کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بهترین بشقاب غذایی برای کودک شما


مواد مورد نیاز غذایی کودک لازم نیست حتما اندازه‌گیری شود، بشقاب کودک، خود یک معیار مناسب به منظور تامین میزان خوراکی‌های ضروری کودک است. مسلما برای غذا دادن به کودک موارد زیادی نیاز است.

مجله سیب سبز: مواد مورد نیاز غذایی کودک لازم نیست حتما اندازه‌گیری شود، بشقاب کودک، خود یک معیار مناسب به منظور تامین میزان خوراکی‌های ضروری کودک است. مسلما برای غذا دادن به کودک موارد زیادی نیاز است که یکی از مهم‌ترین آنها ظرفی است که در آن به کوچولوی‌تان غذا می‌دهید. بشقاب بچه‌ها بدون شک با بزرگسالان متفاوت است و میزان کوچکی و بزرگی آن بستگی به میزان مورد نیاز بدن دارد. بدون شک والدین می‌خواهند معیار دم‌دستی‌تری برای میزان مواد مغذی مورد نیاز روزانه کودک داشته باشند. راهنمایی که در ادامه می‌خوانید میزان خوراکی های مورد نیاز کودکمان را در دوران مدرسه با معیار بشقابی که باید در آن غذا بخورند نشان می دهد.

برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر برروی آن کلیک کنید.

بهترین بشقاب غذایی برای کودک شما


ویدیو مرتبط :
توصیه های غذایی کودک به مادران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از کجا بفهمیم کودک‌مان حساسیت غذایی دارد؟



 

 

حساسیت,حساسیت غذایی

 

گاهی اوقات هنگامی که بعضی کودکان در معرض غذای خاصی قرار می گیرند (مثلا بادام‌زمینی) سیستم ایمنی بدن آنها، پروتئین آن ماده غذایی را به عنوان مهاجم تلقی کرده و در مقابلش آنتی بادی ترشح می کند تا پروتئین را از بین ببرد.

 

حساسیت غذایی کودک

راه های موثر برای شناخت حساسیت غذایی کودک


1- وقتی یک غذای جدید را به کودک می دهید، حداقل تا سه روز بعد از آن غذای جدید دیگری به او ندهید تا واکنش بدن کودک را به همان نوع جدید بسنجید؛ مثلا اگر برای اولین بار در روز دوشنبه به کودک خود هلو دادید، این کار را در روزهای سه شنبه و چهارشنبه تکرار کنید و میوه جدید دیگری در این روزها به او ندهید تا ببینید آیا کودکتان به هلو حساسیت دارد یا نه.

 

2- به علائمی مانند سرفه، عطسه، زدن کهیر، تهوع، گازهای دفع شده، ورم پوست و اگزما در کودک توجه کنید. این موارد از علایم شایع حساسیت غذایی می باشند.

 

اگر کودکتان با مشکل تنفسی مواجه شد و یا علایم دیگری مانند ورم و قرمزی صورت و لب دارد و یا تهوع و اسهال بعد از صرف غذا پیدا کرد، حتماً با اورژانس تماس بگیرید

 

3- برای اولین بار که ماده غذایی جدیدی را به کودک می دهید توجه داشته باشید که حساسیت غذایی ممکن است در دو زمان رخ دهد:

 

- برخی غذاها بلافاصله پس از خوردن، سبب بروز حساسیت غذایی می شوند.

 

- برخی غذاها 1 یا 2 ساعت بعد از خوردن، سبب بروز حساسیت غذایی می شوند.

 

4- پوشک کودک را پس از دادن هر نوع ماده غذایی جدید، بررسی کنید. اسهال از دیگر علایم بروز حساسیت غذایی در کودک می باشد.

 

5- به محض بروز یکی از علایم بالا، به پزشک متخصص کودک خود مراجعه کنید. به کمترین علایم هم توجه کنید و آن را جدی بگیرید.

 

6- اگر کودکتان با مشکل تنفسی مواجه شد، حتماً با اورژانس تماس بگیرید. اگر علایم دیگری مانند ورم و قرمزی صورت و لب دارد و یا تهوع و اسهال بعد از صرف غذا پیدا کرد، حتماً با اورژانس تماس بگیرید، زیرا در برخی موارد، این علایم در مدت زمان کوتاهی، راه تنفس کودک را مسدود می کنند و ممکن است منجر به مرگ کودک شوند.

 

نکته

مواد غذایی آلرژی زا

- تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، سویا، آجیل، ماهی، میگو و توت فرنگی بسیار حساسیت زا هستند. حتماً از پزشک کودک خود بپرسید که در زمان خوراندن این مواد برای اولین بار به کودک، چه مواردی را باید رعایت کنید.

 

- کودکانی که والدین آنها حساسیت غذایی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. لذا در موقع خوراندن موادی که به آنها آلرژی دارید، به کودک خود، موارد احتیاط را رعایت کنید.

 

- اگر کودکتان به برخی مواد غذایی حساسیت دارد، حتماً به پزشک اطلاع دهید. پزشک اطفال ممکن است تست آلرژی تجویز کند. این تست مشخص می کند که چه نوع مواد غذایی منجر به بروز حساسیت در کودک شما می شوند.

 

- بعضی علایم حساسیت غذایی (ذکر شده در شماره 6) تهدید کننده حیات کودک می باشند. حتماً علایم مذکور را در نظر داشته و جوانب احتیاط را رعایت کنید.

 

منیع:tebyan.net