کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

اضطراب با امتحان بچه‌ها چه می‌کند؟


اضطراب از آن واژه‌های مظلومی است كه خیلی‌ها آن را به‌كار می‌برند بدون آنكه درست معنی آن‌را بدانند اما استفاده زیاد و حتی غیرواقعی از این كلمه خطرناك است و واقعا اضطراب می‌سازد. اضطراب امتحان از معروف‌ترین اضطراب‌هاست.

همشهری آنلاین: خرداد‌ماه با روزهای امتحانی‌اش، برای خیلی‌ها خاطره‌ای از اضطراب‌های تلخ امتحان را تداعی می‌کند.اگر در خانواده‌ای دانش‌آموز كنكوری هم باشد كه حرف از اضطراب نقل حرف‌های هرروزشان می‌شود. اضطراب از آن واژه‌های مظلومی است كه خیلی‌ها آن را به‌كار می‌برند بدون آنكه درست معنی آن‌را بدانند اما استفاده زیاد و حتی غیرواقعی از این كلمه خطرناك است و واقعا اضطراب می‌سازد. اضطراب امتحان از معروف‌ترین اضطراب‌هاست. شما به‌عنوان پدر و مادر در ایجاد و رفع این اضطراب‌ها چه نقشی دارید؟

اضطراب را دوباره بشناسیم

فرقی ندارد خودتان را دچار اضطراب می‌دانید یا می‌خواهید به فرزند مضطربتان كمك كنید. در هر صورت باید بدانید كه اضطراب، احساس رنج‌آوری است كه محیط بیرونی یا حالات درونی، آن‌را به‌وجود می‌آورند و اینكه چقدر شما می‌توانید آن‌را تغییر دهید در شدت و نوع آن اثر می‌گذارد. به قول یكی از روانشناسان «اگر اضطراب نبود همه ما پشت میزهایمان خوابمان می‌برد.» اضطراب می‌تواند عامل حركت و انگیزش باشد و در روی دیگر سكه می‌تواند بخش اعظم توانایی و آگاهی فرد را با مشكل روبه‌رو كند. اینكه دانش‌آموزی نتواند در امتحان آنچه را می‌دانسته پاسخ بدهد یا كسی كه در آزمون رانندگی شركت می‌كند، نمی‌تواند به اندازه‌ای كه در رانندگی مهارت پیدا كرده، آزمون عملی بدهد، از اثرات اضطراب است. اضطراب اگر حل نشود می‌تواند به نگرانی‌های شدید، وحشت، دلهره، سردرد، احساس تهوع، افت تحصیلی و... منجر شود. برای حل مشكل اضطراب امتحان كه علاوه بر دانش‌آموزان و دانشجویان، خانواده را هم دچار دغدغه می‌كند، رشد مهارت‌های فردی، حمایت خانواده، باورهای اعتقادی، كمك‌های پزشكی و... مؤثر است.

اضطراب با امتحان بچه‌ها چه می‌کند؟

مدیریت اضطراب در روزهای مانده به امتحان

برای كنترل اضطراب امتحان شما به مهارت‌هایی نیاز دارید كه گاهی یك‌ماه، گاهی چند هفته، گاهی چند روز و حتی در جلسه امتحان هم می‌تواند كاربردی و اثرگذار باشد. فراگیری گام‌های زیر می‌تواند قبل از رسیدن روز امتحان به كنترل اضطراب امتحان كمك كند:

1- به كمك فرزندتان بروید. اگر می‌بینید كه زمان برای خواندن كامل كتاب فراهم نیست و این مسئله موجب اضطراب فرزند شما شده است، فصل یا بخش‌های مهم كتاب را جدا و در مطالعه آن به فرزند خود كمك كنید. اینطور وقت‌ها اطلاع از بارم‌بندی قسمت‌های كتاب خیلی كمك‌كننده است. وقتی از فرزند خود بخواهید در شرایطی كه دیگر شدنی نیست، همه مطالب را بخواند، همه سؤالات را درست جواب بدهد و هیچ حرفی و سؤالی بدون جواب نماند، بعد از مدت كوتاهی شما و فرزندتان ناامید می‌شوید و گمان می‌كنید كه دیگر هیچ راهی باقی نمانده است. در نهج‌البلاغه آمده است كه نادان را نمی‌بینی مگر در حال افراط و تفریط! پس همه‌‌چیز را سیاه یا سفید نكنید تا به كنترل اضطراب و ایجاد آرامش خود و فرزندتان كمك كنید. شما می‌توانید با خونسردی خود به فرزندتان مدیریت در شرایط اضطراب‌آور را یاد بدهید.

