کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

اهمیت گذراندن وقت کافی با فرزندان



اهمیت گذراندن وقت کافی با فرزندان

می توانید خوردن غذا در کنار اعضای خانواده و ماندن سر میز غذا تا اتمام غذای تمام افراد خانه را به عنوان یک قانون خانوادگی در نظر بگیرید.

بزرگترین نیاز کودک گذراندن وقت کافی با والدین است.گاهی یافتن زمان برای صرف در کنار اعضای خانواده می تواند مساله ای مشکل باشد.

در بسیاری از خانواده ها پدر و مادر هر دو مجبورند برای گذران زندگی بیرون از خانه کار کنند .این امر باعث محدود شدن زمانی می شود که آنها می توانند برای گذراندن در کنار فرزندان صرف کنند.

همچنین فرزندان نیز زمان زیادی را در مدرسه یا انجام فعالیت های مختلف در خارج از خانه سپری می کنند.

سعی کنید هر روز زمانی را برای با هم بودن اختصاص دهید.این زمان می تواند حین صرف صبحانه یا شام باشد که تمام خانواده دور هم جمع می شوند.برنامه ی زمانبندی شده ومعین می تواند برای فرزندان حایز اهمیت باشد.

در زمان با هم بودن می توانید در مورد مسایل روز مره صحبت کنید.همه باید در بحث ها شرکت کنند.والدین باید به صحبت های فرزندانشان گوش کرده به آن توجه نشان دهند.

می توانید خوردن غذا در کنار اعضای خانواده و ماندن سر میز غذا تا اتمام غذای تمام افراد خانه را به عنوان یک قانون خانوادگی در نظر بگیرید.

این مساله باعث می شود که تمام افراد خانواده با حوصله و بدون عجله غذای خود را تمام کنند و مهم تر از آن فرصت کافی برای صحبت کردن با یکدیگر را پیدا کنند.

فرزندان بسیار علاقه مندند تا برنامه ی زمانبندی شده ای برای انجام برخی فعالیت ها همراه پدر یا مادر در طول هفته داشته باشند.مثلا رفتن به استخر همراه پدر در بعد از ظهر جمعه و...این برنامه ها به استحکام خانواده بسیار کمک می کند.

می توانید به همراه خانواده ی خود بازی های دسته جمعی کنید ، برای گردش در طبیعت روزی را اختصاص دهید یا گاهی همگی به سینما بروید.

منبع:khanevadeirani.ir


ویدیو مرتبط :
دکتر آرام - اهمیت توجه به فرزندان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک کتاب خوب برای وقت گذراندن در ترافیک!


در کشور ما و در درون فرهنگی کلی به نام ایران و ایرانی، انواع و اقسام خرده فرهنگ ها هم پیدا می شوند که حتی همان ها هم عمری باستانی دارند؛ مثلا انواع شعر در ایران ما، خیلی بیشتر از همین چند قالب کلاسیک و نویی است که توی مدرسه به ما یاد می دهند.

همشهری جوان: در کشور ما و در درون فرهنگی کلی به نام ایران و ایرانی، انواع و اقسام خرده فرهنگ ها هم پیدا می شوند که حتی همان ها هم عمری باستانی دارند؛ مثلا انواع شعر در ایران ما، خیلی بیشتر از همین چند قالب کلاسیک و نویی است که توی مدرسه به ما یاد می دهند.

یک نمونه اش «لیکو»های بلوچی، یکی از بازمانده های شعر کوتاه ایران باستان که اقوام بلوچ هنوز هم حفظش کرده اند و سینه به سینه و نسل به نسل ادامه اش داده اند. از لحاظ فرمی، لیکو (که اسم پرنده ای هم هست) شعری است متشکل از یک بیت موزون و مقفی، با دو مصراع ده هجایی. از لحاظ محتوایی، لیکوها اشعاری هستند که آمال و آرزوهای یک قوم را نمایندگی می کنند، معمولا شاعر لیکوها مشخص نیستند، در آنها تصویرسازی های به معنای متداول در شعر وجود ندارد و اصطلاحا بیشتر از جنس زمین هستند تا آسمان (همانطور که پرنده «لیکو» هم نمی تواند خیلی خوب پرواز کند و بیشتر روی زمین می جهد). از لحاظ اجرا هم لیکو بخشی از موسیقی بلوچی است و معمولا «لیکوخوانی» همراه است با نواختن ساز «قیچک».

