کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

اثر منفی رسانه های جدید بر کودکان



اثر منفی رسانه های جدید بر کودکان,اثرات تلویزیون بر کودکان,اثرات بازی های کامپیوتری بر کودکان

 اثرات تلویزیون، بازی های ویدئویی، اینترنت، تبلیغات و غیره بر کودکان بسیار زیاد و عمیق است. با آنکه این رسانه ها اثراتی مثبتی همچون آموزش و سرگرمی هم دارند، ولی پژوهشگران نگران اثرات منفی آنها بر کودکان هستند.

آکادمی بیماری های کودکان آمریکا در مورد اثرات منفی رسانه ها اظهار نگرانی نموده بود و از سال 1997 کمپینی به نام مسائل رسانه ای شروع کرد تا به متخصصین کودک، والدین و کودکان کمک کند تا از اثرات رسانه ها بر سلامتی کودک و نوجوان آگاهی یابند.

نگرانی های محققین در حوزه موارد زیر بود:
زمان
تخمین زده شده است که بچه ها در ایالات متحده حدود 4 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند و این رقم در حال افزایش است. اگر زمان گوش دادن به موسیقی، بازی های ویدئویی و اینترنت را هم اضافه کنید، بخش زیادی از روز هر کودک جلوی تلویزیون یا کامپیوتر می گذرد در حالیکه باید این زمان را به فعالیت های سالم تر و ارتباط با دیگران و مطالعه اختصاص دهد.

خشونت
مطالعات فراوانی صورت گرفته اند که نشان دهنده همبستگی مستقیم بین رفتار خشونت آمیز و کودکانی هستند که در تلویزیون یا بازی های ویدئویی شاهد خشونت هستند. یک تحقیق که در سال 2004 در مورد خشونت در بازی های ویدئویی انجام شد نشان داد که نوجوانانی که به مدت طولانی بازی های ویدئویی خشن انجام می دهند، رفتارهای زیر را دارند:

1- پرخاشگرتر هستند.
2- بیشتر با معلم خود تعارض دارند.
3- بیشتر با هم سن و سال های خود درگیر می شوند.
4- نمرات درسی آنها نزول می یابد.

تغذیه
اضافه وزن در کودکان ایالات متحده به سطوح اپیدمیک رسیده است. کودکانی که زمان زیادی را به تماشای تلویزیون، بازی های ویدئویی یا کامپیوتر می گذرانند، به احتمال زیاد اضافه وزن می گیرند، زیرا زمان کافی به بازی های فیزیکی یا ورزش اختصاص نمی دهند. سالانه هزاران هزار تبلیغ خوراکی های ناسالم مانند اسنک ها، خوراکی های شیرین و آبنبات ها پخش می شود که بر عادات غذا خوردن کودکان اثر می گذارد.

راهنمایی هایی برای مدیریت مصرف رسانه ای در کودکان
بخاطر محبوبیت رسانه های الکترونیکی، حذف کامل آنها از زندگی کودکان دشوار است. با این حال، در زیر پیشنهاداتی برای کاهش اثرات منفی آنها بر کودکان آورده ایم:

بر کل زمان مصرف رسانه ای کودک خود که شامل بازی های ویدئویی، تلویزیون، فیلم های سینمایی و اینترنت می شود، نظارت داشته باشید.


  با کودک خود حرف بزنید و تصمیماتی بگیرید که او چقدر زمان را می تواند به بازی های ویدئویی، گوش دادن به موسیقی و تماشای تلویزیون بگذراند. این محدودیت ها را اجرا کنید و تسلیم نشوید.


خودتان باید الگوی خوبی برای او باشید و استفاده خود از رسانه ها را نیز محدود کنید.


  زمانی را هم به صحبت در مورد بازی هایی که او بازی می کند یا چیزهایی که تماشا می کند بگذرانید. از او بپرسید که چه حسی در مورد چیزهایی که در آنها می بیند دارد. این فرصتی است تا احساسات خود را با هم در میان بگذارید و به او نزدیکتر شوید.


•  اطلاعات خود را با پدر و مادرهای دیگر تبادل کنید و به یکدیگر در این راستا کمک کنید.

