کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

از حساسیت به فرش و موكت چیزی شنیده‌اید؟


شاید فكر كنید آلودگی هوا تنها در خارج از خانه وجود دارد اما بدانید كه آلودگی هوا در داخل خانه حتی مخرب‌تر از فضای باز است. مثلا بسیاری از مردم وقتی در منزل‌شان فرش پهن می‌كنند از سردردهای مزمن، خارش پوستی و سوزش چشم و گلو شكایت می‌كنند.





شاید فكر كنید آلودگی هوا تنها در خارج از خانه وجود دارد اما بدانید كه آلودگی هوا در داخل خانه حتی مخرب‌تر از فضای باز است. مثلا تركیبات آلی فرار، گازهایی هستند كه از محصولات خانگی تولید می‌شوند و باعث بروز سردرد، حالت تهوع و سوزش چشم و گلو می‌شوند. آلودگی هوای داخل منزل به‌خصوص برای كودكان كه سریع‌تر از بزرگسالان نفس می‌كشند و هوای بیشتری را وارد ریه خود می‌كنند خطرناك‌تر است و بیشترین تاثیر خود را روی نوزادان می‌گذارد چون آن‌ها معمولا به سطح زمین نزدیك‌تر هستند بنابراین بیشتر در معرض خطر ذرات آلوده هوا قرار می‌گیرند.



حساسیت به فرش

بسیاری از مردم وقتی در منزل‌شان فرش پهن می‌كنند از سردردهای مزمن، خارش پوستی و سوزش چشم و گلو شكایت می‌كنند. خیلی از فرش‌ها یا موكت‌ها و چسب‌های جدید، گازهای مضر تولید می‌كنند. سعی كنید در هنگام خرید فرش‌هایی با تركیبات آلی فرار با درجه پایین‌تر انتخاب كنید و از فروشندگان بخواهید، فرش را لوله نكنند و باز تحویل شما دهند. چند روز قبل از پهن كردن فرش در منزل، آن را در جایی آویزان كنید تا كاملا هوا بخورد. هنگامی كه می‌خواهید فرش را پهن كنید، بهتر است از خانه خارج شوید و بگذارید مدت یك روز هوا بخورد. اگر كودكی دارید كه مبتلا به آسم و آلرژی است بهتر است از این نوع فرش و موكت‌ها استفاده نكنید.



رنگ‌ها و آلودگی هوای داخلی

رنگ‌های روغنی و ساختمانی می‌توانند گازهای مضر تولید كنند. بهتر است برای حفظ سلامتی از رنگ‌هایی با تركیبات آلی فرار پایین انتخاب كنید و پنجره‌ها را هنگام رنگ زدن خانه برای چند روز باز نگه دارید تا رنگ خانه خوب خشك شود. از نگهداری قوطی‌های رنگ در خانه پرهیز كنید چون گازهای مضر حتی از قوطی‌های دربسته نیز نفوذ می‌كند. اگر می‌خواهید قوطی‌های رنگ را نگه دارید، سعی كنید آن‌ها را در جایی باز و دور از محل زندگی‌تان بگذارید.



رابطه سلامت شما با ظروف تفلون

توجه داشته باشید كه آشپزی با ظروف نچسب در دمای بالا، گازهای سمی تولید می‌كند. روكش ظروف نچسب مثل تفلون  در برابر حرارت بالای 500 درجه سانتی‌گراد، مواد شیمیایی آزاد می‌كند بنابراین سعی كنید چنین ظروفی را در فر داغ و روی حرارت بالای گاز قرار ندهید و همیشه هنگام آشپزی از سیستم تهویه هوا استفاده كنید. درعوض می‌توانید از ظروف و ماهیتابه‌های چدنی و استیل ضدزنگ استفاده كنید.



خطای والدین، آسم كودكان

مصرف سیگار در محل زندگی كودكان باعث بروز عفونت‌های گوش، التهاب ریه، برونشیت و سرفه‌های مكرر می‌شود. كودكان مبتلا به آسم بیشتر در معرض حملات شدیدهستند. به علاوه تنفس دود سیگار باعث بروز آسم در كودكانی كه حتی نشانه این بیماری را هم ندارند، می‌شود. خاكستر سیگار می‌تواند به داخل لباس، بالش و فرش نفوذ كرده و برای كودكی كه روی زمین بازی می‌كند یا راه می‌رود خطرناك باشد.



