کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

بازی‌های خلاق برای کودکان موفق


هدف بعد از آگاهی و شناخت کودک نسبت به ویژگی‌های ظاهری خود این است که به او آموزش داده شود هر فرد نیازهایی دارد و برای برطرف کردن نیازهای خود باید تلاش کند. برای شروع این فعالیت، می‌توانید با سوال‌های زیر شروع کنید.







مهارت‌های زندگی برای کودکان

  • نیاز‌ها
هدف بعد از آگاهی و شناخت کودک نسبت به ویژگی‌های ظاهری خود این است که به او آموزش داده شود هر فرد نیازهایی دارد و برای برطرف کردن نیازهای خود باید تلاش کند. برای شروع این فعالیت، می‌توانید با سوال‌های زیر شروع کنید. وقتی گرسنه می‌شویم چه ‌می‌خوریم؟ برای اینکه بزرگ شویم چه کارهایی باید انجام دهیم؟ چه غذایی باید بخوریم تا سالم باشیم؟ اگر غذا نخوریم چه می‌شود؟ کی و کجا استراحت کنیم؟ برای اینکه در زمستان بیمار نشویم چه لباس‌هایی باید بپوشیم؟ و... .

در این فعالیت شما می‌توانید در رابطه با نیازهای مادی و روانی کودک سوال‌هایی مطرح کنید.  زیرا هدف این است كه با گفت‌وگو به کودک نشان داده شود هر فرد نیازهایی دارد، مانند خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل، توجه نامشروط و محبت دیگران. کودک در این فرآیند یاد می‌گیرد برای سلامت بودن باید نیاز‌هایش را برطرف کند و این امکان‌پذیر نیست مگر آن‌كه نخست بداند چه نیازهایی دارد. برای آموزش این مهارت، می‌توانید نمایشی ترتیب داده و نیازهای یک گیاه را به او نشان دهید یا از کودک بخواهید نقش یک گیاه را بازی کند و بگوید برای رشد چه چیزهایی می‌خواهد یا دانه‌هایی را با کمک کودک بکارید و مراحل جوانه زدن و رشد آن را مشاهده کنید یا از کودک بخواهید در این مورد نقاشی بکشد. حتی می‌توانید از نشان دادن نیازهای حیوانات برای توضیح این مهارت استفاده کنید. برای ارزشیابی نیز می‌توانید از سوالات زیر استفاده كنید.

۱. چه چیزهایی یاد گرفتید؟
2.برای اینکه بزرگ شوید چه نیازهایی دارید؟
۳. چه کسانی نیازهای شما را برطرف می‌کنند؟
4.وقتی گرسنه هستید به چه چیزی نیاز دارید؟
5.چه کار باید بکنید تا نیاز تشنگی شما برطرف شود؟



عروسك انگشتی

وسایل لازم: دستکش‌ کهنه، ماژیک، خرده پارچه و تکه‌های کاغذ، نوار پارچه‌ای

استفاده از عروسک‌های انگشتی، حركت دادن انگشتان را به صورت خلاق در می‌آورد و قصه را جذاب می‌کند، به ویژه زمانی که کودک مجبور باشد در رختخواب بماند. برای ساختن عروسک انگشتی، انگشت‌های دستکش‌های کهنه را ببرید و با ماژیک و دیگر وسایل روی آنها صورت انسان یا حیوان را نقاشی کنید. از ماژیک برای کشیدن اجزایی مثل چشم، بینی، سبیل، مو و.... استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نوار، نخ، کاغذ رنگی، روبان و تکه‌های پارچه برای تزئین این عروسك‌ها استفاده کنید. عروسک‌های انگشتی را می‌توان با کاغذ یا نوار به اندازه انگشت کودک درست کرد. با تهیه عروسک‌های متعدد به کودکان کمک كنید نمایش‌های شاد اجرا کنند.



