کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

اگر كـودكم از آب استخر خـورد؟!


شنا یكی از بهترین ورزش‌هایی است كه می‌توانید به كودك‌تان یاد بدهید. گرمای تابستان را فقط آب‌تنی و شنا قابل تحمل می‌كند. ضمن آن‌كه در میان آموزش‌های مختلف تابستانی به كودكان ورزش شنا جایگاه ویژه‌ای دارد.





شنا یكی از بهترین ورزش‌هایی است كه می‌توانید به كودك‌تان یاد بدهید. گرمای تابستان را فقط آب‌تنی و شنا قابل تحمل می‌كند. ضمن آن‌كه در میان آموزش‌های مختلف تابستانی به كودكان ورزش شنا جایگاه ویژه‌ای دارد. این ورزش جدای از این‌كه همزمان باعث تقویت اندام‌ها و عضلات می‌شود به رشد استخوان‌بندی كودك نیز كمك می‌كند. این ویژگی را باید به امكان تنفس بهتر كودكان اضافه كرد زیرا شنا باعث افزایش حجم ریه‌ها می‌شود. در كنار تمام این موارد، الگوی خواب شبانه كودكانی كه شنا می‌كنند نیز بسیار منظم می‌شود و بالاخره این‌كه نخستین چیزی كه می‌توانید بعد از مدتی شنا در كودك خود مشاهده كنید، اعتماد به نفس و احساس استقلالی است كه در كودك رشد پیدا می‌كند. در كنار تمام این موارد نكات مهمی در مورد شنای كودكان و سلامت استخرهای مخصوص آن‌ها وجود دارد كه دكتر اكبر كوشانفر، متخصص كودكان آن‌ها را توضیح می‌دهد.



با ترس كودك از آب چه كنیم؟

در تابستان كه همه آب‌تنی و شنا را تفریح مناسبی برای این فصل می‌دانند، ممكن است این تفریح مناسب به مذاق برخی كودكان خوش نیاید و احساس ترس از آب مانع لذت بردن از آب‌تنی و استخر شود. هر چند آب ماده‌ای است كه كودك آن را به‌خوبی می‌شناسد چون 9ماه پیش از تولد در آب زندگی كرده است، با این حال وسعت استخر، سرو صدای دیگران و... می‌تواند عواملی برای ایجاد ترس باشد. نكته مهم آن است كه نباید كودك را مجبور كرد در آب بپرد بلكه باید به او زمان داد تا به‌تدریج با آب آشتی كند. چنانچه كودك ترس از آب داشته باشد، والدین باید در وان حمام یا زیر دوش او را با آب بیشتر آشنا كنند تا آب برایش مطلوب و دوست داشتنی باشد.



   استخر روباز یا سرپوشیده؟

استخرهای روباز به‌دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب و خاصیت ضدعفونی‌كنندگی نور خورشید انتخاب مناسبی هستند اما به شرط آن‌كه مراقب آفتاب سوختگی‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب هم باشید. پوست ظریف و حساس كودكان نباید در مدت زمان طولانی در معرض نور مستقیم قرار گیرد. توصیه می‌شود كودكان بیش از 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار نگیرند تا از خطرات آفتاب سوختگی در امان بمانند. نكته مهم در مورد استخرهای روباز آن است كه در ماه‌های تیر و مرداد و بین ساعت‌های 10 صبح تا 2 بعداز‌ظهر به‌علت درجه حرارت زیاد برای استفاده كودكان مناسب نیست. از سوی دیگر استخرهای سرپوشیده نیز احتمال تشدید آسم را در كودكان مبتلا زیاد می‌كنند كه علت آن نیز كلر موجود در این استخرهاست. بهتر است هنگام استفاده كودكان مبتلا به آسم، والدین دقت بیشتری داشته باشند.



   وقتی به دریا می روید...