2- بهتر است برای پیشرفت فرزندتان این نكته را بدانید كه شیوه یادگیری در زمان كم، مهم‌تر است. بعضی از دانش‌آموزان یا كنكوری‌ها در این زمان كم هم شروع به خلاصه‌نویسی می‌كنند درحالی‌كه مهم است شما بدانید كه آیا فرزندتان حافظه كوتاه‌مدت قوی دارد؟ اگر جواب شما مثبت باشد، روش خلاصه‌نویسی شیوه مفیدی است. نوع حافظه‌اش را بشناسید‌؛ آنهایی كه تصاویر را خوب به یاد می‌آورند، بهتر است از نمودارها و جدول كمك بگیرند. برای افرادی كه شعر و موسیقی یا كلام موزون را خوب به یاد می‌سپارند، یعنی حافظه شنیداری قوی دارند، توضیح مطالب برای دیگران و حتی اشیا یا ضبط و دوباره شنیدن آن برای یادگیری در زمان‌هایی كه فرصت كافی ندارند، توصیه می‌شود.

طرح تست و سؤال از مطالب، رمز‌گذاری، واژه‌های مهم مطلب را برجسته كردن، اضافه كردن مطالب به مطالب موجود، توجه به شرایطی كه در حال درس خواندن وجود دارد (مثلا این فرمولی است كه موقع آمدن خاله اینا خوندی) و نشانه‌گذاری‌هایی از این دست می‌تواند به یاد سپاری سریع فرزند شما كمك كند.

3- گاهی حذف اصرار خانواده درباره نمره و رتبه‌ای خاص و رشته‌ای ویژه، می‌تواند اضطراب‌ها را از بین ببرد. آیا شما تا به حال فارغ‌التحصیل دانشگاهی را ندیده‌اید كه بسیاری از رفتارهای خوب خودش را بعد از دانشگاه فراموش كرده باشد؟ متخصصی كه پول و شهرتش او را از كانون صمیمی خانواده‌اش دور كرده باشد؟ رتبه اول دانشگاهی كه غرور، همه دوستانش را از او گرفته باشد و حتی دیگر حاضر نباشد عبادت كند؟ بهتر است خوب فكر كنید تا به ارزش و عواقب احتمالی آنچه برای خودتان یا فرزندتان می‌خواهید و از خدا طلب می‌كنید پی ببرید. با خودتان خلوت كنید كه این همه اصرار و اضطراب شما درباره نمره‌ها و رتبه‌ها و رشته‌ها، ریشه در كدام حقیقت دارد؟ مصداق این جملات همان آیه 216سوره بقره است:« شاید چیزی را ناخوش بدارید و در آن خیر باشد و شاید چیزی را دوست داشته باشید و برایتان ناپسند افتد. خدا می‌داند و شما نمی‌دانید.»

4- به‌نظرتان افراد با آرامش و بدون اضطراب در شرایط سخت مثلا جلسه امتحان یا كنكور چطور می‌نشینند؟ مداد و خودكار را چگونه در دست می‌گیرند؟ چطور نگاه می‌كنند؟ چگونه لباس می‌پوشند و...، پس به فرزندتان یاد بدهید كه در ظاهر خود را شبیه افراد موفق نشان بدهد؛ همانطور كه پیامبر عزیزمان فرمودند: هركس خود را شبیه گروهی كند، از آنها محسوب می‌شود. طبیعی است كه این رفتار می‌تواند به تقویت اعتماد به‌نفس او كمك و از میزان اضطراب او كم كند. امتحان‌ها، بهانه‌ای برای بهتر و مفیدكردن زندگی بچه‌ها هستند. اگر می‌خواهید به آرامش بچه‌ها و كنترل اضطراب آنها كمك و روش زندگی‌كردن‌شان را بهینه كنید به جای تاكید بر نمره و رتبه، به تلاش و همت آنها اهمیت بدهید. كاری كنید كه فرزند شما روحیه تلاش‌گری پیدا كند نه اینكه همه انرژی خود را بگذارد برای رقابت بر پایه حسادت یا اضطراب‌های غیرمجاز و غیرلازم.

5- امتحان را فرصتی برای پیشرفت از نقطه قبلی به جایی بهتر بدانید؛ حتی اگر یك گام باشد. اگر زمانی كه می‌تواند صرف پیشرفت شود دائم بخواهید به فرزندتان نهیب بزنید كه رقبای تو چنین و چنان هستند، فرصت‌های پیشرفت او را می‌سوزانید و چه‌بسا بذر حسادت را در وجود او بكارید. شاید بهتر باشد چند روز باقی مانده تا روز امتحان را به مرور موفقیت‌های فرزندتان كه از او راضی بوده‌اید بپردازید. به او توصیه كنید تا با ورزش كردن، توجه بیشتر به خواب و استراحت خود و برنامه‌ریزی مورد نیاز بتواند خودش را گام به گام به موفقیت نزدیك و آرامش خاطر خود را حفظ كند.