منبع:bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
اثر منفی برخی شبكه های ماهواره ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کی‌روش:حضور قلعه‌نویی دروغ و بی‌اهمیت است/تحریم رسانه‌ها روی تیمم اثر منفی گذاشت



کی‌روش:حضور قلعه‌نویی دروغ و بی‌اهمیت است/تحریم رسانه‌ها روی تیمم اثر منفی گذاشت

خبرگزاری فارس: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، شایعه حضور قلعه‌نویی در تیم ملی را بی‌اهمیت می‌داند و می‌گوید این مسائل دروغی بیش نیست.خبرگزاری فارس: کی‌روش:حضور قلعه‌نویی دروغ و بی‌اهمیت است/تحریم رسانه‌ها روی تیمم اثر منفی گذاشت

کارلوس کی‌روش که این روزها و پس از اولین شکست تاریخ فوتبال ایران برابر لبنان تحت فشار است در گفت‌وگو با فارس به انتقادهای کارشناسان پاسخ داد. اگر چه بسیاری از کارشناسان از سبک بازی تیم ملی انتقاد و اعلام کرده‌اند تیم ملی برنامه و تاکتیک مشخصی ندارد اما کی‌روش معتقد است تیمش خوب بازی می‌کند. 

مصاحبه کی‌روش با فارس را در زیر می‌خوانید.

پس از شکست برابر لبنان انتقادها از تیم ملی و شخص شما شدت گرفت.

من به همه انتقادها احترام می گذارم، اما باید رو به جلو حرکت کنیم و آماده شکست حریفان باشیم. اکنون 4 امتیاز داریم و صدرنشین گروه ما یعنی کره 7 امتیازی است بنابراین اگر کره جنوبی را در تهران شکست دهیم ما هم 7 امتیازی خواهیم شد. هدف ما این است که با کسب امتیازهای لازم به جام جهانی صعود کنیم.

ولی نمی‌توان اولین شکست تاریخ فوتبال ایران مقابل لبنان را فراموش کرد و نادیده گرفت...

امیدوارم در بازی های بعدی پیروزیهای تاریخی کسب کنیم. درسی که از این بازی می توانیم بگیریم، این است که رو به جلو نگاه کنیم و به آینده امیدوارتر باشیم و با سعی و تلاش بیشتر نتایج بهتری کسب کنیم.

باید اعتراف کنم اصلا از این نتیجه راضی نیستم. باید مسئولیت این شکست را بر عهده بگیرم. در درجه اول خودم مسئولیت ناکامی برابر لبنان را بر عهده می گیرم بعد سایر اعضای کادر و بازیکنان باید مسئولیت این شکست را پذیرا باشند. هیچ بهانه و توجیهی نیست و باید مسئولیت این شکست را بر عهده بگیریم. این به این معنا نیست که با این شکست روحیه خود را از دست داده ایم بلکه واقعیت این است که با شکست برابر لبنان قوی تر شده ایم.

چرا اینگونه فکر می کنید؟

از این بعد مطمئنا متحدتر خواهیم شد و با این شکست درس گرفتیم که بهتر کار کرده و تلاش مان را مضاعف کنیم. اگر می خواهیم به جام جهانی برویم باید متحدتر و یکدل تر از قبل باشیم. از خودمان راضی نیستیم و هواداران مستحق این نتیجه نبودند و همچنین بازیکنان هم مستحق این شکست نبودند. لبنان استحقاق برد نداشت. ما به اندازه کافی، هم خوب بازی کردیم و هم روحیه بردن داشتیم اما متاسفانه گاهی اوقات فوتبال بازی عادلانه ای نیست. گاهی می بری که مستحق پیروزی نیستی و گاهی هم می‌بازی که شایسته آن شکست نیستی. در بازی با لبنان چنین شرایطی برای ما رقم خورد.

ما شکست خوردیم اما مردم و علاقمندان به فوتبال دوست دارند کی‌روش به بازیکنان جوان‌تر و با انگیزه‌تر بیشتر توجه کند.

من هم موافق چنین ایده ای هستم. وقتی بازیکنان جوانی مثل یعقوب کریمی، رضا حقیقی و ... را به اردو می آورم یعنی من هم دوست دارم به آنها میدان دهم.

کارشناسان معتقدند ضعف بازیکنان تیم ملی عامل باخت به لبنان بوده و تیم ملی برای صعود به جام جهانی نیاز به تغییر برخی بازیکنان دارد.

بازی های مقدماتی برای صعود به جام جهانی مثل مسابقات دوومیدانی نیست و این نکته ای است که باید به همه بگویم. مرحله مقدماتی جام جهانی مثل یک دو طولانی مدت ماراتن است. تاکنون در این مرحله 11 بازی رسمی انجام داده ایم و این یک پروسه طولانی است. از این ماراتن هنوز 5 بازی یعنی 15 امتیاز برای ما باقی مانده است.

