کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بازی‎هایی برای تقویت مهارت‎های حرکتی



بازی های کودکانه,بازی برای کودک

با کودک بازی‎های ایستادنی انجام دهید تا پاهای او برای راه رفتن آماده شود

 

 یک مادر در دوران بارداری زمانی از سلامت جنین خود مطمئن می‎شود که حرکات او را احساس کند. پس از به دنیا آمدن نیز نوزاد شما در روند رشد حرکتی خود توانمندی‎هایی از جمله نگه داشتن سر، نشستن، ایستادن، راه رفتن و... را کسب می‎کند.

از آنجایی که فعالیت‎های حرکتی موجب رشد نظام ادراکی می‎شوند، نقش مهمی در فراگیری مهارت‎های تحصیلی و اجتماعی ایفا می‎کنند. به همین خاطر می‎توانید با بازی‎های جذاب و شیرین به کودک خود در سپری کردن مراحل رشد_حرکتی کمک کنید.

بازی‎هایی برای تقویت توانایی‎های حرکتی کودک
• به نوزادتان کمک کنید تا گردن بگیرد: در مراحل رشد حرکتی، اولین حرکتی که برای نوزاد شما بسیار مهم است گردن گرفتن نوزاد شماست. معمولا تا 5 ماهگی این مرحله از رشد کامل می‎شود. نقش شما برای گذر از این مرحله بسیار مهم است. اولین و مهم‎ترین نکته مراقبت از نوزاد می‎باشد، زیرا او هنوز نمی‎تواند گردن خود را نگه دارد. به این خاطر هنگام جابه‎جا کردن نوزاد حتما یک دست خود را پشت سر و گردن وی قرار دهید. هر چند وقت یک‎بار او را روی شکمش قرار دهید، این کار به تقویت عضلات گردن کمک می‎کند، زیرا او تلاش می‎کند تا سر خود را بالا بیاورد و شما یا وسایل اطراف را ببیند.

 بازی دیگری که می‎توانید انجام دهید، این است که نوزاد خود را به پشت بخوابانید و سپس دو دست او را بگیرید تا آرام آرام به حالت نشسته در بیاید. در این حالت او تلاش می‎کند تا سرش را در امتداد خط وسط نگه دارد.

به نرمی او را از وضعیت‎های جنینی خارج کنید؛ هنگام تعویض پوشک نوزاد، تمرینات ملایم خم و راست کردن پاها را که موجب می‎شوند کودک شما زودتر وضعیت‎های غیرجنینی را به خود بگیرد، انجام دهید.

تشویق به تعادل؛ سعی کنید با قرار گرفتن در یک طرف کودک خود، هنگامی‎که او را صدا می‎زنید ابعاد تازه‎ای به بازی دالی او بدهید، طوری که او مجبور باشد برای یافتن شما تنه خود را بچرخاند.

بازی‎های پر جنب و جوش با کودک خود انجام دهید؛ مثلا با او هواپیما بازی کنید. به این صورت که همراه با کودک روی شکم بخوابید و هر دو دست و تنه خود را از زمین بلند کنید. با انجام کوچک‎ترین کار به او پاداش دهید، پاداش شما می‎تواند بالا و پایین انداختن او باشد.

بازی های کودکانه,بازی برای کودک

 با بازی‎های جذاب و شیرین به کودک خود در سپری کردن مراحل رشد حرکتی کمک کنید

 
او را تحریک به حرکت و جنب و جوش کنید؛ کمی دورتر از او بنشینید و درحالی‎که دستان خود را به روی او بازکرده‎اید نامش را صدا بزنید، با این کار کودکتان را تشویق به حرکت می‎کنید و او با حرکات مختلف در جهت رسیدن به شما تلاش می‎کند.

• پاهای کودک را برای راه رفتن آماده کنید؛ برای آماده کردن پاهای کودک برای راه رفتن، درحالی‎که او را روی پا نگه داشته‎اید با او بازی‎های ایستادنی و بالا و پایین پریدنی انجام دهید.


برای اینکه قدم برداشتن را به او یاد دهید، درحالی‎که ایستاده یکی از زانوهایش را خم کنید و پایش را از روی زمین بلند کنید و با گفتن "آفرین عزیزم" تشویقش کنید.

• اثاثیه منزل را طوری بچینید تا با برداشتن هر قدم بتواند به یکی از اشیا تکیه کند. به این ترتیب او کم کم راه رفتن را یاد می‎گیرد، اما مهارت آن را با تمرین بیشتر یاد خواهد گرفت.


منبع:banoo.ir

 


ویدیو مرتبط :
رشد مهارت های حرکتی پایه کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کثیف‌کاری، مهارت یادگیری کودکان را به شدت تقویت می‌کند!



مهارت یادگیری کودکان,افزایش توانایی یادگیری کودکان,عوامل موثر در قدرت یادگیری کودکان

کثیف‌کاری، مهارت یادگیری کودکان را به شدت تقویت می‌کند!
نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد، کودکانی که بیشتر اقدام به لمس کردن، چنگ زدن و چشیدن اشیای اطراف خود می‌کنند، از توانایی بهتری در یادگیری برخوردار هستند!
کثیف کاری کودکان شاید برای والدین چندان خوشایند نباشد، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این رفتار می‌تواند درک کودک از دنیای اطراف خود را افزایش دهد.


تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه آیوا نشان می‌دهد، کودکانی که اقدام به چنگ زدن، لمس و حس کردن، چشیدن و حتی پرتاب اشیاء اطراف خود – بویژه مواد غذایی – می‌کنند،‌ از توانایی بهتری در یادگیری برخوردار هستند.
در این مطالعه توانایی یادگیری 72 کودک 16 ماهه با قرار دادن اشیاء مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت؛ محققان 14 شیئ غیر جامد مانند مربای توت فرنگی، ‌پنیر،‌ سس شکلات و سوپ را در دسترس کودکان قرار داده و نام هرکدام از اشیا را با کلمات ساده‌ای مانند dax یا kiv به کودکان یاد دادند.


چند دقیقه بعد همان اشیاء در اشکال متفاوت در اختیار کودکان قرار داده و از آنها خواسته شد که این اشیا را شناسایی کنند.نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، کودکانی که بیشتر کثیف کاری کرده و اقدام به چنگ زدن، برداشتن و بردن شییء به سمت دهان کرده بودند، نام اشیاء بیشتری را در مقایسه با کودکان تمیز و مرتب به خاطر سپرده بودند.


شانس شناسایی درست اشیاء در کودکان با رفتار کثیف‌کاری 70 درصد اعلام شده است که این آمار برای کودکان تمیز و مرتب تنها 50 درصد است.
در بخش دیگری از این مطالعه کودکان به دو گروه تقسیم شدند و یگ گروه روی صندلی‌های بلند و گروه دیگر روی میز نشانده شدند؛ کودکانی که روی صندلی بلندتر بودند، عملکرد شناختی بهتری در مقایسه با گروه دوم داشتند، چراکه امکان لمس و کثیف کاری بیشتری برای آنها فراهم شده بود.


دکتر «لاریسا ساموئلسون» نویسنده ارشد این مطالعه تأکید می کند: بازی کردن و لمس اشیاء مختلف می تواند مهارت یادگیری کودک را بشدت تقویت کند.
نتایج این مطالعه در مجله developmental science منتشر شده است.

منبع:isna.ir