کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

برای افزایش هوش و تمرکز بچه ها از این مواد غذایی غافل نشوید!



تغذیه کودکان باهوش,هوش کودک

مواد غذایی خوب باعث بهبود عملکرد مغز شده و حافظه و  تمرکز بچه ها را بالا می برد

 

بدون شک همه ی والدین دوست دارند فرزندانشان جزو شاگرد اول های کلاس باشد. البته برای شاگرد اول بودن شرایط متعددی نیاز هست که تغذیه ی سالم و درست از مهمترین آنهاست.


در واقع داشتن تغذیه ای متعادل نه تنها برای رشد بدن بچه ها بلکه برای سلامت مغز آن ها نیز لازم و ضروری است. مواد غذایی خوب باعث بهبود عملکرد مغز شده و حافظه و قدرت تمرکز بچه ها را بالا می برد. مغز نیز مانند هر ارگان دیگر بدن، مواد مغذی موجود در مواد غذایی مصرفی را جذب می کند. در این مطلب 9 ماده ی غذایی مفید را توصیه می کنیم که برای افزایش سلول های خاکستری مغز مفید هستند.

 

تغذیه کودکان باهوش,هوش کودک

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد برای رشد و عملکرد مغز مفید هستند

 
ماهی آزاد
ماهی های چرب مانند ماهی آزاد یکی از منابع خوب اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد و عملکرد مغز مفید هستند. جذب کافی این اسیدهای چرب می تواند به بهبود مهارت و قدرت ذهنی بچه ها کمک کند. توصیه می کنیم به جای ساندویچ های سوسیس و کالباس و هات داگ و غیره برای بچه ها ساندویچ ماهی آزاد با نان گندم کامل آماده کنید. 

 

افزایش هوش و تمرکز بچه ها,افزایش هوش کودک

 کره ی بادام زمینی حاوی تیامین و گلوکز است که هم برای مغز مفید است و هم انرژی زاست

 
کره ی بادام زمینی
بچه های عاشق کره ی بادام زمینی هستند. بنابراین می توان از آن به عنوان یک میان عده ی حاوی ویتامین E بهره مند شد. ویتامین E آنتی اکسیدان محافظ غشای سلول های عصبی است. کره ی بادام زمینی همچنین حاوی تیامین و گلوکز است که اولی برای مغز مفید بوده و دومی انرژی زا است. می توانید روی میوه هایی مانند سیب یا موز از این کره زده و به بچه بدهید. البته حواستان باشد که فرزندتان جزو کودکان آلرژیک به این مواد غذایی نباشد.

 

افزایش هوش و تمرکز بچه ها,افزایش هوش کودک

تخم مرغ  یک ماده غذایی مغذی است و برای رشد و بهبود حافظه بسیار مفید است

 
تخم مرغ
تخم مرغ منبع خوب پروتئین ها است و زرده ی آن کولین قابل توجهی دارد. این ماده ی مغذی برای رشد و بهبود حافظه بسیار مفید است. بهتر است برای صبحانه ی بچه ها تخم مرغ یا املت حاوی سبزیجات آماده کنید. 

   

 افزایش هوش و تمرکز بچه ها,افزایش هوش کودک

 توت ها به بهبود قدرت مغز و افزایش تمرکز کمک می کنند

 
توت ها و بری ها
فصل توت انواع آن را خریداری کرده و به بچه ها بدهید. توت ها به بهبود قدرت مغز و افزایش تمرکز کمک می کنند. این میوه های ریز و خوش طعم سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های دیگر هستند. دانه های ریز داخل توت ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ها هستند که برای مغز مفید است. توت فرنگی، بلوبری، تمشک، شاه توت، توت سفید و غیره حاوی مواد مغذی زیادی هستند که برای بچه ها مفید و لازم است. همچنین می توانید در تهیه ی انواع اسموتی ها از توت ها استفاده کنید و یا از آن ها برای تهیه ی دسرهای سالم بهره ببرید.

 

افزایش هوش و تمرکز بچه ها,افزایش هوش کودک نان ها و غلات صبحانه منبع انرژی مورد نیاز مغز محسوب می شوند

 
غلات کامل
غلات کامل مانند نان ها و غلات صبحانه تأمین کننده ی گلوکز هستند که منبع انرژی مورد نیاز مغز محسوب می شود. غلات کامل همچنین حاوی ویتامین B هستند که برای دستگاه عصبی مفید است. توصیه می کنیم در هر وعده ی غذایی به بچه ها نان های تهیه شده از غلات کامل داده شود.    