در حال حاضر 4 امتیاز داریم و طبق محاسبات من برای صعود به جام جهانی 12 یا 13 امتیاز نیاز داریم. هدف اول ما صعود به جام جهانی است و بعد می خواهیم در آن مسابقات عملکرد خوبی داشته باشیم. در پایان هیچ اهمیتی ندارد که ما این امتیازها را در کره، لبنان یا جای دیگری کسب کرده باشیم. بدون شک در ادامه راه، تیم ها امتیاز از دست خواهند داد و این فرصت برای ما به دست می آید تا از اشتباه‌های حریفان استفاده کنیم و امتیازهای لازم برای صعود را به دست آوریم. ما در این ماراتن چند طوفان خواهیم داشت.

آیا انتظار طوفان در بیروت را داشتید؟

صادقانه می گویم خیر؛ واقعاً چنین انتظاری نداشتم. همه باید بدانند شکست در لبنان قلب ما را آزرد و واقعا ناراحت مان کرد. وقتی می گویم در آینده بهتر خواهیم شد به این دلیل است که روحیه ما در لبنان لطمه دید و همین موضوع باعث شده در ادامه جنگجوتر و پرتلاش تر برابر حریفان به میدان برویم و صعود کنیم. در تیم به نیروهایی نیاز داریم که جنگجوتر و مبارزه طلب تر باشند و با شکست برابر لبنان این روحیه در بین بازیکنانم ارتقا یافته است. بازیکنانی که در ادامه این روحیه جنگجویانه و قهرمانانه را نداشته باشند در تیم من جایی نخواهند داشت ولی باور کنید در دیدار برابر لبنان ما چنین بازیکنانی نداشتیم و همه خوب جنگیدند.

یعنی اعتقاد دارید بازیکنان و تیم در بازی با لبنان بیش از حد لازم عملکردی داشتند که پیروز شوند؟

بله!‌ 90 دقیقه یا 95 دقیقه از لحاظ تاکتیکی حتی یک فرصت هم به حریف ندادیم. یک ضربه ایستگاهی، یک ضربه سر و یک اشتباه کاری کرد که لبنان به گل برسد. ما در 3،4 بازی اخیر خوب نبودیم. مقابل قطر، تونس، اردن و لبنان آمار گلزنی خوبی نداشتیم.

در 2 بازی رسمی مقابل قطر و لبنان نتوانستیم گل بزنیم در حالی که پیش از این 11 بازی رسمی انجام داده و 23 گل به ثمر رسانده بودیم اما حالا ضعف داریم. در این پست به اندازه کافی خوب نیستیم. ما باید گلزنی کرده و دروازه حریفان را باز کنیم.

اگر اجاز بدهید کمی هم از حس طنز استفاده کنم چون اگر لبخند نزنیم دیگر زندگی هیچ معنایی نخواهد داشت و می میریم. لبنان آقای دیوید کاپرفیلد را درون دروازه داشت و هر طوری که نگاه می کنید این دروازه بان شعبده بازی کاملی داشت و هر ضربه ای که به سوی دروازه اش زده می شد با شگردهای دیوید کاپرفیلد آن را دور می کرد. همان طور که می دانید کاپرفیلد کشتی و هواپیما غیب می کرد و دروازه بان لبنان هم مقابل چشمان ما گل های ما را ناپدید می کرد!

فکر می کنم تنها دلیلی که دست خالی از لبنان برگشتیم شاهکار دروازه‌بان لبنان بود اما دوباره تاکید می کنم باید بهتر باشیم و هیچ بهانه و توجیهی هم نداشته باشیم.

آیا در ادامه راه در تیم ملی ایران تغییراتی انجام خواهد شد؟

اگر به این نتیجه برسم، تغییرات را ایجاد خواهم کرد اما برای این کار باید دلایل منطقی و خوبی داشته باشیم. با دلایل احساسی باز هم به نتیجه نخواهیم رسید پس باید منطقی تر باشیم و از احساس دوری کنیم. مسیری که برای صعود به جام جهانی داریم طولانی است و در راه امکان رخ دادن چنین اتفاق هایی وجود دارد.

با یک باخت نباید احساسی رفتار کنیم چون در این صورت هرگز به هدف مان نخواهیم رسید. این مسابقات سختی است. شما به نتیجه بازی اردن و استرالیا نگاه کنید که اردن توانست این تیم قدرتمند را شکست دهد. همین استرالیا که به اردن باخت چند روز قبل از آن توانسته بود با نتیجه سنگینی لبنان را شکست دهد و بعد از همین باخت بود که مردم و رسانه های لبنان به شدت از تیم ملی کشورشان انتقاد می کردند. رضا عنتر همان مهاجمی که به ایران گل زد، به شدت مورد انتقاد بود. مطبوعات لبنان انتقاد می کردند که چرا عنتر خوب بازی نمی کند اما همین بازیکن با گل 3 امتیازی لبنان را برابر ایران پیش انداخت. در فوتبال اروپا دیدید که رئال مادرید به تیم ختافه که در حومه شهر مادرید است باخت اما 3 روز بعد آمد و بارسلونا را در فینال سوپرکاپ برد و قهرمان شد.