كنترل اضطراب‌های غیرمجاز به‌دست كیست؟

قدیمی‌ها می‌گفتند 5 انگشت مثل هم نیست. نباید توقع داشت كه همه بچه‌ها در حد طبیعی و با سلامت و به اندازه، اضطراب داشته باشند. اینكه چه‌كسی باعث ایجاد اضطراب امتحان در یادگیرنده می‌شود برای حل آن مهم است. از نقش وراثت و ویژگی‌های فردی بچه‌های مضطرب اگر بگذریم والدینی كه این خصوصیات را دارند می‌توانند باعث ایجاد اضطراب در فرزندان خود شوند:

والدینی كه سبك تربیتی آنها سختگیرانه است و شكست در امتحان را مساوی تزلزل جایگاه بچه در خانواده، تنبیه، توبیخ و... مطرح می‌كنند.

والدینی كه رسیدن به یك مسئله مورد علاقه فرزندشان را منوط به گرفتن نمره خاصی در امتحانات كرده‌اند تا جایی كه كسب نمره خوب در امتحان، تنها راه رسیدن به آن خواسته شده باشد و شكست در آن امتحان به معنی از دست دادن تنها راه نجات تلقی شود.

والدینی كه بچه‌ها را با هم یا با دوران تحصیل خودشان مقایسه می‌كنند موجب بروز اضطراب در آنها می‌شوند.

والدینی كه با سختی زیاد و بیش از توان مالی خود، برای پیشرفت تحصیلی بچه‌ها هزینه می‌كنند، ممكن است تذكر بیشتری هم به بچه‌ها بدهند با این تفسیر كه مبادا پول‌ها حیف شوند.

چطور اضطراب را در جلسه امتحان كنترل كنیم؟

پدر و مادرهای آگاه می‌توانند شیوه‌های یادگیری و حتی پاسخگویی به امتحانات را به بچه‌ها بیاموزند. پس به این راه‌ها در كنار توجه به تغذیه سالم، كم حجم و مقوی شب و صبح امتحان برای بچه‌ها توجه كنید و به آنها بیاموزید:

نام خدا را برای شروع فراموش نكنند. مخصوصا ذكر الابذكرالله تطمئن‌القلوب را به آنها یاد بدهید و بگویید كه با این ذكر می‌توانند آرامش خود را حفظ كنند.

امید داشتن به تقلب، ذهن را به هم می‌ریزد و اعتماد به نفس را برای پاسخگویی كم می‌كند.

از ترس تمام‌شدن زمان، برای نوشتن جواب سؤالات عجله افراطی نداشته باشند كه مبادا خود عجله عامل ایجاد اضطراب و پاسخ اشتباه شود. امام‌علی(ع) می‌فرمایند: مردم از ترس اینكه به ذلت نیفتند، در ذلت شتاب می‌كنند.

به فرزندان خود بگویید كه قدم به قدم پیش بروند و با مرور مداوم سوال‌ها اضطراب خود را زیاد نكنند.

باید زمانی را برای مرور بگذارند. از ابتدای جلسه در كنار سؤالات خیلی سخت یا سؤالاتی كه به جواب آنها شك دارند نشانه‌ای قرار دهند تا بعد از پاسخ به سؤالاتی كه از آنها مطمئن هستند به‌ترتیب به بقیه سؤال‌ها برسند.

اضطراب با امتحان بچه‌ها چه می‌کند؟

از اضطراب مجاز نترسید

اضطراب متعادل به ما برای انجام كارهایمان انگیزه می‌دهد.

در شرایط سخت‌، قدرت و واكنش بدن را سریع‌تر می‌كند.

می‌تواند برای سازگار شدن با شرایط، ما را خلاق كند.

قدرت تجسم ما را بالا می‌برد تا برای رویارویی با موقعیت آینده آماده شویم.

بنابراین بعضی از دانش‌‌آموزانی كه به قول معروف دلشان شور درس‌ها و كارهایشان را نمی‌زند‌، احتمالا كمی اضطراب مجاز لازم دارند.

آنچه می‌تواند شور و حركت اضطراب مجاز را به بچه‌ها تزریق كند‌، تقویت علاقه آنها به موضوع مورد نیازشان است. مثلا اگر دانش‌آموزی دلیل اهمیت زبان انگلیسی را نداند چراكه دوست دارد در آینده راننده شود، احتمالا نه علاقه‌ای به این درس دارد و نه شوق یا نگرانی‌ای برای تلاش بیشتر برای امتحانش. برای مثال در چنین شرایطی اگر با زبان كودك یا نوجوان به او بگویید كه تسلط به زبان انگلیسی برای رانندگی در سفرهای برون‌مرزی‌اش چقدر لازم و ضروری است هم علاقه‌مند می‌شود و هم با حد مجازی از نگرانی و اضطراب دلواپس یادگیری خود می‌شود.

