کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بهترین و بدترین خوراكی‌ها برای كودكان


راضی كردن بچه‌ها به خوردن غذاهای سالم اصلا‌ كار آسانی نیست. حتی زمانی كه شما با كلی وقت گذاشتن سعی می‌كنید غذایی سالم، كم‌چرب و پر از سبزی برای آن‌ها تهیه كنید، هیچ تضمینی وجود ندارد كه آن‌ها این غذا را بخورند



راضی كردن بچه‌ها به خوردن غذاهای سالم اصلا‌ كار آسانی نیست. حتی زمانی كه شما با كلی وقت گذاشتن سعی می‌كنید غذایی سالم، كم‌چرب و پر از سبزی برای آن‌ها تهیه كنید، هیچ تضمینی وجود ندارد كه آن‌ها این غذا را بخورند اما در هر صورت شما نمی‌توانید خوردن غذاهای چاق‌كننده را برای فرزندتان ممنوع كنید. پس باید حواس‌تان باشد كه تعداد آن‌ها را كمتر كنید. این 8 غذا از جمله بدترین دشمنان كودك شما هستند كه بهتر است در مورد آن‌ها بیشتر حواس‌تان را جمع كنید.



بدتریـن‌ها



   چیپس

سیب‌زمینی سرخ كرده و چیپس منبع سرشار چربی و دشمن تناسب اندام كوچولوهاست. متاسفانه علاقه بچه‌ها به این غذا هم اصلا كم نیست. در مورد این غذا باید دقت كنید كه تعداد دفعات مصرف را برای كودك‌تان به حداقل برسانید. همچنین بهتر است از چیپس‌های تنوری به جای انواع سرخ شده استفاده كنید.



  شیرینی‌ها

نیازی به گفتن نیست كه شیرینی‌هایی كه از بیرون تهیه می‌كنید، مملو از چربی و شكر فراوان هستند. در این مورد هم علاوه بر این‌كه باید سعی كنید كمتر این خوراكی‌ها را خریداری كنید، می‌توانید نوع كم‌شیرین و كم‌چرب‌تر را در منزل تهیه كرده و با انواع آماده جایگزین كنید.



   میوه‌های خشك

میوه‌های خشكی كه با قیمت گزاف تهیه و با وجدان آسوده به فرزند دلبندتان تعارف می‌كنید، در حقیقت شباهتی به میوه تازه ندارند! اغلب آن‌ها فقط قطعه بسیار نازكی از میوه هستند كه مقدار اندكی ویتامین در آن‌ها باقی مانده و علاوه بر آن شكر زیادی هم دارند. به جای تهیه این خوراكی می‌توانید میوه تازه را به كودكان پیشنهاد كنید.





   نوشابه

از مضرات نوشابه هر چقدر بگوییم كم گفته‌ایم! نوشابه‌های گازدار، قند بسیار بالایی دارند بنابراین بسیار چاق‌كننده هستند، كافئین موجود در آن‌ها باعث بی‌قراری و اضطراب كودكان می‌شود، مصرف آن‌ها مانع از جذب كلسیم و در نتیجه پوكی استخوان می‌شود، مصرف زیاد از حد آن‌ها به معده كودكان آسیب می‌رساند و... (باز هم می‌خواهید بشنوید؟!)





   بستنی

خوردنی مورد علاقه بچه‌ها در فصل تابستان؛ بستنی هم به‌دلیل چربی زیادی كه دارد درست همانند چیپس كودكان را چاق می‌كند. بنابر‌این بهتر است، خودتان دست به كار شوید و در منزل نوع كم‌چرب‌تر و سالم‌تر آن را تهیه كنید.



   آبمیوه‌های آماده

هر چند ممكن است فكر كنید آبمیوه‌های آماده و بسته‌بندی شده انتخاب مناسبی برای رفع عطش كودكان در روزهای گرم هستند اما این طور نیست. در تهیه این مواد تنها درصد اندكی میوه طبیعی استفاده شده و ضمنا میزان قند موجود در آن‌ها نیز بسیار بالاست. قند موجود در آبمیوه‌های صنعتی مینای دندان را از بین می‌برد و می‌تواند باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان‌های كودك شود به‌خصوص اگر كودك شما مدت طولانی آبمیوه بخورد. بنابراین فریب برچسب‌های «طبیعی» یا «بدون قند» را نخورید و خودتان در منزل برای كودكان از میوه‌های تازه آبمیوه تهیه كنید یا خود میوه را به آن‌ها پیشنهاد كنید.



