کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

این نشانه ها را در کودکتان جدی بگیرید!



تب در کودکان,درمان تب کودک

تبی كه بیشتر از پنج روز ادامه پیدا می‌كند، زنگ‌خطری جدی برای سلامت كودك‌تان است

 

شاید كودك شما نتواند حالی را كه تجربه می‌كند با جزئیات كامل و حتی گاهی به درستی برای‌تان شرح دهد. شاید وقتی كه معده درد عذابش می‌دهد، شما را با گفتن «دلم درد می‌كنه!» گمراه كند یا شاید درد چشمش را برای شما «سردرد!» جلوه دهد. شاید كودك شما از خودتان نام دردی را شنیده باشد و گاهی بدون آنكه احساسش كند، شكایتی مشابه آنچه را که شما می‌گفتید مطرح كند و خلاصه شاید گاهی به‌خاطر جلب‌توجه شما خودش را به ناخوشی بزند.

با تمام این اوصاف، هیچ وقت نمی‌توانید با بی‌اعتمادی مشكل او را انكار كنید و حتی اگر احتمال بی‌خطر بودن درد كودك‌تان را 50 درصد ارزیابی كنید، باز هم گاهی چاره‌ای جز مشورت با پزشك و یا حتی روانه بیمارستان‌های شبانه‌روزی شدن ندارید. در ادامه این مطلب، به شما می‌گوییم كه كدام نشانه‌های ناخوش‌احوالی كودك‌تان را باید جدی‌تر بگیرید و در همان زمان مشاهده‌شان، برای بررسی‌های بیشتر روانه بیمارستان شوید.

تب شدید
تب 38 درجه یا بالاتر اگر در سن كمتر از سه ماهگی اتفاق بیفتد، می‌تواند یك علامت هشدار‌دهنده باشد. اگر یك كودك سه تا شش ماهه، تبش از 38 درجه بالاتر برود و اگر كودكان بین 6 ماه تا دو سال، دچار تبی بالاتر از 5/39 درجه شوند، باید موضوع را جدی بگیرید.

اگر كودك زیر سه ماه دچار تب بالاتر از 38 درجه شود، به سرعت باید برای درمان به بیمارستان مراجعه شود. در این سن اگر عفونت‌هایی مثل عفونت ادراری دلیل تب باشد، ممكن است در زمان كوتاهی تمام بدن را درگیر كند. البته اغلب، ویروس‌ها دلیل بالا رفتن دمای بدن كودكان هستند اما برای اطمینان موضوع باید با جزئیات بیشتری بررسی شود.

 
تب طولانی
تبی كه در برابر درمان و مراقبت‌ها مقاوم است و یا اینكه بیشتر از پنج روز ادامه پیدا می‌كند، زنگ‌خطری جدی برای سلامت كودك‌تان است. اگر به كودك‌تان برای پایین آمدن دمای بدنش استامینوفن و یا ایبوپروفن داده‌اید اما بعد از شش ساعت هم دمای بدنش پایین نیامده، باید با پزشكش تماس بگیرید. ممكن است عفونت شدیدی كه به درمان مقاوم است دلیل این اتفاق شده باشد و پزشك كودك باید درمانی ویژه‌تر را برای برطرف كردن نشانه‌ها انتخاب كند. تبی كه به‌خاطر ویروس‌هایی مثل سرماخوردگی ایجاد شده باشد، اغلب با گذشت پنج روز از بین می‌رود اما اگر این زمان برای تغییر درجه حرارت بدن كودك‌تان كافی نبود، احتمالا باكتری‌ها او را بیمار كرده‌اند و به‌جای تغییر نشانه‌های ظاهری، باید برای حل مشكل اصلی تلاش كنید.

تب همراه با سردرد
تبی را كه با اسپاسم گردن و سردرد در كودكان همراه می‌شود نمی‌توان نشانه خوبی ارزیابی كرد. كودكان به ندرت دچار سردرد می‌شوند و اگر از این موضوع شكایت كردند، باید آن را با جدیت بررسی كنید.