زمانی كه كودك‌تان نزدیك ساحل بازی می‌كند، به او جلیقه نجات مناسب جثه‌اش بپوشانید. برای پیدا كردن جلیقه نجات مناسب كودك‌تان باید به برچسب روی آن توجه كنید. در این برچسب اطلاعات لازم در مورد وزن و سایزی كه برای جلیقه مناسب است، نوشته شده. برای بچه‌های زیر 5 سال، باید جلیقه‌ای انتخاب كنید كه بین پاها یك تسمه و محافظ سر هم داشته باشد. این یقه محافظ، سر كودك را بالا و صورت او را خارج از آب نگه می‌دارد. جلیقه‌های شناور، تیوپ‌ها و بازوبندهای بادی وسایل مناسبی برای جلوگیری از غرق شدن كودك نیستند.



   مواظب چشم كوچولو‌ها باشید!

از آن‌جا كه استخر مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد، برای پیشگیری از رشد قارچ‌ها، عفونت‌ها و میكروب‌ها در آب، این مكان باید كاملا ضدعفونی شود. به همین دلیل از ماده ضدعفونی‌كننده كلر در استخرها استفاده می‌شود، ضمن آن‌كه هفته‌ای 2 بار آب استخر تعویض می‌شود. كلر استخر در افراد عادی مشكلی ایجاد نمی‌كند ولی در برخی كودكان یا بزرگسالان كه زمینه حساسیت دارند ممكن است عفونت و قرمزی چشم را به‌دنبال داشته باشد. باكتری‌های موجود در آب می‌توانند قرنیه را ملتهب كرده و چشم كودك را قرمز و متورم كنند. در این شرایط كودك حتما باید به چشم پزشك مراجعه كرده و تا درمان كامل از استخر استفاده نكند. در برخی دیگر از كودكان نیز ممكن است در بازگشت از استخر سرفه‌های حساسیتی، خارش گلو و درصورت داشتن آسم شروع علائم آن بعد از استفاده از استخر به‌وجود آید. بنابراین به كودكانی كه چنین مشكلاتی دارند توصیه می‌شود با احتیاط از استخرها استفاده كنند.



   استخر بزرگسالان امن است؟

بدون شك استخر بزرگسالان و كودكان با هم متفاوت است. یكی از واضح‌ترین تفاوت‌ها هم عمق آن است كه عاملی خطرناك برای كودكان به حساب می‌آید. عمق زیاد استخر می‌تواند موجب خفگی و غرق‌شدگی در كودك شود. علاوه براین كلر موجود در استخر بزرگسالان باعث آسیب مخاطی و عوارض طولانی مدت شده و بیماری‌های قارچی بزرگسالان را نیز به كودكان منتقل می‌كند. می‌توان در قسمت‌های كم عمق یا استخرهایی كه با عمق كم در كنار استخرهای بزرگسالان وجود دارد و تنها تا بالای زانوی كودكان 2 تا 4 ساله است، به آموزش شنای كودكان پرداخت.



   چه كنیم تا قارچ نگیرد؟

قارچ‌های استخر به‌دلیل نشستن كنار استخر به‌وجود می‌آید. اگر فردی مبتلا به قارچ باشد و در كنار استخر نشسته باشد، فرد دیگری كه از آن مكان استفاده می‌كند، می‌تواند مبتلا شود.  باید به كودكان یاد داد قبل و بعد از استخر دوش بگیرند و حتما از لوازم شخصی مانند كلاه و حوله استفاده كنند تا دچار مشكل نشوند.



   چه سنی مناسب  آموزش شناست؟

سوال اصلی پدر و مادرها در مورد ورزش شنا، سن دقیق آموزش آن به كودك است. سن مناسب برای آموزش شنا در كودكان را معمولا 4 سالگی می‌دانند. دلیل آن نیز ضریب هوشی كودك و اندام‌های اوست. او در این سن آمادگی ذهنی و جسمی لازم را برای آموزش دارد. در واقع وضعیت حركتی كودك به‌گونه‌ای است كه استعداد آموزش شنا را پیدا می‌كند. بهتر است كودك قبل از 4 سالگی به همراه پدر و مادر فرصت آشنایی با آب را پیدا كند و به زور و اجبار وارد آب نشود چون در مواجهه با آب خطراتی مانند غرق شدن متوجه كودكان است و به همین دلیل والدین باید مراقبت لازم را در این مورد انجام دهند و ایمنی كافی را برای كودك هنگام شنا فراهم كنند.



