کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

با این بازی ها روابط خود را با کودکانتان بهتر کنید


تحقیقات جدید نشان داده نوع بازی مادر و پدر با فرزندشان با هم متفاوت است. کودکانی که هر دو نوع بازی را دارند به خوبی فعالیت‌های مناسب زندگی را می‌آموزند اما کودکانی که پدر آن‌ها را به سمت بازی با مادر سوق می‌دهد، تفاوت‌ها را یاد نمی‌گیرند.





صبح بخیر: تحقیقات جدید نشان داده نوع بازی مادر و پدر با فرزندشان با هم متفاوت است. کودکانی که هر دو نوع بازی را دارند به خوبی فعالیت‌های مناسب زندگی را می‌آموزند اما کودکانی که پدر آن‌ها را به سمت بازی با مادر سوق می‌دهد، تفاوت‌ها را یاد نمی‌گیرند.  طی ۶ ماهه نخست زندگی بازی با کودک معمولا لمسی یا زبانی است. وقتی پدر با فرزندش بازی می‌کند بیشتر به دنبال خوشگذرانی با او است، از دیدن لبخند فرزند احساس خوشبختی می‌کند و با او می‌خندد. برعکس بازی‌های مادرانه بیشتر آموزشی است و مادر ترجیح می‌دهد حین بازی به فرزندش آموزش دهد.



وقتی کودک به یک سالگی می‌رسد، بازی‌های فیزیکی بیشتر مورد علاقه او هستند. وقتی پدر با فرزندش بازی می‌کند دوست دارد دست و پاهای فرزندش را تکان دهد و کمی که او بزرگ‌تر می‌شود، چهار دست و پا به دنبال او می‌دود و کمی بعد‌تر کله‌معلق زدن را به فرزندش می‌آموزد. بسیارند مادرهایی که از کشتی گرفتن بیزارند اما یکی از سرگرمی‌های پدر و فرزند به خصوص پدر و پسر کشتی گرفتن است. مادر‌ها می‌ترسند این بازی فرزندان‌شان را خشن بار بیاورد اما نتایج بررسی‌های جدید محققان نشان داده بازی‌های جنگی که پدر با مهربانی با فرزندش انجام می‌دهد به او کنترل احساسات را می‌آموزد و یاد می‌دهد حتی در زمان جنگ و دعوا نیز می‌توان بر احساس خشم غلبه کرد.

در مقابل این بازی‌های فیزیکی، مادر بازی‌های چشمی مانند پانتومیم را به فرزندش آموزش می‌دهد. آواز خواندن همراه با حرکات دست نیز از جمله دیگر بازی‌های رایج بین مادر و فرزند است. مادر‌ها بیشتر از پدر‌ها برای فرزندان‌شان اسباب‌بازی می‌خرند و سعی می‌کنند آن‌ها را با وسایل گوناگون آشنا کنند. مادر‌ها عاشق قصه‌گفتن هستند و به کمک کلمات و جملات لذت خواندن و ماندن در دنیای تخیلی را به کودک می‌آموزند البته پدر هم به نوعی فرزند را وارد دنیای تخیل می‌کند اما این کار را با بازی‌های فعال انجام می‌دهد.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت بازی‌های پدرانه بیشتر بازی‌های بدنی محرک هستند که باعث هماهنگی بهتر دست و پا و خلاقیت کودک می‌شوند و بازی‌های مادرانه بازی‌های آرامی هستند که زبان، تخیل و درک کودک را بالا می‌برند. کودک با بازی والدین ۲ دنیای مختلف را تجربه می‌کند، دنیاهایی که مکمل هم هستند و آموزش‌های هر دو زندگی را به او می‌شناساند.

به چند بازی که پدر‌ها می‌توانند با فرزندان زیر ۲ سال‌شان انجام دهند، اشاره می‌کنیم.



از تولد تا ۳ ماهگی

کودک شما دنیا را از طریق دیدن، لمس کردن، بوییدن و شنیدن می‌شناسد. می‌تواند شی‌‌ای را که به او می‌دهید، بگیرد و لمس کند و فاصله حدود ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متری خود را ببیند. وقتی او را بغل می‌کنید، به دقت به چشم‌ها و دهان شما زل می‌زند و از 2 ماهگی به بعد می‌تواند با دست‌هایش بازی کند.

۱. او را بغل کنید، طوری که سرش داخل بازوی‌تان باشد. بعد ننووار او را تکان دهید.

۲. بعد از آن‌که مادر پوشک او را عوض کرد پا‌هایش را گرفته و پدال بزنید.

۳. چشمک بزنید و بدنش را ماساژ دهید.

۴. وقتی حمام می‌کند روی بدنش آب بریزید.