این نشانه‌ها می‌تواند خبر از ابتلای كودك شما به مننژیت دهد. اگر فرزند شما مننژیت داشته باشد تحریك‌پذیر و بیقرار می‌شود و ممكن است كم‌اشتها شود. اسهال و استفراغی كه با این علایم همراه می‌شود هم می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را تقویت كند. اگر دانه‌های قرمز پوستی در تمام بدن كودكتان دیده شود یا پوستش حالت نقطه نقطه‌ بی‌رنگ یا آبی باشد و این علائم با اختلال در تنفس یا تشنج همراه شود، باید موضوع را جدی بگیرید. 

تب شدید کودک,تب در کودکان

تبی كه با اسپاسم گردن و سردرد در كودكان همراه است نشانه خوبی ندارد

 
جوش‌های دایره شكل
كبودی بیش از حد و یا جوش‌های دایره شكلی كه وقتی پوست را فشار می‌دهیم برای چند ثانیه محو نمی‌شوند، نشانه‌های خوبی برای سلامت كودك شما تلقی نمی‌شوند.

دانه‌های مشكوكی كه روی پوست كودك شما دیده می‌شود، می‌تواند خبر از ابتلای او به آلرژی و یا واكنش آلرژیك بدنش به یك ماده یا غذای خاص باشد. اگر این دانه‌ها با تنگی نفس و خستگی مزمن همراه شد، حتما باید آنها را جدی بگیرید. گذشته از این، كبودی‌های به‌ظاهر بی‌علتی كه روی پوست كودك شما دیده می‌شود، ممكن است از نشانه‌های ابتلای او به مشكلات خونی و انعقادی باشد.

خال‌های عجیب و غریب
خالی كه یك‌دفعه روی پوست كودك شما سر و كله‌اش پیدا شده، می‌تواند به اندازه خالی كه تغییر شكل داده، مشكوك و دردسرساز باشد.

خالی كه پاره‌پاره شده، تغییر رنگ و یا اندازه داده و یا تازه سر و كله‌اش پیدا شده، می‌تواند یك نشانه هشدار باشد. همیشه دیدن این نشانه‌ها به معنای به خطر افتادن جان كودك شما نیست اما در بسیاری موارد، ابتلا به سرطان پوست خودش را با این خال‌های مشكوك نشان می‌دهد. به همین دلیل است كه نباید این نشانه را سرسری بگیرید؛ در این شرایط لازم است فورا با پزشك كودك‌تان در این مورد مشورت كنید و در صورت لزوم از خال مشكوك نمونه‌برداری كنید.

  
جان کودک‌تان در خطر است!
اگر این علایم را در فرزندتان می‌بینید، بدون درنگ روانه بیمارستان شوید.

درد ناگهانی معده
درد معده‌ای كه در سمت راست و پایین احساس می‌شود یا به‌طور ناگهانی می‌آید و می‌رود را می‌توانید یك نشانه مشكوك و نیازمند درمان تلقی كنید.

اگر فرزند شما سمت راست و پایین معده‌اش احساس درد می‌كند، از او بخواهید بالا و پایین بپرد. اگر این كار برای كوچولوی شما سخت بود، می‌توان حدس زد كه او از آپاندیسیت رنج می‌برد. اگر چه آپاندیس سمت راست و پایین شكم قرار دارد اما درد ناشی از آن می‌تواند در اطراف ناف و یا پایین معده هم احساس شود. در صورتی كه ویروس‌هایی كه به معده حمله می‌كنند دلیل این درد باشند، احتمالا همراه با درد كودك‌تان واكنش‌هایی مثل تب، استفراغ و یا اسهال را هم نشان می‌دهد. اما به هر حال برای پیدا كردن علت اصلی، باید با پزشك كودك‌تان مشورت كنید و درمان را در صورت لزوم آغاز كنید.

اگر فرزند شما كمتر از چهار سال سن دارد و از معده‌دردی كه چند ثانیه قطع می‌شود و دوباره آغاز می‌شود شكایت می‌كند، ممكن است به یك اختلال جدی و خطرساز روده دچار شده باشد. اگر چنین دردی با مشاهده خون در مدفوع همراه شد، دیگر دلیلی برای یك دقیقه وقت تلف كردن باقی نخواهد ماند.  