ماده شیمیایی فرمالدئید در بسیاری از مبلمان‌های چوبی و پرده‌ها وجود دارد كه معمولا كودكان در برابر این ماده دچار ناراحتی‌های تنفسی می‌شوند. پیشنهاد می‌كنیم بعد از خریدن مبلمان جدید آن‌ها را در معرض هوای آزاد قرار دهید و پرده‌ها را قبل از آویزان كردن بشویید.



دودكش، اجاق گاز و خطر

اگر سیستم گرمایشی و تهویه هوای منزل‌تان اشكال دارد‌، از وجود ترك و كثیفی گرفته تا ضعیف بودن تهویه،‌ باعث پخش گازهای خطرناكی مثل دی‌اكسیدكربن در هوای خانه می‌شود. از نصب صحیح دودكش و لوله بخاری مطمئن شوید و یك‌بار در سال آن را بررسی كنید و صافی آن را مرتب عوض كنید.



مواد خوراكی صنعتی، تولید مواد شیمیایی می‌كنند

وقتی فرزندتان برای خرید بعضی خوراكی‌ها در فروشگاه اصرار می‌كند، بهتر است در انتخاب آن‌ها توجه كنید. بعضی محصولات با توجه به نوع و ظاهرشان و چسب‌هایی كه در بسته‌بندی آن‌ها به كار رفته و مواد خوراكی افزودنی نیز دارند كه ممكن است گازهایی را تولید كنند كه موجب سردرد، سوزش چشم و خارش بینی و گلو شود. برخی از ظروف سفالی پلیمری نیز كه قابلیت دوباره گرم شدن را دارند، می‌توانند مواد سمی را در هوا آزاد كنند. حتی بعضی از محصولات كه غیرسمی شمرده می‌شوند شامل حلال‌هایی هستند كه ممكن است هنگام استنشاق خطرناك باشند.



مشكلات محصولات شوینده

بعضی از مواد شوینده‌ای كه شما درخانه استفاده می‌كنید حاوی مواد شیمیایی هستند كه اگر مورد استشمام قرار گیرند یا با پوست برخورد كنند، می‌توانند سمی باشند و موجب بروز علائمی مثل خارش پوست و سوزش مجرای تنفسی شوند. این علائم به ویژه در افرادی كه مستعد بیماری‌های پوستی یا مشكلات تنفسی هستند بیشتر دیده می‌شود و همچنین برخی از محصولات شوینده‌های خانگی باعث بدتر شدن حساسیت و آلرژی می‌شوند. موادشوینده‌ای كه حاوی آمونیاك و كلر هستند بیماری آسم كودكان را تحریك می‌كنند. سعی كنید برای شست‌و‌شو و نظافت از آب گرم استفاده و محصولات شوینده غیرسمی تهیه كنید.



هوای خوشبو شاید خطرناك هم باشد

باید بدانید كه خوشبوكننده هوا برای عده‌ای از مردم باعث مشكلات تنفسی و سردرد می‌شود. باتوجه به تحقیقات انجام شده یك‌سوم از افرادی كه به آسم مبتلا هستند می‌گویند، هنگام استفاده از خوشبوكننده‌ها دچار مشكلات تنفسی می‌شوند. طبق آزمایش‌هایی كه سازمان حمایت از منابع طبیعی انجام داده برخی از خوشبوكننده‌های هوا فتالات، ماده شیمیایی كه روی عملكرد هورمونی و رشدی كودكان تاثیر می‌گذارند را دارند. به جای استفاده از چنین خوشبوكننده‌هایی می‌توانید از گیاهان طبیعی مثل رزماری، ریحان، نعنا و استفاده از تهویه درست برای تازگی هوای منزل خود كمك بگیرید.



