کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

از بیماری «یرسینیوزیس» چه می‌دانید؟


یرسینیوزیس (Yersiniosis) یک عفونت نسبتاً غیرشایع است که از مصرف گوشت نپخته، شیر غیرپاستوریزه یا اب آلوده ایجاد می شود. معمولاً فردی که عفونت ناشی از باکتری یرسینیا دارد بدون درمان پزشکی ظرف چند روز بهبود می یابد.

 
 
 
 
صبح بخیر: یرسینیوزیس (Yersiniosis) یک عفونت نسبتاً غیرشایع است که از مصرف گوشت نپخته، شیر غیرپاستوریزه یا آب آلوده ایجاد می شود. معمولاً فردی که عفونت ناشی از باکتری یرسینیا دارد بدون درمان پزشکی ظرف چند روز بهبود می یابد (در بعضی موارد پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند).

از میان سه نوع یرسینیوزیس عمده که انسان ها را مبتلا می کنند، یرسینیا انتروکولیتیکا (Yersinia enterocolitica)، باکتری عامل این بیماری که در دماهای پائین رشد می کند، عامل بیشتر عفونت هایی که تابحال در ایالات متحده ثبت شده، می باشد. ظاهراً این عفونت در آب و هوای سردتر شایع است.

این باکتری بر مجاری گوارشی انسان ها، گربه ها، سگ ها، گاوها و بزها اثر می کند. انسان ها با خوردن یا تماس با غذاهای آلوده مانند گوشت خام یا نپخته یا با نوشیدن آب تصفیه نشده یا شیر غیرپاستوریزه که حاوی این باکتری است، مبتلا می شوند.

نوزادان نیز زمانی مبتلا می شوند که والدین آنها یا مراقبین آنها به غذای آلوده دست زده و سپس بدون شستن دست ها، به اسباب بازی، شیشه شیر یا پستانک نوزاد دست بزنند.

نشانه ها و علائم

نشانه های یرسینیوزیس حدود 4 تا 7 روز بعد از آلودگی ظاهر می شوند. این نشانه ها شامل تب، دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال خونی می شوند. بعضی از کودکان در بخش پایین و راست شکم خود دچار دردهایی می شوند که شبیه به آپاندیسیت است. بعضی افراد نیز در کنار اینها دچار گلودرد می شوند.



اگر فرزندتان این نشانه ها را دارد، با پزشک تماس بگیرید. برای نوزادان، بسیار مهم است که به محض ظاهر شدن نشانه ها، فوراً از عفونت پیشگیری کنید تا به مشکلات دیگر نینجامد. در موارد نادر، این عفونت به جوش یا کهیر پوستی می انجامد که به آن erythema nodosum می گویند که نوعی درد مفصل است که یک ماه بعد از نشانه های اولیه رخ می دهد. این جوش ها خیلی زود در پاها و بالاتنه ظاهر می شوند. درد مفصل معمولاً در مفاصل بزرگ بدن حس می شود و دلیل آن واکنش دستگاه ایمنی است. این نشانه ها عمدتاً با گذشت زمان از بین می روند، ولی ممکن است چند ماه طول بکشد.

تشخیص یرسینیا با کشت مدفوع تأیید می شود. اگر عفونت یرسینیا به عفونت خون (bacteremia) بینجامد، با کشت خون آن را تأیید می کنند.

درمان

اسهال ناشی از یرسینیوزیس معمولاً خودش خوب می شود، ولی در بعضی موارد آنتی بیوتیک تجویز می شود. در نوزادان، به خصوص نوزادان کوچکتر از سه ماه، این عفونت به خون گسترش می یابد. نوزادانی که دچار یرسینیوزیس می شوند معمولاً باید در بیمارستان درمان شوند.

بسته به شدت اسهال، پزشک ممکن است که رژیم غذایی کودک را یکی دو روز تغییر دهد و او را به نوشیدن مایعات بیشتر تشویق کند.