تب در کودکان،درمان تب کودک

كاهش ادرار، پوست خشك، استفراغ یا اسهال شدید كودك‌تان را حتما جدی بگیرید

 

 سردرد همراه با استفراغ
سردردی را كه در آغاز صبح و به محض بیدار شدن، كودك‌تان از آن شكایت می‌كند یا اینكه در میانه شب او را از خواب بیدار می‌كند، به ویژه اگر با تهوع و استفراغ همراه باشد باید یك نشانه خطر تلقی كنید.

این نشانه‌ها می‌تواند خبر از ابتلای كودك شما به میگرن دهد. میگرن در كودكان اگرچه مشكلی آزار‌دهنده است اما خطرناك نیست و اغلب از اعضای فامیل یا خانواده به ارث می‌رسد. با این وجود سردرد همراه با استفراغ در شب و ابتدای صبح، می‌تواند از مشكل جدی‌تری در مغز و اعصاب حكایت كند كه باید توسط متخصص آن را بررسی و برای درمانش اقدام كنید.

كم شدن ادرار
خشكی دهان و لب‌ها، كاهش ادرار، پوست خشك، استفراغ یا اسهال شدید كودك‌تان را حتما جدی بگیرید و تصور نكنید كه گرمای تابستان دلیل بروز این نشانه‌هاست.

همه این نشانه‌ها می‌گویند كه بدن كودك شما آب زیادی را از دست داده است و باید به سرعت درمان شود. از دست رفتن آب بدن می‌تواند تا از دست رفتن سطح هوشیاری فرزند شما و به خطر افتادن سلامتش پیش برود. تصور نكنید كه با مشكل جدی‌ای روبه‌رو نیستید. شاید تا رسیدن كودكتان به این مرحله، چیزی باقی نمانده باشد. پس درحالی كه سعی می‌كنید به كودكتان مایعات بیشتری بخورانید، سری هم به یك بیمارستان شبانه‌روزی كودكان بزنید و از اینكه خطری سلامت و جان كودك شما را تهدید نمی‌كند مطمئن شوید.

لب‌های آبی
اگر لب‌های كودك شما آبی‌رنگ شده‌ یا اینكه در اطراف دهان او تغییر رنگ واضحی مشاهده می‌كنید، یعنی سلامت كودك شما در خطر است. در صورتی كه این نشانه‌ها با دشواری در تنفس، درد قفسه سینه، نفس‌نفس زدن و یا شنیده شدن صدای سوت در زمان تنفس همراه می‌شود، یعنی مشكل فرزندتان جدی و وضعیت‌اش اورژانسی است.

شاید یك واكنش آلرژیك دلیل بروز همه این نشانه‌ها باشد اما ابتلا به بیماری‌هایی مثل ذات الریه یا سیاه سرفه هم می‌تواند این نشانه‌ها را ایجاد كند. در صورتی كه ریتم نفس كشیدن كودك شما به‌شدت تند شده مشكل را جدی بگیرید. تعداد نفس‌های او در 30 ثانیه را بشمارید و میزانش را در دو ضرب كنید. عدد به دست آمده در نوزادان نباید كمتر از 60، در بچه‌های زیر یك سال كمتر از 40 و در كودكان 1 تا 3 ساله نباید از 30 كمتر باشد. اگر كودك شما بین 4 تا 10 سال سن دارد، این عدد برای او نباید از 24 كمتر شود.

استفراغ بعد از زمین خوردن
اگر كودك زیر شش ماه شما بعد از زمین خوردن و یا ضربه خوردن به سرش علائمی مثل استفراغ یا كم شدن هوشیاری را نشان می‌دهد، آنها را جدی بگیرید.

در چنین شرایطی هیچ زمانی برای تلف كردن ندارید. ممكن است كودك شما دچار صدمات مغزی جدی شده باشد و اگر تنها كمی دیر به بیمارستان برسانیدش، جبران صدمات وارد شده دشوار یا غیرممكن می‌شود. مهم نیست كه كودك‌تان از چه ارتفاعی افتاده و یا چه چیز به سرش خورده؛ این نشانه‌ها را در هر حال باید جدی بگیرید.