  مرغ سوخاری

مرغ سوخاری یا ناگت‌های مرغ كه معمولا با آرد نان پوشانده شده و برای سرخ شدن در روغن غوطه‌ور می‌شوند، انتخاب بسیار نامناسبی برای كودكانی كه اضافه‌وزن دارند. این ناگت‌ها روغن بسیار زیادی را به بدن كودك می‌رسانند، ضمن آن‌كه اغلب اوقات سس همراه آن‌ها هم سس پرچرب و ناسالمی‌است.



   هات‌داگ

هات‌داگ‌های معمولی پر از چربی هستند. یك هات‌داگ با اندازه نرمال چیزی حدود 13 گرم چربی وارد بدن كودك می‌كند. علاوه بر این‌كه مقدار نمك و نگهدارنده‌ای كه در این غذا وجود دارد نیز بسیار بالاست. بنابر‌این مصرف این غذا را هم برای كودك‌‌تان بسیار محدود كنید. اگر به‌دنبال خرید هات‌داگ هستید نوع كم‌چرب‌تر آن را انتخاب كنید (هات‌داگ بوقلمون چربی كمتری دارد.) برای كودكان هات‌داگ را نصف كنید یا به تكه‌های كوچك‌تر تقسیم كنید.



حالا كه با بدترین غذاها برای كودك‌تان آشنا شدید، بهترین آن‌ها را هم بشناسید. خوشبختانه این غذاها از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین غذاهایی هستند كه می‌توانید برای فرزندتان تهیه و به لاغری او كمك كنید



بهتـرین‌ها



    آب پرتقال

آب پرتقالی كه در منزل تهیه می‌كنید، صد درصد خالص و بدون هیچ‌گونه افزودنی و مواد نگهدارنده و سرشار از ویتامین C و بهترین نوشیدنی برای آغاز یك روز پر جنب و جوش كودكانه است. ویتامین C موجود در این نوشیدنی به جذب كلسیم و رشد كودكان كمك می‌كند، استرس را در آن‌ها از بین می‌برد و بهترین ماده خوراكی برای وقتی است كه بچه‌ها نیازمند تمركز هستند، مثلا روزهای امتحان. همچنین فولات و پتاسیم موجود در آب‌پرتقال آن را مغذی‌تر می‌كند.



    شیركاكائو

دنیای ایده‌آل جایی است كه در آن بچه‌ها شیر ساده كم‌چرب را به راحتی سر می‌كشند! ولی در دنیای واقعی برای این‌كه حواس بچه‌ها را از آبمیوه‌های مصنوعی و نوشابه‌های گازدار پرت كنید به شیركاكائو نیاز دارید. خودتان دست به كار شوید و در منزل این نوشیدنی مورد علاقه بچه‌ها را تهیه كنید.





    طالبی

در فصل تابستان می‌توانید به جای نوشیدنی‌های مصنوعی با طالبی برای بچه‌ها فالوده درست كنید. طالبی یكی از بهترین گزینه‌ها برای بچه‌هایی است كه با سبزی‌ها میانه خوبی ندارند. طالبی سرشار از آنتی‌اكسیدان بتاكاروتن و ویتامین c است.



    كیوی

كـــیوی‌حتـی از پرتقال هم بیشتر ویتامین c دارد. خوردن كیوی فیبر و آنتی‌اكسیدان‌های لازم برای شادابی و سلامت را به كودكان می‌رساند.





    تخم‌مرغ

تخم‌مرغ هم مانند گوشت منبع خوبی از پروتئین است. یك تخم مرغ آب‌پز در كنار پروتئینی كه به رشد عضلات كودك كمك می‌كند، ویتامین D نیز دارد كه با كمك به جذب بهتر كلسیم، استخوان‌سازی را در كودك شما بهتر می‌سازد.