گاهی هم حضور والدین به‌عنوان كسانی كه سهم دلواپسی امتحان‌ها را به‌عهده می‌گیرند و دائم می‌گویند: «چرا درس نمی‌خونی»؟ «داره دیر می‌شه»! «مگه تو امتحان نداری؟» و... باعث می‌شود كه دانش‌آموز مسئولیت مراقبت از امتحان یا كارهای مهم‌اش را به‌عهده نگیرد. اجازه دهید حتی با وجود خطا، بچه‌ها مسئولیت شكست یا موفقیت‌شان را به‌عهده بگیرند و به مرور زمان پیشرفت كنند.

كلید طلایی

با مرور توانمندی فرزندان‌تان و تشویق و افزایش روحیه آنان در فضایی آرام و با نشاط به افزایش اعتماد به نفس و كنترل اضطرابشان كمك كنید. فرزندان هم همان‌قدر ممكن است اشتباه كنند و به موفقیت نرسند كه بزرگسالان تجربه شكست دارند. هر چه در این شرایط دشوار با زبان تأیید و به دور از مقایسه یا سرزنش كنار فرزندتان باشید، فرصت طلایی برای ایجاد رابطه بهتر با آنان و تقویت باورها و ارزش‌های آنان به‌دست خواهید آورد. همچنان‌كه تقویت باورهای آنان به ظن روانشناسان احتمال موفقیت آنها را نیز افزایش خواهد داد.

کارشناس: دكتر فروغ نیلچی‌زاده؛ استاد دانشگاه و مشاور خانواده

جایگاه پدر كجاست؟

«از دوران كودكی تا به امروز كه من و خواهرم در حال گذراندن تحصیلات دانشگاهی هستیم همیشه با تحقیر پدرم از سوی مادر مواجه شدیم. این رفتارهای مادر باعث شد كه ما همیشه در زندگی نتوانیم به پدر تكیه كنیم. پدرم در نگاه ما آدمی ضعیف بود كه تصور می‌كردیم توانایی انجام هیچ كاری را ندارد. بارها می‌دیدم كه مادر، شوهر خاله‌هایم را به رخ او می‌كشید. از اینكه آنها به خیلی چیزها در زندگی رسیده‌اند و بابا هنوز یك كارمند ساده با حقوق حداقلی است گلایه می‌كرد. همیشه نظرات پدرم در خانه بی‌اهمیت جلوه داده می‌شد و همه امور زندگی به‌دست مادر بود. پدر حتی اجازه نداشت در مورد نحوه لباس پوشیدن ما نظر دهد، بدون هماهنگی او مهمان دعوت كند، به خانه مادرش بدون اجازه برود. چراكه اگر این كارها را می‌كرد با یك دعوای مفصل در خانه و قهری كه یك‌ماه به طول می‌انجامید مواجه می‌شد. یادمان هست اوایل پدر در مقابل رفتارهای مادر سكوت می‌كرد ولی بعدها فاصله‌اش هر روز با مادر بیشتر می‌شد. ما نیز كه پدر را در حد تكیه كردن نمی‌دیدیم از او دورتر شده و به مادر نزدیك می‌شدیم و پدر هر روز تنها و تنهاتر می‌شد و حال امروز كه دوستانم را می‌بینیم تازه می‌فهمم كه تكیه كردن به پدر چه محاسنی دارد و ما چه نعمتی را در همه این سال‌ها از دست داده‌ایم. امیدواریم فرصتی برای جبران باشد.»

متن بالا گلایه پسری است كه همیشه در خانه با تحقیر پدر از سوی مادر مواجه است. از این‌رو در گفت‌وگو با دكتر فروغ نیلچی‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه و كارشناس مسائل خانواده به بررسی آثار و پیامدهای این موضوع پرداخته‌ایم كه در ادامه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

متأسفانه این روزها نقش پدر گاهی اوقات و در برخی خانواده‌ها با تضعیف و تحقیر مواجه می‌شود و به‌عبارت ساده‌تر می‌توان گفت كه به نوعی شاهد كمرنگ‌شدن نقش پدر در تربیت فرزند و تضعیف جایگاه این عنصر تأثیرگذار در تربیت هستیم كه این موضوع كاملا در تعارض با سبك زندگی اسلامی است. آیات و روایات بسیاری در دین مبین اسلام وجود دارد كه بر احترام به پدر از سوی همسر و فرزندان تأكید دارد و این موضوع به‌عنوان یك اصل انكارناپذیر است كه باید در زندگی‌های مشترك مورد توجه قرار بگیرد.