منبع:مجله سیب سبز/برترین ها


ویدیو مرتبط :
کنکور رو جدی نگیر ، هدفت رو جدی بگیرید تا پیروز باشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صبحانه کودکتان را جدی بگیرید



 

صبحانه کودکتان را جدی بگیرید

 

از دیرباز همه والدین فرزندان خود را به داشتن یک صبحانه سالم ترغیب می کردند. ولی واقعیت آن است که خیلی از کودکان و نیز پدر و مادرها به اهمیت صبحانه در تأمین سلامتی کودکان خود بی توجهند، بنابر تحقیقات انجام گرفته، تا ۴۰درصد کودکان وعده صبحانه را مصرف نمی کنند. پس این تنها کودک شما نیست که این مشکل را دارد، در مورد اهمیت مصرف صبحانه و فواید آن مطالعات زیادی انجام گرفته است که خلاصه ای از نتایج آن از قرار زیر است:

 

 

مطالعه ای که اخیرا در آمریکا انجام شده است نشان می دهد، دانش آموزانی که قبل از شروع مدرسه صبحانه می خورند، در درس ریاضی و روخوانی نمره بالاتری کسب کرده، تمرکز بیشتری داشته و در ضمن کمتر به پزشک مدرسه مراجعه کرده اند و رفتار و خلق و خوی آنها بهتر از همکلاسی های آنان است که صبحانه صرف نکرده اند.

 

 

کودکانی که یک صبحانه سالم می خورند، قادرند نیازهای تغذیه ای روزانه خود را تأمین و وزن خود را کنترل کنند. این کودکان سطح کلسترول پایین تری داشته، کمتر از مدرسه غیبت دارند.

 

 

احتمال این که کودکانی که صبحانه می خورند، غذاهایی با سطح مناسب از املاحی چون کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین ها مانند ریبو فلاوین، ویتامین آ، ث، ب۱۲ و فولات دریافت کنند بیشتر از کودکانی است که وعده صبحانه را حذف می کنند.

 

 

مصرف نکردن صبحانه دلیل چاقی و لاغری کودکان: در کودکانی که کاهش وزن دارند با عدم مصرف صبحانه، نمی توانند میزان کالری از دست رفته را در وعده های دیگر جبران کنند و بعکس در مورد کودکانی که افزایش وزن دارند عدم مصرف صبحانه باعث پرخوری بیش از حد آنها در ساعات بعدی روز می شود.

 

 

بررسی ها نشان داد که با مصرف صبحانه، تمرکز فکری و قدرت مغزی هنگام صبح بهبود می یابد و اگر کودکان صبحانه را حذف کنند سطوح قند خونشان تا زمان ناهار افت پیدا خواهد کرد. این مشکل بویژه در عصر بیشتر خواهد بود و در نهایت باعث افت تحصیلی دانش آموزان می شود.

 

اهمیت دادن به صبحانه به معنای داشتن یک صبحانه مفصل با انواع مواد غذایی پرچرب بدان صورت که در بعضی از افراد چاق مفرط دیده می شود نمی باشد، بلکه انتظار آن است که ۱۵تا ۲۰درصد از انرژی دریافتی روزانه را هنگام صبحانه داشته باشید.

 

داشتن صبحانه به عنوان یک وعده غذایی اصلی از زمان کودکی باید مورد توجه قرارگیرد. گرچه مادران علت اصلی نخوردن صبحانه کودکان خود را بی میلی کودکان یا دیر شدن مدرسه آنان می دانند، در مورد عدم مصرف صبحانه کودکان مهم ترین دلیل اهمیت ندادن به صبحانه توسط والدین است. از طرف دیگر بسیاری از والدین که خود نیز شاغل هستند وقت کافی برای تهیه صبحانه ندارند. اتفاقا تهیه صبحانه از آنجا که تنوع سایر وعده های غذایی را ندارد ساده تر از تهیه سایر وعده های غذایی است اگر بدان توجه شود.