کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بدن کودکتان موسیقی هم نیاز دارد


می‌توان از بدن برای ایجاد صداهای موسیقایی استفاده كرد. صداهای موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار نمی‌دهند، مثل صدای پرنده‌ها، آواز چکاوک‌ها و صدای سازهای مختلف، اما صداهای غیر موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار می‌دهند، مثل صدای بوق ماشین‌ها و کامیون‌ها و صدای بوق کشتی‌ها.







بازی می‌تواند ناراحتی‌ها و نارسایی‌های رفتاری و اجتماعی کودکان را تعدیل كرده و شیوه‌های زندگی و یادگیری را برای کودکان آسان‌تر كند. کودکان به وسیله بازی تسلط و کنترل بدن خود را به دست می‌آورند و مهارت‌های حرکتی مناسب پیدا می‌کنند. كودكان وقتی به شکل گروهی بازی می‌کنند خود را متعلق به آن گروه می‌دانند و از این طریق فرصت می‌یابند ضمن قرار گرفتن و ایفای نقش در گروه با دیگران نیز ارتباط برقرار کنند و دیدگاه‌های دیگران را بشناسند و به آن اهمیت دهند. یکی از کارهای گروهی بچه‌ها بازی با وسایل و آلات موسیقی ساده و ابتدایی است. به عبارتی آموزش و شناسایی صداهایی که به وسیله اعضای بدن مثل لب‌ها، دست‌ها و پا‌ها  می‌توان ایجاد کرد، برای کودکان بسیار جالب و هیجان‌انگیز است. در قفسه سینه ما یک طبل کوچک وجود دارد. وقتی درون یک اتاق ساکت بنشینید و دست راست‌تان را طرف چپ سینه خودتان بگذارید صدای قلب خودتان را می‌شنوید، بوم بوم. بوم بوم. پا‌ها و دست‌های شما مثل کوبه‌های طبل هستند. وقتی با پا‌های‌تان روی زمین می‌کوبید یا وقتی می‌دوید صدای بوم بوم شنیده می‌شود.



بدن شما یک ساز است

می‌توان از بدن برای ایجاد صداهای موسیقایی استفاده كرد. صداهای موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار نمی‌دهند، مثل صدای پرنده‌ها، آواز چکاوک‌ها و صدای سازهای مختلف، اما صداهای غیر موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار می‌دهند، مثل صدای بوق ماشین‌ها و کامیون‌ها و صدای بوق کشتی‌ها.  بدن پر از موسیقی است. انسان می‌تواند با لب‌های خود صدا ایجاد کند كه ساده‌ترین آن سوت زدن است. اگر لب‌های خود را جمع کنید و فوت کنید می‌توانید صدا ایجاد کنید. وقتی با دو دست لب‌های‌تان را می‌گیرید و صحبت می‌کنید مثلا می‌گویید مادر و پدر، صدای‌تان کلفت می‌شود که به این نوع صدا می‌گویند صدای کم. ولی وقتی در حالت عادی صحبت می‌کنید صدا نازک است که به آن صدای زیر می‌گویند. تمرین کنید. اگر زبان‌ را به سقف دهان‌تان بچسبانید و جدا کنید صدای جالبی می شنوید.



شکل نت‌ها

نت گرد:  این نت در واقع ۸ ضرب دارد. کودک باید بتواند ۷ دست و یک پا به زمین بکوبد. علامت‌های ضربدر که در بالای خط راست هستند، زدن دست و علامت‌های ضربدر که در پایین خط راست هستند کوبیدن پا به زمین را نشان می‌دهند.
               
شکل نت سفید که نصف نت گرد است، ۴ ضرب دارد. (۳ دست و یک پا)
                  
شکل نت سیاه که نصف نت سفید است، در واقع ۲ ضرب دارد. (یک دست و یک پا) (*)
    
شکل نت چنگ که نصف نت سیاه است، یک ضرب دارد. (یک دست) (*)



زیر و بمی نت‌ها را با بدن خود حس کنید

از کودک بخواهید خم شود و در حالی که انگشتانش روی زمین‌است، نت دو را بخواند. بعد کم کم بلند شود و بقیه نت‌ها را بخواند تا به نت دو بالا برسی و دستانت به طرف آسمان کشیده شوند. به ترتیب که کودک نت‌ها را می‌خواند باید با هر نت کمی بالا‌تر برود تا فاصله نت‌ها را کاملا احساس کنند. بهتر است این تمرین را با یک ساز همراه کنید. اما طوری بزنید که از صدای بچه‌ها بلند‌تر نباشد تا بچه بتواند صدای خودش را بشنود.



