتان را تقویت كنید: اگر دنبال راه‌حلی برای نخوردن خوراكی‌های مفید می‌گردید، باید هشدار بدهیم كه جنین تمام مواد لازم خود را از بدن شما تغذیه خواهد كرد و درنهایت شما با كمبود شدید آهن و ویتامین‌های لازم مواجه خواهید شد؛ كمبودهایی كه به شكل‌های مختلف ازجمله ریزش شدید موها بروز خواهد كرد. پس باتوجه به شرایط بارداری خود مو به مو به راهنمایی‌های تغذیه‌ای پزشك خود عمل كنید.

نسخه كامل پیشگیری از ریزش مو در دوران بارداری

 قبل از شیر دهی باید بدانید

بعضی خانم‌ها بعد از وضع حمل، ریزش موی شدیدی تجربه می‌كنند تا جایی كه با تصور كچل شدن و ریختن دسته‌ای موهای‌شان افسرده می‌شوند. در همین ابتدا باید بگوییم این ریزش گاهی تا 200 تار مو بعد از زایمان طبیعی است و بعد از چند ماه به حالت گذشته خود در می‌آید؛ پس صبور باشید. از طرفی برخی بدون اطلاع و با باور غلط، علت ریزش موی شما را شیر دادن به نوزادتان می‌دانند درحالی‌كه این باور را تمام پزشكان رد كرده‌اند.

باید دقت كنید كه موهای شما در طول سیكل بارداری در حالتی از تغییر و رشد خود است و این تغییر در بارداری با رسیدن به زایمان و شروع دوره استراحت بعد از بارداری وارد مرحله ریزش بعد از زایمان می‌شود. پس باید خودتان را برای این مرحله آماده كنید و بدون هیچ نگرانی به شیردهی خود ادامه دهید. این ریزش دوره كوتاهی دارد كه تمام می‌شود اگرچه در برخی خانم‌ها هیچ اثری از این نوع ریزش دیده نمی‌شود.

البته ممکن  است این ریزش دوره ای در خانم ها بعد از بارداری آغاز شود که به گفته پزشکان بعد از مدت کوتاهی متوقف می شود .اما اگر احساس می کنید موهای شما بیش از اندازه طبیعی در حال ریزش است بهتر است با مراجعه به پزشک و استفاده از محلول های تقویتی از آن  جلوگیری کنید.با توجه به شرایط ویژه ای که در  آن هستید بهتر است هیچ نگرانی و استرسی از این بابت نداشته باشید.

چطور مراقبت كنید

مهم ترین علت ریزش های شایع مو در دوران نقاهت بعد از زایمان و با شروع شیردهی، برگشت  هورمون های بدن به حالت قبل از بارداری است .

 برس كشیدن

 بعد از زایمان سعی كنید موها را كه مستعد ریزش هستند به آرامی با برس‌های نرم ساخته شده از كرك طبیعی شانه بزنید. بستن محكم موها و شانه كردن خشن آنها به این ریزش دامن می‌زند. از طرفی برای بهتر و راحت‌تر شانه شدن حتما از نرم‌كننده در حمام استفاده كنید.

شستن

موها را با ملایمت بیشتری شامپو بزنید. موها در شرایط عادی زمانی كه نرم و خیس می‌شوند از ریشه به راحتی جدا می‌شوند پس حالا كه بایدحواس‌تان بیشتر به آنها باشد شامپو را به آرامی ماساژ دهید و با آب نیمه‌گرم آبكشی كنید. ماسک های تقویتی تخم مرغ هم پیشنهاد می کنیم.

 خشك كردن

بعد از حمام موها را نبندید و برای خشك كردن آنها از سشوار و لوازم دیگر استفاده نكنید. در این دوران بهتر است با بستن حوله‌ای خشك و تمیز منتظر خشك شدن آن باشید. خشک کردن موها با جریان هوای طبیعی در این دوران از هر روش دیگری مفید تر و
مطمئن تر است.

برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیر دهی چی بخوریم؟

تغذیه در شیردهی

در این دوره موها به زودی وارد مرحله رشد مجدد خود خواهند شد، بنابراین بدن باید آمادگی جایگزینی موهای تازه را داشته باشد. در این برهه هم تغذیه نقش كلیدی دارد پس به توصیه پزشكان مصرف  بعضی مواد  را فراموش نكنید.

نسخه كامل پیشگیری از ریزش مو در دوران بارداری

 برنامه غذایی مناسب

 به دلیل منع مصرف برخی مكمل‌های غذایی در دوران شیردهی، می‌توانید با دنبال كردن برنامه غذایی مناسب و تقویتی- تحت نظر پزشك متخصص- ریزش موهای خود را به حداقل برسانید.

 پروتئین درمانی

 نیاز اساسی بافت موهای ما با مصرف پروتئین برطرف می‌شود؛ پروتئینی كه مقدار فراوانی از آن در انواع گوشت قرمز، ماهی و مرغ، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات وجود دارد. پس با شروع دوران شیردهی برای مراقبت از موها از خوردن هیچ كدام از اینها نباید بگذرید البته مقداری پروتئین هم در برنج، ماكارونی و نان هست كه با مصرف روزانه آن نیاز پروتئین موها تامین خواهد شد.


 خانواده B:

از راه‌های مهم دیگر جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان، مصرف كافی مواد حاوی گروه ویتامین‌های B، B6 و بیوتین است؛ همان موادی كه كمبود آن ریزش مو می‌آورد. اما اگر دنبال منبع غنی این ویتامین هستید باید ماهی، مرغ، موز، دانه آفتابگردان، جوانه گندم، غلات سبوس‌دار و آلوی خشك مصرف كنید.