لباس‌های‌تان را به هوا‌خوری بفرستید

به یاد داشته باشید دفعه بعد كه لباس‌های‌تان را از خشك‌شویی تحویل می‌گیرید، بگذارید خوب هوا بخورند. در خشك‌شویی‌ها بیشتر از پركلرید اتیلن استفاده می‌كنند. براساس یافته‌ها این ماده شیمیایی باعث سرطان در حیوانات می‌شود. وقتی لباس‌تان را از خشك‌شویی به منزل می‌آورید ممكن است اعضای خانواده شما به طور ناخودآگاه این ماده شیمیایی را استنشاق كنند. لباس‌های خشك‌شویی را قبل از پوشیدن چندروزی در حیاط یا هوای آزاد آویزان كنید یا به روش‌های سنتی آن‌ها را بشویید.



اگر در خانه‌تان بخاری دارید

نصب نادرست یا نشتی لوله‌ بخاری گازهای مضر وسمی را در هوای منزل تولید می‌كند. در ابتدای نشتی گاز مونوكسید كربن انسان احساس كوفتگی می‌كند و در صورت پر شدن هوا از این گاز منجر به حالت تهوع، سردرد، سرگیجه و حتی مرگ می‌شود. گاز دی‌اكسید نیتروژن به ویژه در كودكان موجب مشكلات تنفسی می‌شود. دقت كنید وسایل گرمازای منزل به طور صحیح تنظیم شده باشد، رنگ آبی سرشعله بخاری نشانه درست بودن وضعیت آن است. لوله بخاری را به خوبی بررسی كنید تا مانعی درون آن وجود نداشته باشد و گاز به راحتی از آن خارج شود.


ویدیو مرتبط :
دستگاه های شستشوی فرش- فرش شوی مدرن- دستگاه فرش شور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاهی به تاریخچه گلیم و فرش در ایران



در طول تاریخ فرش و تابلو فرشهای ایرانی از نظر زیبایی و هنر نقش مهمی در اقتصاد کشورو خانواده ها داشته که شایسته است بیشترتوجه به این هنر ارزشمند که یادگار نیاکان ما میباشد و برای خلق آن رنجهای زیاد و راههای بسیار طی شده است داشته باشیم باید پذیرفت که پیدایش هنر ارزنده قالیبافی به یکباره و خلق الساعه نبوده بلکه به تدریج و بنا به اصول علمی و روند قدم بقدم روبه رشد حسب قواعد سنت تمدنهاو میزان علاقه واحتیاجات مردم آن روزگار بوده که راه تکامل در بافت وسایر عواعل تولید را پیموده است تا به زمان خشایارشا حدود 2489سال قبل رسیده است . پس قدمت و پیشینه فرش را در ایران باید در سده های پیشین تر جستجو کرد و مسائل اجتماعی مردم هر عصر مدیون جامعه پیش از خود بوده که تجربیات هنری خود را به نسل جوان تر آموخته است .

 

درست است که یک تخته فرش و یک روانداز اسب در منطقه پازیریک بخش جنوبی سیبری بدست آمده و تاریخ بافت آن را حدود سده پنجم قبل از میلاد می دانند ولی آراء و عقاید فرش شناسان و پژوهشگران بطور پراکنده بر آن است که قدمت فرشبافی به تمدنهای پیش تر ایران می رسد ادله این تفکر با توجه به زیبایی بافت و نقش و نگار موجود در فرش مضمون رشد تمدن و پیشرفت هنر بافندگی و صنایع دستی آن روز ایران بوده است .

 

نکته مستند تر آنکه در 480 سال قبل از میلاد مسیح هنگامی که تمیستوکل ( Temistocle )سردار آتنی بعلت رشگ برخی از رجال آتن به او تهمت خیانت زدند و مورد مذمت و اتهام قرار گرفت و حتی جان وی در معرض خطربود بنابراین برای نجات جان خود به ایران گریخت . چون کشور یونان در آن زمان در حال اهتزاز با کشور بزرگ ایران قرار داشت خشایارشا که پادشاه ایران بود با نگرش کسب اطلاعات نظامی و اوضاع واحوال اقتصادی و اجتماعی یونان با مهربانی با وی رفتار کرد و حتی هدایای ارزنده ای از جمله چند قطعه قالی وگلیم های زیبایی که دارای نقش و نگار دلفریب و گیرا که با دستهای هنرآفرین فرزندان ایران بافته شده بود به وی داد . سردار آتنی که از قبل به زیبایی گلیم وفرش ایران آگاه بود تا هدایای فرش و گلیم را دید مورد پسند قرار داد و تعریف و تمجید از آن کرد که این امر در تاریخ فرشبافی ایران یک سند قطعی و مورد اطمینان بایستی در نظر گرفته شود .