   وقتی استخر سرماخوردگی می‌آورد

یكی از اتفاقات قابل پیش‌بینی اما غیرقابل پیشگیری در استخرهای شنا ابتلای كودكان به بیماری‌های ویروسی است. به هر حال استخرها محیط‌های اجتماعی هستند كه به‌علت تماس مستقیم بچه‌ها با یكدیگر باید احتمال ابتلای آن‌ها را به بیماری‌های ویروسی داد. از آن‌جا كه كودكان در استخر با كودكان دیگر بازی و شنا می‌كنند، در معرض ویروس‌های سرماخوردگی قرار دارند. بنابراین توصیه می‌شود اگر كودكی مبتلا به اسهال و استفراغ یا سرماخوردگی است، تا بهبود كامل از استخر استفاده نكند.



  چه كودكانی نباید شیرجه بزنند؟

اگر كودك سابقه برونشیت یا گوش درد دارد باید در شنا كردن كمی محتاط‌تر عمل كند. این كودك نباید در آب شیرجه برود. استفاده از دماغ‌گیر هم برای او ضروری است چون پنس‌ها مانع ورود احتمالی آب از راه مجاری بینی به سینوس‌های او و تحریك احتمالی آن‌ها می‌شود. اگر كودك سابقه گوش درد دارد باید با پنبه‌ای آغشته به روغن مجرای خارجی گوشش را چرب كرد تا آب درصورت داخل شدن در گوش او باقی نماند. این كودك باید بلافاصله بعد از شنا حتما گوشش را خشك كند.



   تشخیص استخر سالم از آلوده

انتخاب استخر برای سپردن كودك به آن بسیار مهم است. به‌دلیل حساسیت بیشتر كودكان توصیه می‌شود، والدین كودكان‌شان را به استخرهای مخصوص كودكانی بسپارند كه از سلامت آب آن اطمینان دارند. در مورد افرادی كه از استخر خانگی استفاده می‌كنند مسئول ساختمان معمولا باید نظارت كامل بر نظافت آن داشته باشد.

 در استخرهای عمومی هم والدین باید از مدیریت استخر در مورد سلامت كامل آب سوال كنند، مثل این‌كه آیا هفته‌ای 2بار آب استخر عوض می‌شود و كلر به اندازه كافی دارد یا خیر.  نكته مهم دیگر، ‌شنا نكردن در رودخانه‌هایی است كه در اطراف شهر قرار دارند و افراد در پیك‌نیك از آن‌ها استفاده می‌كنند. خانواده‌ها باید توجه داشته باشند آب‌های راكد رودخانه‌ها اغلب آلودگی انگلی دارند. بنابراین نباید در این آب‌ها شنا كنند و اگر شنا كردند حتما در بازگشت به خانه از مواد شوینده برای شست‌و شو استفاده كنند.



   اگر آب استخر را خورد چی؟

گاهی اوقات كودكان هنگام نفس كشیدن در استخر مقداری آب می‌خورند كه اگر آب استخر تمیز باشد، معمولا مشكلی پیش نمی‌آید و مقدار كلر بلع شده نیز چندان خطرساز نیست اما در استخرهای آلوده و رودخانه‌ها كه انواع میكروب‌ها زیست می‌كنند، درصورت خوردن آب می‌توان انتظار مشكلاتی از قبیل اسهال و استفراغ را در كودكان داشت.



   با دست‌شویی كودك چه كنیم؟

معمولا كودكان 4 سال به بالا كنترل ادرار و مدفوع را دارند،اما در نهایت این وظیفه والدین است كه مراقب این مسئله در مورد كودكان باشند. بهتر است كودكان قبل از ورود به استخر به دست‌شویی بروند و بعد به شنا بپردازند. همچنین باید به كودكان آموزش داد، هنگام نیاز به دست‌شویی حتما از دست‌شویی‌های موجود در استخر استفاده كنند.  در واقع والدین باید مرتب كودك را زیرنظر داشته باشند تا به‌طور ناخواسته در آب ادرار یا مدفوع نكند.