۳ تا ۶ ماهگی

نوزاد از ۴ ماهگی دستش را دراز می‌کند تا چیزی را از شما بگیرد. اسباب‌بازی‌ها برایش جذاب می‌شوند. از ۵ ماهگی دوست دارد هر چیزی را به دهان ببرد. به تدریج برگشتن از شکم به کمر و برعکس را می‌آموزد و می‌تواند سرش را بالا بگیرد.

۱. صدایتان را عوض کنید. با زیرکردن صدای‌تان، صدای بچه‌ها را در بیاورید. این کار به تحریک سیستم شنوایی کمک می‌کند و کنجکاوی او را برمی‌انگیزد.

۲. انگشتان‌تان را به شکل ۲ پا درآورید و از دور به سمت او ببرید و در ‌‌نهایت قلقلکش دهید.

۳. او را روی پا‌های‌تان بنشانید و مراقب کمرش باشید، پا‌های‌تان را آرام بالا بیندازید تا او هم تکان بخورد.

۴. اسباب‌بازی‌های مختلف جلوی دستش بگذارید و او را تشویق کنید، تا بردارد.

۵. او را به شکم روی یک پارچه بگذارید و آرام روی زمین بکشید.



۶ تا ۱۲ ماه

در ۸ ماهگی كودك می‌تواند افراد آشنا را از غریبه تشخیص دهد. تا ۹ ماهگی هم به‌تدریج یاد می‌گیرد به شیوه‌های مختلف خود را حرکت دهد و با انگشت به اجسام اشاره ‌کند و در ۱۰ ماهگی تقلید از والدین را یاد می‌گیرد.

۱. در حالت خوابیده به کمر، اجسام را بالای صورت او نگه دارید و تشویقش کنید تا دست دراز کند و آن را بگیرد.

۲. جعبه‌ای را پر از اسباب‌بازی‌های کوچک و بزرگ کنید و همراه او آن را پر و خالی کنید.

۳. چهار زانو بنشینید، او را وسط پا‌های‌تان بگذارید و مثل ننو تکان بخورید.

۴. اجازه دهید چهار دست و پا بدود و شما دنبالش کنید.

۵. دست زدن را به او یاد دهید.

۶. دالی‌بازی کنید. دستان‌تان را جلوی چشمان‌تان بگذارید و ناگهان کنار بکشید و دالی کنید.



۱۲ تا ۱۶ ماهگی

۱. دور یک اسباب‌بازی دستمال کاغذی یا دستمال حوله‌ای بپیچید. بعد از کودک بخواهید آن را خارج کند. می‌توانید دفعه بعد از کاغذ کادویی با رنگ روشن یا کاغذ سفید که سروصدا می‌کند، استفاده کنید.

۲. وسایلی به کودک بدهید تا صداهای تکان‌دهنده‌ ایجاد ‌کند. قابلمه‌ها را به هم بزند یا بطری‌های شیر را با تیله‌ها، پیچ، برنج یا نمک پر کند. مراقب باشید این وسایل سبب صدمه به دست کودک نشوند.

۳. بیشتر کودکان از موسیقی لذت می‌برند. آهنگ بگذارید و از او بخواهید تحرک داشته باشد. او را به تمرین تعادل با حرکت به جلو و عقب تشویق کنید. اگر نیاز دارد دست‌هایش را برای حمایت نگه دارید.

۴. اولین گام‌های او را تشویق کنید. کودک را در وضعیت ایستاده مقابل فرد دیگر نگه دارید. حرکت کودک را به طرف فرد دیگر طوری حمایت کنید تا وسیله یا اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را بگیرد. 
 
۵. وسایل خانه را طوری برای نوپای‌تان بچینید که بتواند اطراف اتاق با گام زدن از عرض شکاف‌های موجود بین وسایل تمرین کند. این مساله موجب حفظ تعادل ضمن راه رفتن‌تان می‌شود.

۶. با استفاده از جعبه‌ها یا صندلی‌ها مسیرهای پر مانع درست کنید تا کودک بتواند از آن‌ها بالا برود، رو، زیر یا حتی از میانش حرکت کند. یک جعبه بزرگ می‌تواند مکانی بزرگ برای نشستن و بازی کردن باشد.

۷. نوپایان در این گروه سنی عاشق بازی‌هایی مثل قایم‌باشک هستند. سعی کنید شیوه‌های مختلف این بازی را انجام دهید و ببینید آیا کودک‌تان سعی می‌کند که آن را با شما انجام دهد یا خیر.

۸. کودکان از هل دادن یا کشیدن اسباب‌بازی‌ها لذت می‌برند. برای کشیدن اسباب‌بازی خودتان با استفاده از نخ برای اسباب‌بازی‌ها یا یک جعبه کفش تمیز یا جعبه دستمال کاغذی، بند درست کنید و از او بخواهید بدون این‌که ماشین سقوط کند، آن را بکشد.    



