کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بهترین چیدمان اتاق نوزاد


خوابیدن به موقع و راحت کودک دغدغه خیلی از والدین است. ایجاد محیطی آرام به دور از نورهای مزاحم و سر و صدا از اولویت‌هایی است که برای فراهم آوردن محیطی راحت برای خواب نوزاد باید در نظر داشت


مجله منزل:  خوابیدن به موقع و راحت کودک دغدغه خیلی از والدین است. ایجاد محیطی آرام به دور از نورهای مزاحم و سر و صدا از اولویت‌هایی است که برای فراهم آوردن محیطی راحت برای خواب نوزاد باید در نظر داشت اگرچه این نکات تمام چیزهایی نیستند که برای آرامش کودک لازم است. اگر دوست دارید کودک و نوزاد شما به آسانی به خواب رفته و خواب آرامی را تجربه کنند لازم است موارد دیگری را نیز رعایت کنید.

چیدمان اتاق نوزاد

شروع به جداسازی

فرزند خود را از همان روزهای نخست تولد برای دقایقی هنگامی که در خواب روزانه‌ به سر می‌برد در اتاق تنها قرار دهید. شاید این کار از لحاظ غریزی و عاطفی برای شما دشوار باشد، اما به این وسیله کودک با فضای اتاق سازگار شده و راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کند و زمانی که بزرگ‌تر می‌شود و باید هر شب تنها در اتاقش بخوابد این مساله برای او و همچنین شما یک تغییر غیر‌منتظره و ترسناک محسوب نمی‌شود. خواب روزانه و کوتاه نوزاد در اتاق به تنهایی ممکن است برای شما سخت باشد اما این کار هم برای شما و هم برای کودک لازم است. حتی اگر کودک شب‌ها در اتاق شما می‌خوابد بهتر است جای خواب او و خود را با کمک پارتیشنی جدا کنید. زمانی که کودک نیمه شب بیدار شود و بلافاصله شما را ببینید با خیال راحت از حضور شما دوباره به خواب می‌رود و این امر برایش عادت می‌شود و بعد از سال‌ها دیگر حاضر نیست شب‌ها بدون حضور شما بخوابد و این مساله مشکل‌ساز خواهد شد.


چیدمان اتاق نوزاد

از بین بردن شلوغی

اتاق نوزاد را طوری دکوراسیون کنید که برای خوابی راحت مهیا شود. دور تا دور محوطه تخت نوزاد باید خالی از هر گونه اسباب‌بازی باشد. اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های متعدد که اطراف تخت نوزاد قرار می‌گیرد یا از بالای سر نوزاد آویخته می‌شود حواس کودک را پرت می‌کند و ذهن او را به خود جلب می‌کند و سبب می‌شود خواب کودک مختل شود. نوزادان قادر به درک شفاهی از جانب شما نیستند و شما باید با نشانه‌ها به آن‌ها چیزی را بگویید. خلوت بودن فضای تخت‌خواب کودک و نبودن اسباب‌بازی در آن فضا یعنی اینجا جای بازی نیست و تو باید بخوابی! برای بازی باید قسمت مجزایی از اتاق را مهیا کنید و با در نظر گرفتن فضای ذخیره‌سازی کافی تمام اسباب‌بازی‌ها و لوازم بازی کودک را در آن قسمت قرار دهید.