   گوشت بدون چربی

خب، شاید مصرف گوشت قرمز برای بزرگسالان منع شده اما برای كودكان، گوشت قرمز بدون چربی یكی از بهترین منابع برای تامین پروتئین، آهن و روی است. با چرخ‌كردن گوشت می‌توانید آن را در هر غذایی وارد كنید، از پاستا و پیتزای خانگی گرفته تا كوفته‌های قلقلی و همبرگر خانگی.



    كلم بروكلی

بچه‌ها كلم بروكلی را خام یا نیم‌پز دوست دارند، یعنی تا زمانی كه رنگ آن كاملا سبز است. قطعه‌های كوچك كلم بروكلی مقادیر بزرگی ویتامین A و C به بدن كودك می‌رسانند. شما می‌توانید قطعه‌های ریز كلم‌بروكلی را به كودكان بدهید تا به‌عنوان درخت در سیب‌زمینی تنوری بكارند!





    سیب‌زمینی تنوری

به جای سیب‌زمینی سرخ شده چرب بهتر است سیب‌زمینی تنوری را به بچه‌ها پیشنهاد كنید. سیب‌زمینی تنوری پر از پتاسیم و فیبر است، پختن آن به‌خصوص وقتی به پیك‌نیك رفته‌اید برای بچه‌ها لذت‌بخش و سرگرم‌كننده است و علاوه بر آن، سیب‌زمینی تنوری پایه یا ظرفی است كه می‌توانید روی آن خوراكی‌های رنگی دیگر مانند: هویج و كلم را بریزید و به كودك‌تان تعارف كنید.


ویدیو مرتبط :
همه كودكان نیاز به حمایت دارند اما كودكان سرطانی...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كودكان چاق، قربانی بازار تبلیغات مواد خوراكی ناسالم


برای مقابله با پدیده چاقی و اضافه وزن در كودكان، سازمان جهانی بهداشت، تبلیغات خوراكی های ناسالم را محدود می كند. سازمان جهانی بهداشت قصد دارد با كاهش تبلیغات مربوط به خوراكی ها و نوشیدنی های حاوی مقادیر زیاد چربی، قند و نمك با موج جدید بروز چاقی در كودكان مقابله كند.

برای مقابله با پدیده چاقی و اضافه وزن در كودكان، سازمان جهانی بهداشت، تبلیغات خوراكی های ناسالم را محدود می كند.
به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی روماندی نیوزسوئیس خبر داد: دست كم 43 میلیون كودك زیر پنج سال در دنیا به چاقی مفرط و یا اضافه وزن مبتلا هستند.
سازمان جهانی بهداشت قصد دارد با كاهش تبلیغات مربوط به خوراكی ها و نوشیدنی های حاوی مقادیر زیاد چربی، قند و نمك با موج جدید بروز چاقی در كودكان مقابله كند.
تیم آرمسترانگ - هماهنگ كننده سیاست های پیشگیرانه سازمان جهانی بهداشت - در آستانه برگزاری مذاكرات شورای اجرایی این سازمان در خصوص چاقی و اضافه وزن، اعلام كرد: باید كودكان را در مقابل بازار تبلیغات مواد خوراكی در امان نگاه داشت.
این گزارش حاكی است: اضافه وزن در دوران كودكی نه تنها خطر ابتلا به چاقی مفرط و ابتلا به انواع بیماری را در بزرگسالی افزایش می دهد، بلكه مشكلاتی چون فشار خون بالا و مقاومت به انسولین را در همان سنین كودكی ایجاد می كند.
سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل متحد اقدام جهانی را به منظور كاهش تاثیرات تبلیغات تجاری مواد خوراكی سرشار از اسیدهای چرب اشباع، اسیدهای چرب ترانس، قندهای آزاد و نمك، خواستار شد و بر حمایت از كودكان در برابر بازار تبلیغات گسترده این مواد ، تاكید كرد.
بر پایه این گزارش، سالانه 35 میلیون نفر از مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری های تنفسی حاد و دیابت جان خود را از دست می دهند كه این آمار رو به افزایش، هم اكنون 60 درصد از آمار مربوط به مرگ و میر را در كشورهای پیشرفته تشكیل می دهد. این در حالی است كه عادات نادرست تغذیه مهمترین عامل ابتلا به این بیماری ها بشمار می آید.

منبع : ایرنا