وقتی در خانه‌ای جایگاه پدر تضعیف شود فرزندان معنی احترام به بزرگ‌ترها را نخواهند آموخت و ممكن است بعدها جایگاه مادر نیز توسط آنها تضعیف شود. وقتی پدر جایگاهش تضعیف شود نتیجه قطعی آن این است كه زن‌ها در هویت‌یابی خودشان نیز به‌عنوان مادر دچار مشكل خواهند شد چون پدر و مادر به‌عنوان 2بخش اصلی خانواده و 2بال پرواز برای بچه‌ها هستند كه اگر یكی از این بال‌ها به خوبی كار نكند تربیت فرزند را دچار مشكل می‌كند.

پدر به‌عنوان نماد اقتدار در خانواده شناخته می‌شود و لازم است كه فرزندان در نوع برخورد و رفتار توجه به اقتدار پدر را یاد بگیرند؛ چراكه اگر این اقتدار شكسته شود یا فرزندانمان فاقد مسئولیت‌پذیری می‌شوند و یا انواع بحران‌های هویتی در انتظار آنها خواهد بود.

از همه مهم‌تر اینكه پسر و دختری كه جایگاه پدرشان در خانواده تضعیف می‌شود بی‌توجهی به همسر را یاد می‌گیرند و به نوعی خودخواهی و تنها خود را دیدن را می‌آموزند و با این ویژگی زندگی آینده فرزندان نیز به مخاطره می‌افتد.

یكی از آسیب‌های جدی دیگری كه تضعیف جایگاه پدر در خانواده با خود به‌دنبال دارد از بین رفتن احساس امنیت در فرزندان است. وقتی فرزند شما ببینید پدر و مادرش با احترام و آرامش با یكدیگر صحبت می‌كنند و سر هم داد نمی‌زنند و پدر در خانواده اقتدار دارد احساس امنیت بیشتری می‌كند. وقتی این موضوع در خانه از سوی پدر و مادر رعایت شود نشاط و شادی در دل فرزندان جا خوش خواهد كرد.


ویدیو مرتبط :
درمان اضطراب امتحان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اضطراب امتحان



 

اضطراب

 

عموما اضطراب و ترس در سال‌هاي اوليه زندگي رايج است اما اضطراب از مدرسه و خصوصاً امتحان، بين سنين 10 تا 11 سالگي شروع مي شود و در 25% از دانش‌آموزان اضطراب امتحان آسيب‌زا بوده و با افزايش سن ميزان آن افزايش مي‌يابد و عملكرد تحصيلي دانش‌آموز را تحت تأثير قرار مي‌دهد.اصطلاح كلي اضطراب امتحان، به نوعي از اضطراب با هراس اجتماعي خاص اشاره دارد كه فرد را درباره توانايي‌هايش دچار ترديد مي‌كند و نتيجه ن ناتوني مقابله با موقعيت‌هاي دشوار مانند امتحان است. موقعيت‌هايي كه فرد را در معرض ارزشيابي قرار داده و نيازمند حل مشكل هستند. بنابراين مي‌توان گفت، فرد مضطرب، در امتحان، مواد درسي را مي‌داند اما شدت اضطراب مانع از آن مي‌شود كه او معلومات خود را نشان دهد. به اين ترتيب، اضطراب امتحان نوعي اشتغال ذهني به خود است كه به نگراني يا تحقير خود و ارزيابي شناختي منفي از خود (يادم نمي‌آيد، بايد بيشتر مي‌خوندم، هميشه گيجم، چرا يادم نمياد؟...)، عدم‌تمركز حواس و واكنش‌هاي فيزيولوژيك نامطلوب مثل تپش قلب؛ پريدگي رنگ، خشكي دهان، عرق كردن كف‌دست، لرزش دست و صدا و .... منجر مي‌شود.

 

 

انواع اضطراب امتحان


الف) اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده: (طبيعي)

به اضطراب کم و یا در حد معقول که موجب تلاش بیشتر برای کسب موفقیت می‌شود و نتیجه بهتری را عاید فرد می‌کند، اضطراب تسهیل یا تسریع کننده اطلاق می‌شود.