اگر کودک دچار تکرار اسهال شد، باید نشانه های کم آبی را در او کنترل کنید که عبارتند از:

•    تشنگی شدید

•    خشکی دهان یا زبان

•    چشم های گود رفته

•    خشکی پوست

•    عدم ادرار به میزان قبل

•    در نوزادان: خشک بودن پوشک به مدت چند ساعت

•    جاری نشدن اشک هنگام گریه

•    خواب آلودگی

پیشگیری

برای کاهش ریسک ابتلا به یرسینیوزیس، اقدامات احتیاطی زیر را دنبال کنید:

•    گوشت خام و کم پخته سرو نکنید و نخورید.

•    فقط شیر و محصولات لبنی پاستوریزه مصرف کنید.

•    قبل از خوردن یا آماده کردن غذا دست هایتان را با آب و صابون بشوئید؛ قبل از دست زدن به اسباب بازی ها، شیشه شیر، یا پستانک نوزاد یا بعد از تماس با حیوانات یا گوشت خام، دست هایتان را بشوئید.

•    برای خرد کردن گوشت و غذاهای دیگر، از تخته های جداگانه استفاده کنید.

•    همه تخته ها، کانترها، ظروف و ... را بعد از آماده کردن گوشت خام با آب داغ و صابون بشوئید.

•    همیشه قبل از خوردن گوشت، آن را کاملاً بپزید.

•    از مدفوع حیوانات دور بمانید و چیزهایی که حیوانات با آنها تماس داشته اند را تمیز و بهداشتی کنید.

•    از نوشیدن آب منابع آب طبیعی همچون آبگیرها و نهرهای کوهستانی اجتناب کنید، به خصوص اگر این نهرها نزدیک مزرعه حیوانات باشند.

•    اگر سگ یا گربه خانگی شما اسهال دارد، آن را نزد دامپزشک ببرید که بیماری واگیرداری نداشته باشد.



چه زمانی نزد پزشک برویم:

در موارد زیر فوراً فرزندتان را نزد پزشک ببرید:

•    اسهال خونی دارد،

•    استفراغ می کند،

•    درد شکمی دارد،

•    تب دارد.


ویدیو مرتبط :
مجموعه آیا می دانید؟ غرامت دستمزد ایام بیماری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از بیماری "نارکولپسی" چه می‌دانید؟



درمان بیماری نارکولپسی، علائم بیماری نارکولپسی

داشتن برنامه خواب و بیداری منظم یکی از راههای درمان بیماری نارکولپسی است

 

نارکولپسی شایع‌ترین علت نورولوژیک خواب آلودگی بیش از حد روزانه است و از لحاظ اپیدمیولوژی، نارکولپسی بیماری شایعی نیست.

بروز این بیماری اغلب در دهه دوم عمر بوده و با یک کاهش بروز در دهه سوم و چهارم زندگی همراه است. این بیماری معمولا مزمن است ولی با افزایش سن تخفیف می‌یابد.
علت این بیماری کمبود ماده‌ای به نام هیپوکراتین در سیستم عصبی مرکزی است که در تنظیم خواب و بیداری انسان نقش دارد و کمبود آن منجر به این بیماری می‌گردد.

 

نارکولپسی چهار علامت مهم دارد که شامل خواب آلودگی بیش از حد روزانه، فلج خواب، توهم در شروع و پایان خواب و از دست دادن ناگهانی توان عضلانی یا شل شدن ناگهانی عضلات می‌شود. خواب آلودگی بیش از حد روزانه و میل شدید به خواب در روز علامتی است که بیماری با آن بروز می‌کند و طی ماه‌ها تا سال‌ها بعد علایم دیگر آن ظاهر می‌شود.

 

تمایل به خواب تنها در موقعیت‌هایی که مناسب برای خوابیدن است محدود نمی‌شود و ممکن است تحت شرایطی مثل فعالیت‌های نشسته و یکنواخت، پس از خوردن غذای سنگین و حتی در شرایطی که فرد مشغول انجام وظایف پرتحرک است نیز رخ دهد. در نوجوانان خواب آلودگی روزانه اغلب با تنبلی و افسردگی اشتباه گرفته می‌شود.