نورپردازی و خاموشی

استفاده از چراغ خواب در اتاق نوزاد را به کلی فراموش کنید. نوزاد حداقل تا 18 ماهگی از تاریکی نمی‌ترسد پس این‌کار بی‌مورد است و باعث می‌شود زمانی که کودک بزرگ‌تر شد از تاریکی بترسد. شب‌ها زمانی که نوزاد خواب است باید اتاق تاریک باشد. اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم فرض کنید از یک تا پنج سطوح نور در اتاق باشد و عدد پنج حالت سیاه و تاریکی مطلق باشد. در این صورت اتاق کودک در شب‌ها زمانی که خواب است باید حالت عدد چهار را داشته باشد. هر گونه عنصری که درخشنده است و سبب انعکاس نور در اتاق می‌شود از قبیل سی‌دی‌ها یا صفحه مانیتور باید پوشانده شود، زیرا ممکن است سبب بیدار شدن کودک شود. هم‌چنین وجود دیمر در اتاق کودک بسیار ضروری است، زیرا زمانی که قصد دارید کودک را شبانه تغذیه کنید و به او شیر بدهید باید نور اتاق را به تدریج و خیلی ملایم زیاد کنید و روشن شدن یکباره اتاق اصلا خوشایند نیست. هم‌چنین برای پوشش پنجره‌ها بهتر است از یک شید وینیلی تیره‌رنگ پشت پرده‌ای حریر و زیبا استفاده کنید تا بتواند هنگام خواب روزانه و هم‌چنین صبح‌ها راه ورود نور مستقیم خورشید را به داخل مسدود کند.

چیدمان اتاق نوزاد

رنگ‌

از رنگ‌هایی با تناژ ملایم برای محل خواب نوزاد استفاده کنید. از استفاده از رنگ‌های تند اجتناب کنید. رنگ‌های تندی مانند قرمز یا سیاه و سفید برای تحریک حواس کودک در زمان بیداری مناسب است اما در زمان خواب رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش مانند صورتی و آبی پاستلی می‌تواند به کودک آرامش ببخشد.

دما

کودک بهترین حالت خواب را زمانی تجربه می‌کند که دمای اتاق مساعد و مقداری خنک باشد. اغلب مادرها اتاق فرزندشان را به مقدار زیادی گرم می‌کنند. این کار کاملا اشتباه است و باعث ناآرام و پریشان شدن خواب کودک می‌شود. برای خواب آرام فرزند خود سعی کنید دمای اتاق را بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. هم‌چنین قرار دادن تخت نوزاد در قسمت مناسبی از اتاق نیز نکته مهمی است.

جای تخت‌

تخت نوزاد نباید در معرض مستقیم وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار داشته باشد. رسیدن یکباره دمای سرد یا گرم به کودک خواب او را مختل می‌کند. هم‌چنین بهتر است تخت دور از پنجره اتاق قرار گیرد تا سر و صدای بیرون کمتر به کودک برسد. هم‌چنین از نظر قواعد فنگ‌شویی تخت نوزاد را باید جایی قرار دهید که در اتاق توسط کودک دیده شود اما نه اینکه تخت را دقیقا روبروی در قرار دهید. دیده شدن در اتاق به کودک احساس آرامش و امنیت می‌دهد.

صدا

آنچه کودک می‌شنود (یا نمی‌شنود) درست به اندازه چیزی که او می‌بیند یا نمی‌بیند دارای اهمیت است. برای تعدیل سر و صداهای خارجی مثل صدای بوق ماشین‌ها و گفت‌وگوی افراد بهتر است یک موسیقی بسیار ملایم مانند صدای موج‌های دریا در اتاق کودک پخش شود تا تمام صداهای ناخوشایند و نابه‌هنجار خارجی را محو کند.

پاک‌سازی انرژی

یک شب بی‌خوابی، یک شب بی‌خوابی دیگر را در پی دارد. بنابراین برای پیش‌گیری از این اتفاق انرژی حاکم بر فضای اتاق را تغییر دهید و تازه کنید. برای مثال در طی روز برای ساعاتی پنجره اتاق را باز کنید تا هوای اتاق عوض شود و هوای تازه به داخل بیاید. هم‌چنین گاهی اسپری تازه‌کننده هوا را در فضا اسپری کنید. محلول عصاره اسطوخودوس و آب از جمله محلول‌های بسیار مناسب برای اسپری کردن در فضای اتاق است و خوابی راحت را برای کودک به ارمغان می‌آورد.


ویدیو مرتبط :
هم اتاق بودن مادرو نوزاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

این نکات در چیدمان اتاق نوزاد به دردتان می‌خورد


چیدمان اتاق نوزاد حساسیت های خود را می طلبد. اینکه اتاق و وسایل نوزاد دختر صورتی و وسایل و اتاق نوزاد پسر آبی باشد؛ باور رایجی است که از قدیم وجود دارد و تقریبا به شکل نوعی سنت و باور در آمده است.