۲۰- ۱۶ ماهگی

۱. تمرین بازی با دست به طرف بالا را با انداختن توپ‌ها و دانه‌ها داخل جعبه‌ها یا سطل‌ انجام دهید.

۲. بازی «اون چیه» را انجام دهید: این بازی با اشاره به لباس‌ها، اسباب‌بازی‌ها، اجزای بدن، اشیا یا عکس‌ها و پرسیدن نام آن‌ها از کودک انجام می‌شود. اگر نتوانست پاسخ دهد، نامش را خودتان بگویید و تشویقش کنید آن را تکرار کند.

۳. یک بطری پلاستیکی را از دانه‌های نخود، جو یا برنج پر کنید تا با استفاده از قاشق، الک، فنجان‌های مدرج، قیف یا ظروف پلاستیکی محتویات آن را به ظروف دیگر بریزد. کودک نوپا می‌تواند پر کند، ضربه بزند، بریزد و مخلوط کردن و استفاده از اشیا را یاد بگیرد.

۴. نوپای‌تان از مشاهده و تولید حباب‌ها هیجان‌زده می‌شود. اجازه بدهید تلاش کند حباب‌ها را بترکاند یا آن‌ها را فوت کند تا به زمین نیفتند.

۵. دو کاسه‌ با اندازه‌های مختلف بردارید و زمانی که تماشا می‌کند یک اسباب‌بازی را زیر یکی از آن‌ها مخفی کنید و از او بپرسید کجا رفت؟ حالا کاسه‌ها را روی میز جابه‌جا کنید و ببینید آیا می‌تواند محل اسباب‌بازی را درست تشخیص بدهد؟

۶. نوپایان عاشق حرکت و فعالیت هستند. او را به پارک ببرید و سوار تاب، سرسره و الاکلنگ کنید. ممکن است برای اولین‌بار، لازم باشد او را برای بازی‌ با این وسایل در آغوش خود بگیرید.

۷. کودک نوپا عاشق بازی با آب است. اشیا قابل فشردن مثل اسفنج را در وان قرار دهید. اجازه بدهید از فشردن آن و خالی کردن آب داخلش درون وان یا یک ظرف خالی دیگر لذت ببرد.

۸. او به بازی با توپ‌ها علاقه‌مند است. توپ‌های کوچک پلاستیکی را پرتاب کنید و گل بزنید. شما می‌توانید بازی نگه‌داشتن بادکنک‌ها را در هوا انجام دهید.

۷. قایم‌باشک بازی کنید. کودک شما می‌تواند با فرد دیگری یا خودش به‌تنهایی مخفی شود تا شما او را پیدا کنید. حالا نوبت شماست که مخفی شوید تا پیدای‌تان کند.

۸. کمک کنید با کشیدن یک واگن کوچک یا یک کیسه قدیمی، اسباب ‌بازی‌ها و چیزهای مورد علاقه‌اش را جمع‌ کند. کودک می‌تواند گذاشتن اشیا داخل و خارج (واگن یا کیسه) را تمرین کند.

۹. نوپای‌تان به کنار هم گذاشتن اشیای مربوط به هم علاقه دارد. جدول‌های ساده (پازل‌ها)، قرار دادن کلید‌ها داخل قفل و انداختن نامه‌ها داخل سوراخ صندوق‌های پستی برایش جالب است.


ویدیو مرتبط :
‫بهتر شدن روابط زن وشوهر‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روبن‌: بایرن در آینده باز هم بهتر بازی می‌كند



 

 

روبن‌: بایرن در آینده باز هم بهتر بازی می‌كند

 

ستاره هلندی تیم فوتبال بایرن‌مونیخ گفت: می‌توانیم در آینده بازهم بازی بهتری نسبت به پیروزی پرگل مقابل هوفن‌هایم نشان دهیم.

آرین روبن گفت : بدیهی است از نتیجه راضی هستم. ولی این شرایط بازهم می‌تواند بهبود یابد. مقابل هوفن‌هایم بازی ما خیلی خوب بود.

ستاره هلندی تیم فوتبال بایرن‌مونیخ افزود: نه فقط من و فرانک ریبری که کل تیم در بازی با هوفن‌هایمی‌ها بازی فوق‌العاده‌ای نشان داد. در حالیکه هفته قبل در بازی با کلن به این خوبی ظاهر نشدیم. بازی خود را تصحیح کردیم و به حد فعلی رسیدیم.

تیم باواریی با این نتیجه 39 امتیازی شد و پس از بروسیادورتموند (52 امتیاز) و بایرلورکوزن(42 امتیاز) در رده سوم ایستاد.