 

فلج خواب یک احساس بسیار ناراحت‌کننده است که اغلب هنگام به خواب رفتن یا بیدار شدن از خواب رخ می‌دهد و بیمار قادر به حرکت دادن خویش نیست.
توهمات حین بخواب رفتن و با شیوع کمتر حین بیدار شدن نیز ممکن است دیده شود. توهمات اغلب از نوع بینایی است ولی گاهی می‌تواند شنیداری یا لمسی نیز باشد. بیماران نارکولپتیک به راحتی به خواب می‌روند ولی خواب شبانه منقطع دارند. در هنگام خواب شب، مکررا بیدار شده و ممکن است خوابشان همراه با کابوس‌های شبانه باشد.

 

جهت تشخیص خواب آلودگی ناشی از بیماری نارکولپسی، بعد از گرفتن شرح حال معاینه فیزیکی، تست پلی سومنوگرافی شبانه و روز بعد تست MSLT جهت سنجش خواب آلودگی طی روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. هدف از درمان، کنترل علائم نارکولپتیک و به حداکثر رساندن عملکرد فرد در زندگی روزمره و به ویژه فعالیت‌های شغلی فرد است. کاهش خواب آلودگی طی روز و در نتیجه به حداکثر رساندن کارایی و بهره‌وری بیماران در محل کار و تحصیل و به حداقل رساندن خطرات و حوادث ناشی از خواب آلودگی نیز از آن جمله است.

 

همچنین کاهش عوارض و خطرات ناشی از حملات کاتاپلکسی به ویژه در کسانی که در ارتفاعات فعالیت می‌کنند و نهایتا کنترل علائم شبانه از جمله خواب به هم ریخته، توهمات در شروع خواب و فلج خواب که از علائم آزاردهنده این بیماری است.

 

درمان این بیماری چگونه است؟
رعایت بهداشت خواب یکی از اصول مهم در درمان این بیماری است. داشتن برنامه خواب و بیداری منظم، اجتناب از سیگار کشیدن به خصوص سه ساعت قبل از خواب، اجتناب از مصرف الکل، چای، قهوه، شکلات طی سه الی چهار ساعت قبل از رفتن به رختخواب، فراهم کردن یک محیط مناسب و مطلوب برای خوابیدن از نظر عوامل فیزیکی به خصوص گرما، سرما، نور و سر و صدا و اجتناب از مواجهه با نور شدید حداقل یک ساعت قبل از رفتن به بستر شامل این موارد می‌شود.

 

داشتن برنامه چرت‌های کوتاه مدت 15 الی 20 دقیقه‌ای هر چند ساعت طی روز یا چند چرت روزانه 10 الی 15 دقیقه‌ای به خصوص در مواقعی که بیمار احساس خواب آلودگی شدید دارد و رعایت بهداشت خواب شبانه می‌تواند حملات خواب آلودگی و نیز شدت خواب آلودگی طی روز را کاهش دهد. اطلاعات عمومی درباره بیماری نارکولپسی بایستی در اختیار معلمان، شاغلان و مسئولان واحدهای شغلی قرار گیرد.

 

مشاوره پیش از استخدام بسیار مهم است. مشاوره شغلی به کارگر و کارفرما در مورد مشاغلی که فرد مبتلا باید از انجام آن خودداری کند، باید داده شود. از جمله در مشاغلی که شیفت کاری دارند و مشاغلی که نیازمند هوشیاری هستند. مشاغل حساس و پرخطر دیگر مانند کنترل پرواز و مانیتورینگ دقیق و خلبانی برای مبتلایان به نارکولپسی مجاز نبوده و توصیه می‌شود قبل از استخدام افراد در این مشاغل و همچنین در معاینات دوره‌ای این بیماری مورد بررسی و توجه جدی قرار گیرند. چرت‌های 15 الی 20 دقیقه‌ای به فواصل سه تا چهار ساعت طی روز در محل کار کمک‌کننده است و می‌تواند در بهبود عملکرد فرد موثر باشد.

منبع:isna.ir