منو ندیدی؟

شخصیت‌ها: عروسک انگشتی پسر (۲عدد)، عروسک انگشتی سگ

پسر کوچکی با سگش بیرون می‌آید و قدم می‌زند و آواز می‌خواند. (این دو عروسک در یک دست است.) سگ کوچولو ناگهان فرار می‌کند و می‌رود. (انگشت پایین می‌آید و پنهان می‌شود.) پسر فریاد  می‌زند و صدایش را یکی از دوستانش می‌شنود و می‌آید تا ببیند چه اتفاقی افتاده (عروسک دیگر در دست دیگر است) و آنها با هم همه جا را می‌گردند. (همه جای اتاق را بگردید یا اگر کودک بیمار است همه جای رختخواب را بگردید و جست‌وجوی زیادی برای پیدا کردن سگ انجام دهید.) آنها سگ را پیدا می‌کنند. سگ را در جایی که برای کودکان خنده‌دار است بگذارید، مثل زیر قالیچه، داخل لیوان یا فنجان، پشت صندلی، زیر بالش و... حالا هر سه خوشحال و شاد می‌خندند.  با این کار می‌توانید انگشتان و عضلات دست کودک را تقویت و هماهنگ کنید. همچنین می‌توانید از عروسک‌های اعضای خانواده خود استفاده کنید و به تعداد تمام انگشتان کودک شخصیت نمایش داشته باشید.



بیا با هم دوست باشیم

شخصیت‌ها: دو عروسک انگشتی دختر

دختر کوچک و تنهایی با خودش ترانه می‌خواند: « هر چه بتوانم بیشتر قد می‌کشم.» (انگشت را بالا بکشید) بعد می‌خواند: «مثل نخود ریز و کوچکم.» (انگشت را خم کنید)  دختر دیگر از راه می‌رسد و سرش را تکان می‌دهد و می‌گوید: « سلام! من هم  می‌توانم بازی کنم؟ » دختر دیگر می‌گوید: «سلام. بله می‌توانی.» هر دو انگشت با هم بلند و کوتاه می‌شوند یا تکان می‌خورند و هماهنگ پنهان می‌شوند. کودک در هر دو انگشت نشانه عروسک به دست می‌کند. به طوری که هر دست یک عروسک باشد. با این روش انگشتان هماهنگ می‌شوند و عضلات انگشتان تقویت می‌شوند.



نمایش موش و گربه

شخصیت‌ها: عروسک انگشتی گربه، عروسک انگشتی موش

گربه به خواب می‌رود. (انگشت مورد نظر خم می‌شود و می‌خوابد) موش کوچکی سر می‌رسد (عروسک موش در دست دیگر کودک یا در دست شماست) و می‌گوید: « آخ جان! حالا هرچقدر می‌خواهم بازی می‌کنم، چون گربه خواب است.» عروسک گربه خرناس می‌کشد و موش کوچولو ناگهان عطسه می‌کند. گربه هراسان بیدار می‌شود و می‌گوید: «کی آنجاست؟ آهان یک موش کوچولوی چاق و چله! الان می‌آیم می‌خورمت.» موش کوچولو فرار می‌کند. به این ترتیب یک نمایش بسیار ساده و شاد برای کودک اجرا می‌شود و چون خود کودک خالق آن است، لذت بیشتری از آن می‌برد.


ویدیو مرتبط :
غرفه کودکان خلاق 9

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

6 بازی خلاق برای کودکان!



 

 

بازی های خلاق کودکان

 

آیا می دانید بازی های کودکان تاثیر بسیار زیادی بر هوش و استعداد آینده آنها خواهد داشت؟در این مقاله به شش نوع از این بازی ها می پردازیم


شن ‌بازی


وسایل مورد نیاز:جعبه شن یا رفتن به کنار ساحل


روش انجام کار:کودک دست‌هایش را داخل شن فرو می‌کند.وقتی خوب دست‌هایش پوشیده شد،از او بخواهید سعی کند تا انگشتان دو دستش از زیر شن‌ها همدیگر را بگیرند.همچنین از او بخواهید تا دست‌هایش را در زیر شن‌ها تکان بدهد.در مرحله بعد می‌توانید روی پاهای او را هم شن بریزید و همین فعالیت را با پاهایش انجام دهید.