    

افزایش هوش و تمرکز بچه ها,افزایش هوش کودک

 سبزیجات رنگی برای حفظ و ارتقای سلامت مغز مفیدند

 

سبزیجات رنگی
سبزیجات رنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و غنی تر هستند. این سبزیجات برای حفظ و ارتقای سلامت مغز مفیدند. توصیه می کنیم سبزیجات رنگی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، کدوحلوایی، هویج، اسفناج و غیره را وارد برنامه ی غذایی بچه ها بکنید. می توانید از این سبزیجات در تهیه ی سوپ ها یا اسپاگتی بیشترین استفاده را بکنید. سالاد کاهو به همراه هویج، گوجه فرنگی، ذرت، کلم قرمز و غیره نیز انتخاب مناسبی است. البته باید کمر همت ببندید و انواع ترفندها و تکنیک ها را به کار بگیرید تا این قبیل سبزیجات مفید را به خورد بچه ها بدهید. بهترین کار تهیه ی فینگرفودها و تزیین زیبای سالادها است تا بچه ها تشویق به مصرف سبزیجات بکنند.       

 

افزایش هوش و تمرکز بچه ها,افزایش هوش کودک

لوبیا به علت دارا بودن پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فیبرها و ... برای مغز بچه ها مفید هستند

 
لوبیاها
انواع لوبیاها شهرت زیادی در بهبود سلامت قلب دارند. اما ارزش این مواد غذایی فراتر از این حرف ها است. لوبیاها برای مغز بچه ها نیز مفید هستند چون، به واسطه ی دارا بودن پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی انرژی خوبی به مغز می رسانند. برخی از انواع لوبیاها مانند لوبیا چیتی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند که برای رشد و بهبود عملکرد مغز لازم هستند. توصیه می کنیم به سالاد بچه ها لوبیا اضافه کنید و بدانید که خوراک لوبیا نیز انتخاب مناسبی است.   

 

افزایش هوش و تمرکز بچه ها,افزایش هوش کودک

گوشت قرمز منبع آهن است که به حفظ انرژی بدنی و قدرت تمرکز بچه ها کمک میکند

 
گوشت های قرمز کم چرب
گوشت قرمز منبع آهن است که به حفظ انرژی بدنی و قدرت تمرکز آن ها در مدرسه کمک زیادی می کند. گوشت گاو منبع خوب زینک (روی) نیز محسوب می شود که قدرت حافظه ی بچه ها را بالا می برد. اگر فرزندی گیاهخوار دارید که لب به گوشت نمی زند باید آهن بدن او را با مصرف لوبیاها و سویا تأمین کنید. لوبیاها حاوی آهن غیرهم هستند که برای جذب شدن حداکثری نیاز به ویتامین C دارند. بنابراین بهتر است در تهیه ی غذا و خوراک ها یا ساندویچ ها از میزان زیادی سبزیجات بخصوص فلفل دلمه ای استفاده کنید. توصیه می کنیم تا حد امکان از دادن گوشت های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و غیره به بچه ها اجتناب کنید و آن ها را به تغذیه ی سالم عادت دهید. 

 

افزایش هوش و تمرکز بچه ها,افزایش هوش کودک

  محصولات لبنی منبع خوبی از ویتامین B هستند که برای رشد بافت مغز مفید است

 
شیر و ماست
ویتامین B برای رشد بافت های مغز، ناقل های عصبی و آنزیم ها مفید است و محصولات لبنی منبع خوب این مواد مغذی هستند. شیر کم چرب یا ماست منبع فوق العاده ی پروتئین برای مغز محسوب می شوند. محصولات لبنی همچنین منبع ویتامین D هستند که برای نوجوانان و کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بدانید که در این سنین نیاز به ویتامین D بیشتر است. بنابراین لازم است که برای بهبود عملکرد مغز و همچنین افزایش میزان کلسیم و ویتامین D بدن بچه ها میانه ی آن ها را با محصولات لبنی خوب کنید. 

 

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
‫بهترین مواد غذایی برای افزایش انرژی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آقایان ازاین مواد غذایی غافل نشوید



 

 

آقایان ازاین مواد غذایی غافل نشوید

 

مردان با زنان تفاوت های اساسی دارند ازجمله در نیازهای تغذیه ای زنان به مواد مغذی خاصی در طول دوران بارداری و شیردهی و برای پیشگیری از سرطان سینه نیاز دارند در حالی که مردان برای حفظ توده استخوانی، عضلانی و پیشگیری از سرطان پروستات به موادمغذی دیگری نیازمند هستند. بسیاری از مردان به نیازهای غذایی خود توجه چندانی نشان نمی دهند و از بهترین موادغذایی که سلامت آن ها را تضمین می کند غفلت می ورزند.

به گفته کارشناسان مواد غذایی که در عین مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن از کاهش توده استخوانی جلوگیری کرده و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تامین می کند در رژیم غذایی مردان در اولویت قرار دارد.

در این رژیم غذایی که باید همراه با ترک سیگار و فعالیت بدنی متوازن باشد، مصرف مکمل های ویژه مردان نیز پیش بینی شده است. در مطلب زیر به نقل از سایت «وب ام دی» ۱۰ ماده غذایی که برای حفظ سلامت مردان ضروری است، ذکر شده است.