وب سایت اتاق: چیدمان اتاق نوزاد حساسیت های خود را می طلبد. اینکه اتاق و وسایل نوزاد دختر صورتی و وسایل و اتاق نوزاد پسر آبی باشد؛ باور رایجی است که از قدیم وجود دارد و تقریبا  به شکل نوعی سنت و باور در آمده است.

اگر چه این خود زیبایی خاصی دارد و هارمونی بین وسایل اتاق ارامش خاصی را به نوزاد القا می کند اما اتاق نوزاد را به هزاران نو طرح و رنگ دیگر هم می توان چیدمان کرد. اگر می خواهید چیدمان جدیدی را تجربه کنید پا از سنت ها فراتر بگذارید و از رنگ های دیگری غیر از آبی و صورتی هم استفاده کنید.

نکاتی راجع به چیدمان اتاق نوزاد

برای خرید وسایل اتاق  نوزاد باید این مساله را در نظر بگیرید که نوزاد رشد بسیار سریعی دارد و اگر در انتخاب وسایل دقت  نشود قبل از اینکه فرسوده شوند دیگر قابل استفاده نیستند؛ بنابراین رنگی که برای اتاق نوزاد انتخاب می کنید باید به گونه ای باشد که برای او تا چند سال آتی زیبا و جذاب به نظر برسد.

همچنین می توانید از تختخواب هایی استفاده کنید که به راحتی به طول آنها اضافه می شود و نرده های محافظ آنها قابل برداشتن است و یا کشوهایی که از سطح روی آنها برای تعویض پوشک نوزاد استفاده می شود بعد ها می تواند به عنوان جا لباسی و… استفاده شود.

نکاتی راجع به چیدمان اتاق نوزاد

نکته دیگری که هنگام برنامه ریزی برای اتاق نوزاد باید به آن توجه کنید نورپردازی و سیستم گرمایشی اتاق است. دمای اتاق نوزاد باید بین۱۹ تا۲۲ درجه سانتی گراد باشد؛ بنابراین راهی ایمن برای تنظیم این دما پیدا کنید. برای تنظیم نور اتاق نوزاد در روز باید از پرده های نازکی که نور خورشید را از خود عبور می دهند ولی آن را تلطیف می کنند استفاده شود.

 همچنین در شب باید از نوری غیر مستقیم و ضعیف استفاده شود تا مادر به راحتی بتواند تغذیه و دیگر نیاز های کودک در شب را بر طرف کند.برای این امر باید از چراغ خواب های کم نور و یا کلید های تایمردار که میزان نور را تنظیم می کند استفاده کرد.

نکاتی راجع به چیدمان اتاق نوزاد

بهتر است برای اتاق نوزاد به جای فرش از کفپوش های قابل شستشو، استاندارد و با رنگ های شاد استفاده کنید. کودک تا مدتی پس از تولد روی را نمی آموزد  و پس از آن هم بار ها و بار ها زمین می خورد.

پس کفپوشی که انتخاب می کنید به گونه ای باشد که اگر کودک روی آن سر خورد خطری او را تهدید نکند. برای دیوار های اتاق  نوزاد هم می توانید از رنگ و روغن استفاده کنید اما امروزه استفاده از کاغذ دیواری های مناسب با روحیه کودکان و حتی برچسب های کودکانه بیشتر توصیه می شود.

نکاتی راجع به چیدمان اتاق نوزاد

دونکته مهم که باید در چیدمان اتاق نوزادان به آن دقت شود:

1. از تخت های فنر دار و بالش های خیلی نرم استفاده نکنید. بالش خیلی نرم گوش کودک را نوزاد را بد شکل می کند و علاوه برآن نوزاد سرش را در آن فرو می برد و ممکن است باعث خفگی اش شود.

2. به جای لحاف از پتو های پشمی و پنبه ای ملافه شده استفاده کنید و هرگز از لحاف های پر قو برای نوزادان استفاده نکنید جرا که ممکن است باعث اختلال تنفسی آنها شود.