هایکوی بلوچی

قالب کوتاه لیکو و ایجاز موجود در آن، لیکو را به «هایکو» ژاپنی شبیه می کند، بخصوص که خیلی وقت ها در لیکو از عناصر طبیعت هم استفاده می شود اما با این فرق که هایکو شعری است برای ثبت تصاویر طبیعت اما لیکو شعری است برای بیان حسرت ها، حالا ممکن است این درد دل با استفاده از عناصر طبیعت باشد، ممکن است نباشد.

لیکوهایی که سال 86 منصور مومنی در اولین مجموعه معرفی کرد، هم به دلیل این شباهت با فرم هایکو و استفاده از عنصر ایجاز و از آن مهمتر به خاطر مضمون بومی شان خیلی زود گل کردند و از کتاب خارج شد؛ طوری که مومنی دومین مجموعه لیکو را هم آماده کرده است. تا کتاب دوم را بخوانیم، منتخبی از لیکوهای دفتر اول را برایتان نقل می کنیم:

* هوا بهاری است/ چشمم نگهبان جاده هاست.

* امروز/ روز دوم است/ که جنازه ام افتاده/ بر تفت آفتاب.

* کلاغی سیاه/ بر آسمان می گذرد. / زنده است استخوانم و / درد می کند جانم.

* با همان سطل کوچک آبم ده!/ برای چشمان توست/ فقط برای چشمان توست/ اگر قاتلم من.

* لب هایم داغمه بسته اند/ نمیتوانمفراموش کنم / مهربانی هایت را.

* چشمت خمار است/ باغ انار است.



به پایان سلام کن


خزان خودکامه / گابریل گارسیا مارکز/ ترجمه اسدالله امرایی / نشر ثالث / 12000 تومان


این کتاب را با اسم «پاییز پدرسالار» می شناسیم که در یک ترجمه دیگر «پاییز پیشوا» شده بود و حالا سومین ترجمه اش به بازار آمده. این رمان مهم محصول حکومت پینوشه است. نقتی که مارکز در اعتراض به کودتا علیه آلنده اعلام کرد دیگر نخواهد نوشت و بعد یک دفعه با این اثر مهم به دنیای ادبیات برگشت و از دنیای پوچ و زندگی بی معنی دیکتاتورها گفت.

هایکوی بلوچی

 «آدم هر چه بیشتر قدرت به دست بیاورد، تشخیص اینکه چه کسی با اوست و چه کسی بر او، برای دشوارتر می شود. هنگامی که به قدرت کامل دست یافت، دیگر تماس او با واقعیت به کلی قطع می شودو این بدترین نوع تنهایی است ...» خود مارکز می گفت این رمانش را بیشتر از همه دوست دارد.



کلبه عمو تام زنانه


خدمتکارها / کاترین استاکت / نسترن ظهیری/ انتشارات ققنوس/ 28000 تومان

داستان، داستان ظلم و ستم است و طبیعتا شخصیت هایش هم سیاهپوست هستند. داستان در دهه 1960 و در ایالت می سی سی پی آمریکا می گذرد.

هایکوی بلوچی

دوتا مستخدم سیاه، شخصیت اصلی داستان هستند. این دوتا یکی شان ارباب بد دارد و یکی ارباب بدتر و این وسط یک دختر سفیدپوستی پیدا می شود که تصمیم می گیرد خاطرات ستم کشی های این دوتا را در قالب یک داستان بنویسد و می نویسد و ...

خلاصه چه دردسرتان بدهم، داستانی است درباره اینکه نژادپرستی بد است و زن ها هم می توانند با هم رفاقت بکنند و این حرف ها، اگر به روح زنانه و این قبیل مسائل علاقمندید، کتاب می تواند گزینه خوبی باشد.



طبیعت بهوت

جان های افسرده / فیلیپ کلودل / ترجمه پرویز شهدی / انتشارات کتاب پارسه / 9300 تومان

در فضای جنگ جهانی که هر روزه هزاران کشته و زخمی و معلول بر جا می گذارد، کسی نمی تواند به فکر آینده باشد چون نمی داند تا فردا زنده است یا نه. در هیاهوی جهنمی جنگ و در دنیایی سراسر به هم ریخته که جز مرگ و ویرانی در آن دیده نمی شود. مردم هم در زندگی به ظاهر عادی شان چیزی جز مرگ و فاجعه را لمس نمی کنند.

هایکوی بلوچی

فیلیپ کلودل فرانسوی البته برخلاف کاراکتر اصلی رمانش تجربه زندگی در دوران جنگ را ندارد. او استاد ادبیات در دانشگاه نانسی است و فیلمی هم با نام «همیشه دوستت داشته ام» کارگردانی کرده بود که جوایز زیادی برد. هم آن فیلم و هم این رمان، پر است از نوع روایت فرانسوی، یعنی پرداختن به حواشی به جای داستان تخت. گفتیم که بدانید.