 ویتامین‌گیری:

تمام آنتی‌اكسیدان‌هایی كه به رشد و تقویت موهای شما بعد از دوران بارداری كمك می‌كنند عبارتند از ویتامین‌های E و C و بتاكاروتن كه زمینه‌ساز ویتامین A  است و شما می‌توانید با تغذیه از اسفناج پخته، هویج، زرد آلو، كلم بروكلی، كدو حلوایی، طالبی و گریپ فروت قرمزآنهارا  تامین كنید.

مصرف مواد مغذی  ضروری:

موادی مانند روی، كلسیم و منیزیم كه با مصرف شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات مختلف و میوه‌های تازه در دوران بارداری وارد بدن می‌شد برای گذر از دوران شیردهی و ریزش موی دوره‌ای بعد از زایمان بسیار مفید است. پس با مصرف غذای كافی و مكمل‌های مورد نیاز تحت نظر پزشك این مواد را برای بدن‌تان تامین كنید.


ویدیو مرتبط :
بارداری و ریزش مو با هم ارتباط دارند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل و راههای جلوگیری از ریزش مو در بارداری و پس از زایمان



علل ریزش مو در بارداری

ریزش موی دوران بارداری یك اتفاق طبیعی است

 

ریزش موی دوران بارداری یك اتفاق طبیعی است كه به‌دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود.راه‌حل آن را می‌شناسید؟

اغلب زنان باردار با 2 مشكل عمده، یكی ریزش مو و دیگری لك‌های بارداری مواجه می‌شوند كه پژوهشگران نتوانستند هیچ درمان قطعی برای آن‌ها ارائه بدهند.   ریزش مو دوران بارداری یك اتفاق طبیعی است كه به‌دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. این حادثه تلخ از 3 تا 6 ماه بعد از زایمان شروع می‌شود و میزان آن در زنان مختلف متفاوت است.

جلوگیری از ریزش مو در بارداری
زنان باردار برای جلوگیری از ریزش ابرو و موی سر باید از مواد غذایی حاوی آهن و روی بیشتر استفاده کنند. مواد حاوی آهن و روی در تخم مرغ، گوشت قرمز، انواع مغزها و سبزی های دارای برگ سبز تیره به وفور موجود است.: هورمون ها عامل بسیاری از تغییرات پوست و مو در دوران در بارداری هورمون های زنانه در دوران بارداری و شیردهی تأثیرات خاصی را روی بدن می گذارد که از جمله آن ها می توان به ریزش مو در بسیاری از زنان اشاره کرد.


در زیر منابع برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو در دوران بارداری ذکر شده است:

پروتئین :
اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست و ... می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان ، برنج ، ماکارونی و سبزی ها نیز به مقدار کمی وجود دارد.

کلسیم و منیزیم :
گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین هستند.
اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.

ویتامین های گروه B:
یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین را برایتان ذکرمی کنم. منابع غنی از ب6 موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، گوشت، مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم است. ..

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا- 3 و اُمگا-6 با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند.

منابع اسیدهای چرب اُمگا-3 و اُمگا-6
اسیدهای چرب اُمگا-3 شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) است در ماهی های آب سرد مانند روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.
اسیدهای چرب اُمگا-6 شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.

آنتی اکسیدان ها:
شامل ویتامین E ، ویتامین C ، بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A که در سیب زمینی شیرین، هویج ، اسفناج پخته، کدو حلوایی ، طالبی ، زرد آلو ، کلم بروکلی ، گریپ فروت قرمز وجود دارد ) ، روی و سلنیوم می باشد.

جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان

زنان باردار برای جلوگیری از ریزش مو باید از مواد غذایی حاوی آهن و روی بیشتر استفاده کنند

 

علل، زمان و میزان ریزش موها  بعد از دوران بارداری
علت ریزش موها در این دوران به واسطه تغییرات هورمونی در بدن خانم ها و زمان شروع آن معمولا 2 هفته بعد از زایمان می باشد و اوج ریزش موها در ماه دوم و سوم است که معمولا تا پایان 6 ماه ادامه می یابد. میزان ریزش موها در هر کس می تواند متفاوت باشد از 100 تار مو تا 500 تار مو در روز.

نکته اول ریزش موها بعد از زایمان امری طبیعی است و اکثرا خانم ها انرا تجربه می کنند و جای نگرانی نیست و معمولا تا پایان ماه 6 و 7 بعد از زایمان ادامه دارد، اگر بعد از این مدت از شدت ریزش موها کاسته نشد آنگاه می بایست به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید، ممکن است به واسطه شیردهی بدنتان دچار کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی از قبیل آهن، روی، کلسیم، منیزیوم و غیره شده باشد که با انجام آزمایشات مربوطه باید مورد بررسی قرار گیرد.

نکته دوم به واسطه اینکه در دوران بارداری و شیردهی اکثر محلول ها و مکمل های غذایی منع مصرف داشته نمی توان درمانی برای جلوگیری و کاهش محسوس ریزش موها در این دوران تجویز نمود و صرفا می توانید با دنبال کردن برنامه غذایی و مکملی مناسب زیر نظر پزشک متخصص کمی از میزان ریزش موها بکاهید که البته با این کار به سلامت نوزاد خود نیز کمک می نمایید.

نکته سوم معمولا بخش زیادی از موهای ریخته شده در این دوران به مرور زمان جایگزین می شوند و نیازی به درمان نمی باشد، اما اگر موهایتان به میزان مورد نظر روییده نشدند، می توانید درمان را زیر نظر پزشک بعد از پایان ماه ششم شیردهی آغاز نمایید.
گردآوری:بخش زناشویی صبح بخیر

منابع:
ninimami.niniweblog.com
clinicmoo.com