بــازی می‌تــوانــد ناراحتی‌ها و نارسایی‌های رفتاری و اجتماعی کودکان را تعدیل كرده و شیوه‌های زندگی و یادگیری را برای کودکان آسان‌تر كند. کودکان به وسیله بازی تسلط و کنترل بدن خود را به دست می‌آورند و مهارت‌های حرکتی مناسب پیدا می‌کنند



آموزش را شروع کنید

برای آموزش موسیقی ابتدا باید الفبای موسیقی را آموخت. حروف الفبای موسیقی، «نت» نامیده می‌شوند. نام نت‌هایی که در موسیقی به کار می‌رود به این ترتیب است: دو، ر، می، فا، سل، لا، سی اشکال نت فقط چهار شکل است: نت گرد ، نت سفید، نت سیاه و نت چنگ. برای آموزش شکل نت‌ها به کودکان ۴ تا ۶ سال، نت‌ها به یک خانواده تشبیه می‌شوند. نت گرد که مامان‌بزرگ موسیقی نامیده می‌شود درست مثل مامان‌بزرگ‌ها یك صورت گرد دارد. نت سفید که نصف نت گرد است، مامان موسیقی و نت سیاه دختر موسیقی نامیده می‌شوند. نت چنگ که نوه موسیقی نامیده می‌شود هم نصف نت سیاه است. کشش هر یک از نت‌ها به ترتیب از نت سفید تا نت چنگ نصف دیگری است. برای آموزش ابتدایی ریتم، بچه‌ها باید بتوانند دست‌كم تا عدد 8‌ بشمارند. بچه‌ها باید به صورت دایره بایستند و پا‌های‌شان را روی زمین بکوبند و بشمارند و بین شمارش فاصله نیندازند. در واقع این، آموزش ریتم به بچه‌هاست. آنها می‌توانند با دست‌ها روی ران‌های پا بکوبند و از یک تا هشت بشمارند؛ یک بار با دست راست روی پای راست یک بار با دست چپ روی پای چپ.



می‌توان از بدن برای ایجاد صداهای موسیقایی استفاده كرد. صداهای موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار نمی‌دهند، مثل صدای پرنده‌ها، آواز چکاوک‌ها و صدای سازهای مختلف، اما صداهای غیر موسیقایی صداهایی هستند که گوش را آزار می‌دهند، مثل صدای بوق ماشین‌ها و کامیون‌ها و صدای بوق کشتی‌ها.  بدن پر از موسیقی است


ویدیو مرتبط :
ماساژ دادن بدن کودکتان را بیاموزید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۵ نشانه نیاز بدن به آنتی بیوتیک




 

۵ نشانه نیاز بدن به آنتی بیوتیک

 

مصرف آنتی بیوتیک ها، تنها در صورت وجود علائمی خاص هنگام سرماخوردگی مجاز است. بدن انسان به گونه ای آفریده شده که گاهی اوقات پیام های درد را به شکل گرفتگی بینی، سرفه یا جراحت گلو نشان می دهد. در این شرایط اغلب افراد می کوشند تا در اولین فرصت با مصرف آنتی بیوتیک علائم سرماخوردگی را در همان مراحل خفیف بهبود دهند در صورتی که آنتی بیوتیک هیچگونه تأثیری بر این علائم ندارد.

آنتی بیوتیک ها، داروی کشنده باکتری ها هستند که در ۹۰ درصد از عفونت های مجاری تنفسی از جمله آنفلوآنزا مؤثر بوده و عفونت های سینوسی را بهبود می بخشد.

از آنجا که آنتی بیوتیک ها بر ویروس ها بی اثرند، افتراق عامل بوجود آورنده بیماری توسط پزشک نقش مهمی در استفاده مؤثر از داروها و التیام بیماری ها دارد.

بنابراین لازم است یکسری علائم در فرد بیمار وجود داشته باشد تا وجود باکتری ثابت شده و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک مشخص شود. علاوه بر نشانه هایی که پزشک متخصص در فرد بیمار پیدا می کند وجود پنج علامت برای مصرف آنتی بیوتیک ضروری شمرده شده است تا به این ترتیب از مصرف خودسرانه این قبیل داروها پیشگیری شود.

▪ تب: افزایش دمای بدن، لرز و احساس سرما از نشانه های ورود باکتری ها به بدن است. اگرچه این علائم به واسطه ورود ویروس ها نیز در بدن تظاهر پیدا می کنند ولی تداوم آنها نشانه ای از نیاز به آنتی بیوتیک است.


▪ طول مدت بیماری: از آنجا که عفونت های ویروسی به سینوس ها گسترش پیدا می کند و ممکن است با عفونت های باکتریایی همراه شود، چنانچه سرماخوردگی های ویروسی بیش از ۱۰ الی ۱۴ روز ادامه پیدا کند نیاز به مصرف آنتی بیوتیک مناسب با تجویز پزشک وجود دارد.

 

▪ ترشحات رنگی: اغلب ترشحات مجاری هوایی که توسط ویروس ها به وجود می آیند، آبکی و شفاف هستند اما چنانچه این ترشحات سبزرنگ شده باشند، عفونت باکتریایی تلقی می شوند، بنابراین نیاز به مراجعه به متخصص دارد.

 

▪ زخم گلو: اگرچه مخاط قرمزرنگ گلو و بلع دردناک در انواع سرماخوردگی ها وجود دارد اما لکه های سفیدرنگی که پزشک در حلق تشخیص می دهد نشان از عفونت های باکتریایی است.

 

▪ تست آزمایشگاهی: بررسی خلط سینه یا ترشحات بینی در آزمایشگاه، روش مناسبی برای نوع میکروب وارد شده به بدن است. از آنجا که کشت باکتری ها حداقل دو روز زمان نیاز داشته و پرهزینه تر است، این روش در رابطه با تشخیص عفونت سل، کاربرد بیشتری دارد.


روزنامه ایران