اتوبوس،کشتی یا قطار


روش انجام کار:ممکن است برای عبور و مرور در شهر از یک وسیله نقلیه خاص استفاده کنید و از شیوه‌های دیگر استفاده نکنید.برای نمونه ممکن است با وسیله نقلیه شخصی به عبور و مرور بپردازید.اگر چنین است،یک روز به همراه کودک‌تان از وسایلی که معمولا از آنها استفاده نمی‌کنید (مثلا اتوبوس‌های عمومی‌یا مینی‌بوس) استفاده کنید و گشتی در شهر بزنید. مطمئنا کودک‌تان از این سفر لذت بسیاری خواهد برد و سفر فوق برای هر دوی شما آموزش پرباری خواهد بود.



ورزش کردن به همراه شعر خواندن


روش انجام کار:یک شعر جالب انتخاب کنید.آن را با صدای بلند بخوانید.هر شعری برای خود حرکت، آهنگ،ریتم و احساس دارد.در هر حال با کودک خود هنگام خواندن اشعار،حرکات جالبی به تناسب شعر انجام دهید.

 

بازی های خلاق کودکان

 


افکار روشن


روش انجام کار:با کودک تان دراز بکشید و چشم‌هایتان را ببندید و به آرامی‌ صحبت کنید.بگویید که ما هر دو در سایه دراز کشیده‌ایم.سایه‌ای که خیلی دلپذیر است.نفس عمیق بکشید و احساس کنید در آرامش کامل هستید.تمام ناراحتی‌ها و غم و غصه‌هایتان را بیرون بریزید.نفس کشیدن را با خوشحالی ادامه دهید.نفس کشیدن و به ذهن آوردن افکار،احساسات خالص و بدون غم و غصه،افکار و احساسات ناخوشایند را از ذهن تان بیرون می‌کند و باعث می‌شود مملو از احساس شادکامی ‌شوید.به این ترتیب،شما و فرزندتان،احساس نزدیکی بیشتری با هم خواهید کرد.



بریدن و چسباندن گل‌ها


وسایل مورد نیاز:گل‌های تازه،کتاب سنگین،مقوا،چسب،پلاستیک نازک سفید رنگ یا کاغذ سلفون، قیچی،روزنامه.


روش انجام کار:کتاب را باز کنید و گل‌ها را لای روزنامه،بین صفحه‌های کتاب قرار دهید.همه گل‌ها را به همین صورت بین صفحه‌های کتاب جای دهید.کتاب را ببندید و چند روز صبر کنید.وقتی گل‌ها خشک شدند،آنها را با دقت بردارید.پلاستیک را دو سانت بزرگ‌تر از مقوا ببرید.حالا گل‌ها را روی مقوا بچسبانید و روی آن با پلاستیک بپوشایند و دور آن را چسب بزنید.قسمت‌های تا خورده و گوشه را صاف کنید تا گل‌ها به حالت طبیعی خود روی تابلو بمانند.



ابزار ساده‌ای برای تولید صدا و ریتم


وسایل مورد نیاز:بطری‌های پلاستیکی گردن باریک،برنج،لوبیا،ارزن،ماکارونی،نوار چسب.


روش انجام کار:بطری‌ها را پر از برنج،لوبیا،ماکارونی و ارزن کنید.در آنها را محکم با نوار چسب ببندید. با نوار چسب برایشان دستگیره بسازید.بهتر است برای هر کودک دو عدد از آنها تهیه کنید.حال اجازه دهید کودکان آنها را به دست بگیرند و تشویق‌شان کنید تا با تکان دادن و به هم زدن دست‌ها صدا تولید کنند.می‌توانید با پخش یک موزیک مفرح از کودکان بخواهید تا با تکان دادن بطری‌ها صدا تولید کنند و همراه آن حرکت کنند.