۱ - مصرف صدف خوراکی:
صدف خوراکی به علت دارا بودن روی فراوان به مردان توصیه می شود. روی در تولید دی ان ای و ترمیم سلول های بدن نقش اساسی ایفا می کند. به گفته محققان مصرف روی در حفاظت از سلول های آسیب پذیر پیش رونده در بروز سرطان پروستات نقش مهمی ایفا می کند. این ماده در گوشت گاو، سبزیجات بنشنی فراوان یافت می شود. مصرف روزانه ۱۱ میلی گرم روی برای سلامت مردان ضروری است.

 

۲ - موز:
موز غنی از پتاسیم و سرشار از انرژی است. پتاسیم در تنظیم اعصاب، ضربان قلب و تنظیم فشار خون نقش اساسی دارد. رژیم های سرشار از پتاسیم و منیزیم خطر سرطان و سکته را کم می کند. موز که منبع عالی ویتامین B6 است می تواند به سیستم دفاعی بدن کمک کند. گلبول های قرمز را افزایش دهد و در متابولیسم پروتئین نقش مهمی ایفا کند. بنابراین مصرف یک عدد موز در روز به همه مردان توصیه می شود. اگر این میوه را دوست ندارید از شیر، محصولات لبنی و آب پرتقال طبیعی استفاده کنید.

 

۳ - ماهی های چرب:
هیچ رژیم غذایی بدون وجود اسیدهای چرب امگا۳ کامل نیست. این چربی های اشباع شده به قلب، جریان خون و سیستم دفاعی بدن کمک فراوانی می کند و خطر بروز سرطان پروستات و سایر امراض را کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا۳ سطح تری گلیسیرید خون را کاهش داده، درد را از بین می برد و درد ناشی از آرتروز را تسکین می دهد. مصرف هفته ای ۲ بار ماهی به سلامت بدن کمک می کند. تخم مرغ، روغن کانولا، سویا و گردو نیز حاوی این اسیدهای چرب مفید هستند.

 

۴ - بروکلی:
در حالی که مصرف تمام سبزیجات به مردان توصیه می شود بروکلی به علت خاصیت ضدسرطانی خود مشهورتر است. ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم و ترکیبات شیمیایی این گیاه در ممانعت از ابتلا به سرطان های شایع در مردان نقش اساسی ایفا می کند.

 

۵ - گردو:
این ماده غذایی سرشار از منیزیم و سلنیوم و آنتی اکسیدان های قوی است که از بدن در برابر انواع سرطان ها محافظت می کند. سلنیوم به کم شدن LDL یا همان کلسترول بدن کمک کرده و مانع بروز لخته خونی در قلب می شود. مصرف روزانه ۵۵ میکروگرم سلنیوم به مردان توصیه می شود که در انواع دیگر میوه های مغزدار نیز وجود دارد.

 

۶ - غلات سبوس دار:
غلات سبوس دار به علت دارا بودن فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین ها در سلامت قلب، عضله ها و حفظ وزن مناسب تاثیر زیادی دارند. برای هضم بهتر این قبیل مواد غذایی بهتر است مصرف فیبر را بالا ببرید و آب فراوان بنوشید.

 

۷ - استانول:
این ترکیب شیمیایی که در سبزیجات و میوه ها یافت می شود می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. مردان باید روزانه ۲ گرم از این ترکیب شیمیایی در رژیم غذایی خود بگنجانند هم اکنون در برخی کشورها ماست، مارگارین و آب پرتقال با این ماده مفید غنی می شوند.

 

۸ - سویا:
سویا حاوی ایزوفلاوین است و خطر سرطان پروستات را کاهش می دهد. به گفته محققان مصرف روزانه ۲۵ گرم سویا می تواند در کاهش کلسترول موثر باشد. اصولا در بهترین رژیم های غذایی سویا یافت می شود زیرا برای حفظ سلامت بدن بسیار موثر است.

 

۹ - توت ها:
انواع توت با رنگ های مختلف و میوه هایی مانند آلبالو و گیلاس برای مردان مفید هستند. توت ها حاوی ۴ هزار ماده ترکیبی مفید به همراه آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن و ویتامینC هستند. این میوه ها به حفظ سلامتی مغز در دوران سالمندی کمک می کنند.

 

۱۰ - سبزیجات نارنجی و قرمز:
ویتامین C و بتاکاروتن موجود در این مواد غذایی به حفظ سلامت سلول های بدن از خطر انواع بیماری ها کمک می کند. به عنوان مثال ریزمغذی های موجود در فلفل قرمز ۳۰۰ برابر هویج، کدو و سیب زمینی شیرین است.

منبع :salamatnews.com