 

 

نشانه‌ها یا علایم اضطراب تسهیل یا تسریع کننده:


o فرد به خاطر مرور کردن درس‌هایش دچار هیجان می‌شود.

o خودش را در اتاقش حبس می‌کند و مشغول درس خواندن می‌شود و به کوچکترین مزاحمت اعتراض می‌کند.

o به شیوه‌ی خاصی درس‌هایش را مرور می‌کند، مثلاً با صدای بلند درس می‌خواند در اتاق راه می‌رود و یا دراز می‌کشد.

o به درخواست‌های اطرافیان توجه نمی‌کند یا در مقابل خواسته‌ها با اعتراض می‌گوید که درس دارد.

o کم غذا یا نسبت به غذایی بی‌میل می‌شود.

 

 

ب) اضطراب ناتوان کننده (غير طبيعي)


اضطراب ناتوان کننده دلهره و تشویق شدیدی است که یا خود فرد دارد و یا اطرافیان آن را در فرد تشدید می‌کنند. اضطراب شدید اثر منفی روی عملکرد فرد می‌گذارد، زیرا با متأثر و درگیر کردن ذهن، زمینه‌ فراموشی‌های زودگذر و خطاهای ادراکی را فراهم می‌کند.

 

 

اضطراب

 

نشانه‌های اضطراب ناتوان‌کننده:


فرد به خاطر مرور درس‌هایش دچار هیجان بیش از حد می‌شود.

دارای دلشوره و دل‌بهم خوردگی (احساس پروانه در شکم) است.

هنگام مرور درس‌هایش دستپاچه و عجول است.

از اینکه هر چه می‌خواند، چیزی نمی‌فهمد نالان است.

از گرفتن نمره‌ی کم‌ترس و وحشت دارد.

هنگام درس خواندن، ناخن‌هایش را می‌جود، پوست لب را می‌کند یا با موی سرش بازی می‌کند.

بی‌اشتهاست و نمی‌تواند غذا بخورد.

حالت تهوع دارد.

گریان است و بهانه‌گیری‌هی بی‌دلیل دارد.

عوامل بوجود آورنده اضطراب امتحان

عوامل فردي

عوامل خانوادگي

عوامل مربوط به مدرسه

 

 

عوامل فردي:


انتظاربيش از حد از خود و ضعف اعتماد به نفس: گاهی انتظارات فرد از خود، بیش از توانایی‌های اوست. به عنوان مثال، يك دانش آموز متوسط، دائماً در پي كسب معدل 20 براي رقابت با دانش‌آموز ممتاز مدرسه است و چون به اين هدف نمي‌رسد، دچار ضعف اعتماد به نفس و اضطراب مي‌گردد.

 

عدم باور مثبت نسبت به موفقيت: گاهي دانش آموزان عليرغم تلاش براي خواندن و ياد گرفتن، مرتب با خود و ديگران مطرح مي كنند كه چه فايده، انقدر سخته كه مي دونم موفق نمي‌شم!

 

رقابت بيش از حد: زمانی است که دانش‌آموزان در مدرسه و یا فرزندان در خانه برای برتری یافتن بر یکدیگر و نه پيشرفت و موفقيت، به رقابت بپردازند.

 

عدم آمادگي و برنامه ريزي لازم : هنگامی که فرد به علت نداشتن برنامه‌ریزی درسی و مطالعه ی صحیح آمادگی لازم را برای امتحان کسب نکرده‌ باشد.

 

عدم تمركز بر امتحان و درس خواندن: عدم دقت و تمرکز در انجام تکالیف یا درس خواندن در طول سال باعث می‌شود تا یادگیری سطحی باشد و در موقع امتحان یادآوری مطالب دشوار بوده و موجب اضطراب شود.

 

شخصيت مضطرب و كمال گر: بخشي از اين عامل ژنتيكي و بخشي از آن حاصل يادگيري در محيط خانواده و زندگي است، والدين مضطرب و كمال گرا، بطور غير مستقيم، اضطراب و كمال‌گرايي را به فرزندان خود الگو مي‌دهند.

 

كم بودن انگيزه و هوش متوسط : نداشتن انگيزه پيشرفت بالا بدلايل متعدد چون محيط خانوادگي، ضعف اعتماد به نفس و همچنين پاداش بيش از حد براي قبول شدن یا گرفتن نمره بالا (معمولاً بیست) از سوي والدين و اطرافيان..

 

اضطراب

 

عوامل خانوادگی:

 

سخت گيري بيش از اندازه: زمانی که والدین با نزدیک شدن زمان امتحان، فشار مضاعفی برای آماده شدن و گرفتن نمره (معمولاً بیست) در مورد فرزند خود به کار می‌برند و یا پی در پی درباره‌ی امتحان به او هشدار می‌دهند.

 

عدم حمايت و تشويق كودك: مواردي كه والدين و خانواده، اهميتي براي زمان امتحانات كودك و كنترل آرامش در خانه و پرهيز از سر و صدا و رفت و آمد قايل نمي شوند، دانش آموز احساس تنهايي و بي‌پشتوانگي نموده و مضطرب مي‌گردد. در ضمن نبايد به بهانه امتحان، كودك يا نوجوان درخانه تنها گذاشته شود.