   خوردنی‌ها و نخوردنی‌های قبل از شنا

توصیه می‌شود كودكان چه قبل و چه بعد از شنا در استخر، غذاهای سنگین و فست‌فودهایی مانند سوسیس و كالباس نخورند. همچنین چون در استخر فعالیت كودكان زیاد است و در فصل تابستان آفتاب شدید است، كودكان آب بدن‌شان را از دست می‌دهند و به همین دلیل بهتر است مقدار آب از دست رفته جایگزین شود.معمولا آب یا آبمیوه‌های طبیعی مانند آب سیب و آب پرتقال گزینه‌های مناسبی برای بعد از شنا هستند.



   دمای مناسب برای آب استخر چند درجه است؟

آب استخرها باید درجه حرارت مناسبی برای كودكان داشته و نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد و كمی از درجه حرارت بدن كمتر باشد، زلال و شفاف باشد و خانواده‌ها حتما مطمئن باشند كه هر 2 یا 3 روز یك‌بار آب تعویض می‌شود. در واقع علاوه بر سلامت آب، دمای آن نیز باید بین 25 تا 30 درجه باشد.



   هفته‌ای چند روز شنا كنند؟

روند استفاده از استخر در كودكان بستگی به میزان علاقه و البته امكانات آن‌ها دارد. ورزش شنا یكی از ورزش‌های مفید است چون اندام‌ها و تمام عضلات بدن در آن حركت می‌كند. بهتر است كودكان حدود 2ساعت در روز و هفته‌ای 3 تا 4روز از استخر استفاده كنند.


ویدیو مرتبط :
ترمیم و آب بندی استخر،مخازن،تصفیه خانه آب بتنی-شاتکریت بتن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب کلر دار استخر برای مو ضرر دارد؟



 

  آب کلر دار استخر برای مو ضرر دارد؟

 

شنا کردن روزانه در آب کلردار باعث خشکی مو شده و می‌تواند موها را دچار مشکل‌های فراوانی از جمله شکستن موها، ژولیدگی زیاد و ظاهر تیره و غیرشفاف کند...


برای برطرف کردن کلر موجود باید روزانه از شامپو استفاده شود و البته موارد زیر نیز می‌تواند مفید باشد:

 

از شامپوهای ملایم مخصوص موهای خشک و آسیب‌پذیر استفاده کنید. بیشتر از روزی یک بار شامپو نکنید. بعد از شامپو کردن به طور کامل موها را آبکشی کرده تا هیچ‌چیز باقی نماند.

 

  بعد از هر شامپو کردن از نرم‌کننده استفاده کنید؛ زیرا باعث ایجاد یک لایه نازک روی مو شده و از خشکی موها جلوگیری می‌کند؛ درخشندگی مو را افزایش می‌دهد و شانه کردن را آسان‌تر می‌کند.

 

موها را با شانه‌ای که فاصله دندانه‌های آن زیاد و نوک آنها گرد است به آرامی شانه کنید. هرگز موهای خیس را برس نزنید. در‌هم رفتگی موها را با شانه کردن ملایم از نوک مو به طرف ریشه آن برطرف کنید.

 

از یک مدل موی ساده و کوتاه که کمترین دستکاری را احتیاج دارد استفاده کنید. اگر قصد دارید موهایتان را رنگ کرده یا به طور شیمیایی صاف ‌کنید برای به حداقل رساندن صدمه به موها به یک فرد با تجربه مراجعه کنید. موهای آسیب‌دیده در اثر مواد رنگ یا دکلره، بیشتر و سریع‌تر دچار صدمه می‌شوند.

 

 بعضی‌ها عادت دارند هر روز برای خشک کردن سریع‌تر موهایشان پس از خروج از استخر یا دوش گرفتن از سشوار استفاده کنند. بهتر است بدانید خشک کردن موها به وسیله سشوار، به شرط آنکه از حرارت کم یا بدون حرارت و با سرعت ورزش پایین باشد، حتی اگر روزانه مورد مصرف قرار گیرد به موها‌ آسیبی نمی‌رساند. شما باید سشوار را در فاصله 15 تا 30 سانتی‌متری موها گرفته و جریان باد را روی موها متمرکز کنید. برای جلوگیری از سوختن پوست سر، سشوار را مدت طولانی روی یک قسمت خاص سر نگه ندارید. مواظب باشید موها را بیش از اندازه خشک نکنید چرا که موها برای نرمی احتیاج به رطوبت بیشتر دارند.

منبع : salamat.ir