 

یا گزنفون در کتاب بازگشت ده هزار یونانی می نویسد :در یک مهمانی که سوتس (Seuthes ) امیر تراکیه حضور داشت بعنوان هدیه یک تخته فرش ایرانی به وی داده می شود بدیهی است آنچه را که به امیر کشوری هدیه می دهند چیزی نفیس و ارزنده ای باید باشد پس نتیجه می گیریم که فرشهای ایرانی در آن زمان چنان زیبا و دلفریب بوده که شایستگی پیشکشی به پیشویان کشور ویا ملتی را داشته است .

 

(نقل از زندگانی مردان نامی پلوتارک )

حبیب ابن صهبان نقل می کنند هنگامی که سپاه سعد در جنگ با ایرانیان ظفر آمد آنها به کاخ مدائن رسیدند غنایم فراوان بدست آوردند مثل جامه ها زیورآلات شمشیر خسروپرویز و ده ها قلم دیگر از جمله یک تخته فرش شصت ذرع در شصت ذرع یکپارچه به اندازه یک جریب که همچون کشتزار و سبزه زار بهاران بود و متن فرش چون نهرها و لابه به لای آن همانند مروارید بود ومتن از حریر بر پودهای طلا که گلهای طلاو نقره و امثال آن داشت چشم همگان را خیره می کرد آنها خمس همه غنایم را بین خود تقسیم کردند و فرش بماند چون تقسیم آن میسر نبود سعد مسلمانان را خواند و گفت خداوند دستهای شمارا پر کرده است تقسیم این فرش مشکل است رای من این است که آن را به امیر مومنان عمر واگذاریم که هر چه خواهد کند چنان کردند گویند چون فرش به مدینه نزد عمر بردند شب خوابی دید و کسان را فراهم آورد و حمد ثنای خدارا کرد و در باره فرش رای خواست نظرهای متفاوت دادند در آن جلسه که امام علی (ع) نیز حضور داشت به عمر فرمود : ای عمرکار چنانست که گفتید اما تامل باید کرد که اگر اکنون آن را بپذیرید فردا کسانی به دستاویز آن به ناحق چیزهای بگیرند: عمر گفت راست گفتی و اندارز دادی فرش را پاره پاره کردند و تا بین کسان تقسیم نمایند که یک تکه از فرش که از بقیه تکه ها بهتر نبود به حضرت رسید امام تکه فرش را در بازار به بیست هزار دینار فروخت

( نقل از تاریخ طبری جلد پنجم )

 

نظر عزیزان را به سه نکته مهم معطوف میدارم:

1-پیدایش قالی و گلیم به یکباره نبوده وبه تدریج در سده پنجم قبل از میلاد به تکامل رسیده است و حصول نتیجه می گردد خلق این هنر خیلی پیشین تر بوده است.

 

2-خلق اولیه فرش در ایران بوده وبعدها از طروق مختلف به سایر نقاط انتقال یافته است .

 

3-فرش ایران در طول تاریخ اعتبار جهانی داشته و همیشه بعنوان یک کالای ارزنده و سرمایه ای ایفای نقش کرده است.

 

فرازی از سروده شاعر خوش ذوق تقدیم به همه هنرمندان وبافندگان رنج دیده و همه کسانی که در این راه قدمهای مفیدی برداشته اند:

 

چو استاد دستش قلم بر رقم برگرفت بیکباره آن برگ بیمایه جان بر گرفت

 

چو نقشی برنگ لب لعل شیرین یار بنرمی بزد سرخیش جان گرفت

 

گل و بلبل سرو قامت بلندی نشاند بدین چیرگی هم غزالی دویدن گرفت

 

ترنجی بچند وسپس طره ای درکنار توگویی که یکباره باع عدن جان گرفت

 

گره از یی هم زد و رج نشاند ضخیمش یکی پودو نازک دگر جا گرفت

 

همه روزها را بدینگونه اش پیش برد چنین از سحر تا که شب پا گرفت