 

والدين مضطرب وتوجه بيش از حد به مسايل تحصيلي فرزند: وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به فرزند و تشدید اضطراب او می‌شود (مخصوصاً در ایام امتحان). برخي از والدين، هنگام امتحانات، بيش از فرزندانشان درگير درس مي‌شوند و حتي به مزاح مي‌گويند كه امتحان دارند!!! اين امر به اضطراب بيشتر دانش آموز دامن مي‌زند.

 

اختلافات خانوادگي: جو متشنج در خانواده، اختلافات والدين، تولد فرزند تازه در خانواده و ....

 

رقابت غيرمنطقي: وقتي ناتوانی‌ها ی دانش آموز با توانایی‌های دیگری سنجیده شود و این امر با سرزنش همراه باشد، اعتماد به نفس او کم و بر اضطراب او افزوده می‌شود. مثلا: پسر دوستم المپياد رياضي مدال آورده، اونوقت پسر من هنوز تقسيم سه رقمي رو بلد نيست!

 

تهديدهاي بي‌مورد: وقتی اطرافیان و مخصوصاً والدین، شرایط ویژه و سخت در ایام امتحان برقرار می‌کنند و فرزند خود را از گرفتن نمره کم یا عدم قبول شدن می‌ترسانند و تهدید می‌کنند.

 

الگوهاي خشك فرزندپروري: برخي والدين: ارتباط مناسب و دوستانه اي با فرزند خود برقرار نمي كنند و از سياست چوب تر! استفاده مي‌كنند كه اين امر، فاصله آنها را از نظر عاطفي با فرزندشان بيشتر كرده و او را دچار مشكل مي‌كند.

 

سرزنش و تنبيه: وقتی اطرافیان فردی را با القابی مانند بی‌استعداد، بی‌عرضه و ... مورد خطاب قرار می‌دهند، تصویر ذهنی ناتوانی یا تفکر منفی را در فرد بوجود می‌آورند. این امر اضطراب امتحان را در فرد تشدید می‌کند.

 

وضعيت اقتصادي پايين و عدم تشويق: در برخي خانواده ها، بدليل شرايط اقتصادي پايين، والدين آنقدر درگير مسائل اقتصادي و رتق و فتق امور مي‌شوند كه حتي نمي‌دانند فرزند آنها كلاس چندم است! ت تشويقي در كار باشد.

 

 

عوامل مربوط به مدرسه:


انتظارات غيرواقعي آموزگاران: عليرغم تلاش معلمان زحمتكش، برخي انتظارات غير واقعي از دانش‌آموزان، آنها را در وضعيت بدي قرار مي‌دهد. در حالي كه توجه به تفاوت‌هاي فردي آنها از اين انتظارات مي‌كاهد.

 

محيط نامناسب امتحان و مقررات خشك: گاهی قوانین خشک، رسمی و انعطاف‌ناپذیری که بر مبنای عدم‌اعتماد به دانش‌آموز از سوی مدرسه و عوامل اجرایی امتحانات وضع گردیده، می‌تواند بر شدت اضطراب بیفزاید.

 

نوع پرسش‌هاي امتحان: گاه بر اساس توافق قبلي امتحان از بخشي از كتاب است و سر امتحان مشخص مي‌شود كه از جاهاي ديگر هم سوال آمده است، اين امر نيز اضطراب زيادي در دانش آموز ايجاد مي‌كند.

 

ايجاد رقابت‌هاي ناسالم: بهتر است هر دانش آموز تنها با خودش مقايسه شود و مسير پيشرفت او مشخص گردد.

 

عوامل مزاحم مثل سر و صدا و نور و تهويه نامناسب: نور كم يا خيلي زياد، سروصداي بيرون از مدرسه و ...

 

بيش از حد مهم جلوه دادن برخي درس‌ها: وقتی معلم يا والدين بعضی از درس‌ها را به هر دلیلی خیلی مهم تلقی می‌کنند، در فرد ترس یا نگرش منفی نسبت به آن درس‌ها به وجود می‌آید.

