کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بازی هایی برای پولدار شدن کودک شما


وقتی از مفهوم بازی برای کودکان صحبت می کنیم خانواده ها فکر می کنند بازی یعنی اینکه خود بچه برود تنهایی بازی کند. در حالی که وقتی با دید روان شناسی به این مفهوم می پردازیم به این معناست که خانواده در بازی، کنار کودک باشد.

وقتی از مفهوم بازی برای کودکان صحبت می کنیم خانواده ها فکر می کنند بازی یعنی اینکه خود بچه برود تنهایی بازی کند. در حالی که وقتی با دید روان شناسی به این مفهوم می پردازیم به این معناست که خانواده در بازی، کنار کودک باشد. باید به جمله معروفی اشاره کرد که در همین زمینه قابل بررسی است. این جمله می گوید: "با یادگیری، باهوش تر از نقطه آغاز هستیم." این خیلی مهم است که بدانیم فقط در صورت یادگیری باهوش خواهیم بود.

اگر بخواهیم هوش ها را تقسیم کنیم، اولین هوش همان آی کیو یا هوش ریاضی یا همان هوش کلامی و هوش بهره ماست. دومین هوش، همان هوش اجتماعی ماست که روی تصمیم گیری ها، قضاوت ها و ارتباطات ما با دیگران تاثیر می گذارد. هوش دیگری داریم که به نام هوش معنوی و روحانی شناخته می شود و در مورد آن بحث های کمی صورت گرفته است. فردی که دارای این هوش معنوی باشد، می تواند جهت زندگی خود را از یک سطح معمولی به یک سطح بهینه و شکوفا برساند. درصد بسیار کمی از افراد هستند که درصد بالایی از این هوش را دارا هستند.

حالا سوال این است که چه کارهایی باید بکنیم تا این هوش را در کودکان از طریق بازی بالا ببریم. در این مورد آن چه در ابتدای امر باید گفت این است که خانواده ها را تشویق کنیم تا با کودکان بازی کنند. تنهایی بازی کردن کودک، مهارت های هوشی او را افزایش نمی دهد. تعریفی از هوش مالی وجود دارد که جالب به نظر می رسد. می گوید هوش مالی، یک مهارت ایجاد، حفظ و افزایش مستمر پول است. باید پرسید در کودکی کدام یک از ما همین مهارت که عرض شد، با تمرین و بازی به دست آمده است. درصورتی که روی این مهارت کار نشود عواقب اش در بزرگ سالی سراغ فرد می آید و از عدم استقلال مالی شروع می شود و به بحران های بیشتر و بیشتری در زندگی می رسد، پس عدم استقلال مالی را می توان یکی از بحران های عمده هر فرد در سنین بزرگسالی دانست. در ادامه می خواهیم به نکات و آیتم هایی اشاره کنیم که می تواند هوشی را که گفتیم در کودکان مان تقویت کند و موجبات استقلال مالی او را فراهم سازد.

از دوران کودکی به ما درمورد خرج کردن پول گفته اند که حواس ات به روز مبادا باشد. کلمه ولخرجی در ذهن همه ما حک شده است. باا ین مفاهیم چگونه می توانیم تنوقع داشته باشیم که فرد در آینده استقلال مالی داشته باشد؟ زیربنای استقلال مالی این است که فرد بتواند آن مهارت لازم را در این حوزه بدون تحمیل و تذکر کسب کند. متاسفانه تحمیل و تذکر از دوران کودکی با بسیاری از افراد همراه بوده است. حالا به واسطه آموزش هایی که از طریق بازی صورت می گیرد، کودکان را متوجه این موضوع می کنیم که هوش اقتصادی، جدای از مساله ای مثل ولخرجی است و می توان به استفاده از این هوش به گونه ای مطلوب و بهینه زندگی استفاده کرد. در بحث های روان شناسی که داریم، موردی را مطرح می کنیم به نام «عشق به خود» در این مبحث می گوییم که در راستای همین عشق به خود، برو و برای خودت خرج کن. آدم هایی که از هوش اقتصادی پایینی برخوردارند نمی توانند به درستی به خودشان عشق بورزند.



ویدیو مرتبط :
مربیان پولدار-بازیکنان پولدار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهمیت بازی در رشد عاطفی - اجتماعی کودک



 

اهمیت بازی در رشد عاطفی – اجتماعی کودک

 

بازی در تقویت جسم و روح کودک تأثیر زیادی دارد. او در بازی با سایر کودکان، چگونگی ایجاد ارتباط با آنان را یاد می گیرد، دیگران را بهتر می شناسد و از خود نیز شناخت بهتری پیدا می کند. بازی، عواطف و احساسات کودک را بیدار می کند و او را به سوی زندگی اجتماعی و قبول مسئولیت ها راهنمایی می کند.

 

کودک از طریق بازی، احساسات خود را بیان می کند. از راه بازی کودکان، می توان به ترس ها و نگرانی های آنان پی برد. کودک از طریق بازی یاد می گیرد که چگونه در استفاده از وسایل بازی با دیگران شریک شود و حسّ تعاون و احترام به دیگران را در خود تقویت کند.

 

کودک در بازی، چگونگی رعایت مقرّرات را از طریق نقشی که در بازی باید انجام دهد یاد می گیرد. همچنین می آموزد که حقوق دیگران را رعایت کند.

 

کودک از طریق نقش هایی که در بازی به عهده می گیرد، شخصیّت خود را آشکار می سازد و علاقه ها و انگیزه های خود را نشان می دهد و نقش واقعی خود را پیدا می کند.

 

کودک با بعضی از بازی ها مانند لباس پوشاندن به عروسک، غذا پختن، بچّه داری کردن، رنگ آمیزی عکس ها، خرید کردن، جواب دادن به تلفن و... به تمرین نقش خود و مسئولیت ها در بزرگسالی مشغول می شود.

 


در زمینه ی بازی کردن کودکان به نکته های زیر توجه کنید:


در بازی بچه ها به طور مستقیم دخالت نکنید تا بازی بتواند در رشد همه جانبه کودک مؤثّر باشد. کودکان را در بازی کردن آزاد بگذارید تا با روشی که دوست دارند بازی کنند. اگر کودکان از شما خواستند که به عنوان داور در بازی آنان دخالت کنید، این نقش را قبول کنید؛ ولی به زور این کار را انجام ندهید. در صورتی که کودکان با سهل انگاری وسایل بازی را خراب کردند فوراً وسایل جدید برای آنان نخرید تا کودک نسبت به وسایل خود احساس مسئولیت کند.

 

وزارت آموزش و پرورش ایران