 

اضطراب

 

نشانه ها و علايم اضطراب امتحان


ناراحتي‌هاي گوارشي، ‌آشفتگي معده، ‌سرگيجه، بي‌اشتهايي، حالت تهوع

تپش قلب، بي‌خوابي، تنگي و كوتاهي نفس

لرزش در صدا، ضعف، عرق كردن كف دست

لكنت زبان، ‌خشكي دهان

عدم تمركز، آشفتگي ذهن، ارزيابي غلط از توانايي هاي خود، افت تحصيلي، بيزاري از مدرسه، خطاهاي ادراكي، حواس پرتي، هيجانات افراطي، كاهش سيستم ايمني بدن

نقش خانواده در كاهش اضطراب امتحان

ايجاد جو عاطفي دور از تنش و مشاجره در خانه

محدود نمودن ميهماني و رفت و آمدهاي مكرر

توجه به خواب، استراحت و تفريح دانش‌آموز

كاهش يا حذف وظايف محوله خانگي به دانش‌آموز در زمان امتحانات

حمايت عاطفي و اطمينان بخشي در دوران امتحانات به دانش آموز

كاهش زمان تماشاي تلويزيون تا حد امكان در زمان امتحانات

خودداري از ايجاد ترس ودلهره در دانش آموز

خودداري از فشار و توقع بيش از حد براي مطالعه از دانش آموز

خودداري از سرزنش دانش آموز به واسطه ي امتحان ناموفق

خودداري از حبس نمودن دانش آموز جهت مطالعه

پيش بيني تغذيه مناسب و قوي ويژه دانش آموز در ايام امتحانات و عدم مصرف مواد كافئين دار مانند: نوشابه، قهوه و غذاهاي ادويه دار در برنامه غذايي

عدم بروز انتظار بالا و كمال گرايي از فرزندان از سوي خانواده نسبت به نمرات بالا

عدم مقايسه فرزندان با يكديگر و با ديگران

عدم تأكيد مكرر به درس خواندن

ايجاد انگيزه، تقويت روحيه با ارايه پاداش و تقويت هاي مطلوب

مرور برگه هاي امتحاني فرزندان به منظور شناسايي و رفع نقاط ضعف درسي آنان

 

 

توصيه هائي براي والدين:

 

توجه داشته باشيم كه: فرد مضطرب از آينده مي‌هراسد و اين ترس بر فعاليت او تاثير دارد و اغلب باعث‌ حمله‌هاي عصبي مي‌شود. شخص مضطرب هميشه در شك و ترديد به سر مي‌برد و نمي‌تواند در هيچ موردي بسرعت تصميم بگيرد؛ زيرا از اشتباه كردن مي‌ترسد و عدم تصميم را به تصميم غلط ترجيح مي‌دهد.

 

اجازه دهيم دانش‌آموزان بدانند كه امتحان، ارزيابي از ميزان پيشرفت تحصيلي آنان است. به وسيله امتحان مشخص مي‌شود دانش‌آموز چه مطالبي را آموخته است و از تركيب آموخته‌هاي خود چه مسائلي را مي‌تواند حل كند يا به كشف چه مطالب تازه‌اي مي‌تواند برسد.

 

پس از همان كلاس اول ابتدايي كودكان را تشويق به امتحان دادن بكنيم. آنان را ترغيب كنيم خود را بيازمايند تا بفهمند چقدر از مطالب جديد را آموخته‌اند. حتي مي توانيم آنها را تشويق كنيم خودشان از خودشان امتحان بگيرند تا امتحان دادن برايشان عادي و به يك سرگرمي تبديل شود.

 

آنچه مي‌بايست بيشتر مورد توجه والدين قرار گيرد، ميزان تلاش كودكان و نوجوانان است، نه صرف نتايج حاصل از انجام آزمون‌هاي مختلف. همواره شايسته است با درك صحيح از ماهيت تفاوت‌هاي فردي و شناخت درست از ويژگي‌هاي ذهني، رواني و جسمي دانش‌آموزان، از مقايسه بي‌مورد كودكان با يكديگر اجتناب ورزيم و رقابت‌هاي فردي و گروهي را صرفا در شرايط عادلانه و با در نظر گرفتن تفاوت‌هاي فردي و فراهم ساختن محيطي صميمي و دوست‌داشتني ايجاد كرد.

 

براي كاهش اضطراب ناشي از امتحان، علاوه بر داشتن انتظارات معقول از كودكان و نوجوانان، تشويق نقاط مثبت و توانمندي‌هاي آنها، تقويت اعتماد به نفس ايشان و سرانجام فراهم كردن آرامش خاطر آنان، شايسته است بر تلاش هرچه بيشتر كودكان و نوجوانان در حد توانشان تاكيد كنيم تا تسلط بيشتري بر موضوع مورد نظر داشته باشند. بديهي است هرچه با تسلط بر موضوع درس، آمادگي ذهني و رواني بيشتري براي آزمون داشته باشند، اضطرابشان كمتر خواهد بود. همچنين بد نيست پيش از امتحانات اصلي، از امتحانات فرضي و آزمايشي به منظور آشناسازي دانش‌آموزان با سوالات و نحوه امتحان استفاده شود.