اما مردم ایران از این شکست خیلی ناراحت هستند و برای صعود به جام جهانی خیلی ناامید شده اند.

مطمئنا ما هم ناراحت و غمگین هستیم اما آیا می توان در عصبانیت تصمیم منطقی گرفت؟ اگر بخواهم تصمیم جدیدی بگیرم می خواهم آن کار را در آرامش انجام دهم.

مهم ترین رمز موفقیت یک تیم این است که پیشرفت کنیم. 2 عامل برای رسیدن به موفقیت خیلی مهم است؛‌ در درجه اول تعادل و در درجه دوم ادامه این تعادل یعنی مستحکم باشیم. در چند ماه گذشته مشکلات زیادی برای حفظ این تعادل داشتیم به این دلیل که در کمپ های مختلف بازیکنان زیادی را بنا بر دلایل مختلف در اختیار نداشتیم که همین کاستی ها به تیم ما لطمه زد.

شاید زمان مناسبی نباشد که من این حرف ها را بزنم چون شاید این طور تلقی شود که می خواهم باخت مقابل لبنان را توجیه کنم و دنبال بهانه جویی باشم. اکنون زمان آن است که مسئولیت پذیر باشیم و راهکارهای مناسب پیدا کنیم اما شما نگاه کنید برای دیدار با لبنان به یک باره پولادی، جباری، دژاگه، حیدری، قوچان نژاد، آندو و نوروزی را نداشتیم. وقتی در چنین سطحی تیم ملی 8 بازیکن خود را ندارد بدون شک دچار مشکل می شود و به همین دلیل مجبور بودیم از بازیکنانی که تجارب بین المللی فراوان در رده ملی داشتند استفاده کنیم تا بتوانند به ما کمک کنند. ما حتی قاضی را هم نداشتیم که قبل از بازی با لبنان مصدوم شد.

به هر حال نمی توان نسبت به این تغییرات بی تفاوت بود.

بله! من این کار را خواهم کرد و در حال کار کردن روی این موضوع هستم و روی آن تمرکز دارم اما اکنون درگیر بازی های مقدماتی جام جهانی هستیم. وقتی مقابل 35 هزار تماشاگر لبنانی مقابل آن هم فشار بازی می کنید باید از نفراتی استفاده کنید که هم از نظر روانی آماده چنین میدانی باشند و هم تجربه بالایی در رده ملی داشته باشند.

ما باید با بازیکنانی در چنین میدان هایی بازی کنیم که بالغ و محکم و مقتدر هستند و وقتی لباس تیم ملی کشورشان را بر تن می کنند دیگر هراسی از این ندارند که مقابل 35 هزار هوادار لبنانی بازی کنند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ولی برخی بازیکنان جوان در برخی تیم های لیگی هستند که می توانند کمک زیادی به شما در این مسیر پر پیچ و خم کنند.

مطمئن باشید اگر قرار باشد در ترکیب تیم ملی تغییراتی رخ دهد من این کار را انجام خواهم داد چون درباره این مسایل خیلی فکر کرده ام. یادآوری می کنم یک سال پیش چه کسی بازیکنی به نام یعقوب کریمی را به تیم ملی دعوت کرد؟ چه کسی پیام صادقیان را از ذوب آهن به تیم ملی دعوت کرد؟ چه کسی مهدی نظری و شجاع خلیل زاده را دعوت کرد؟

وقتی کارلوس کی‌روش با تیم هایی مثل موزامبیک بازی رسمی برگزار می کند برای این نیست که تجارب خودش را برابر چنین تیم هایی بالا ببرد، بلکه با چنین تیم هایی بازی می کنیم تا تجربه بازیکنان جوانی که به تیم دعوت کرده ام بالا برود. می خواهم این ستاره های جوان برابر چنین تیم هایی آبدیده شوند و در ادامه در دیدارهایی مانند اردن و بحرین و لبنان به تیم ملی کمک کنند.

به من می گویند باید با تیم هایی مثل آرژانتین و برزیل و پرتغال بازی کنیم. آیا مقابل چنین تیم هایی می توانم شجاع خلیل آزاد و پیام صادقیان را به میدان بفرستم؟ آموزش و حرفه ای شدن، این نیست که برابر تیم های بزرگ پدیده های جوان را به میدان بفرستم.

می خواهم به برخی منتقدان یادآوری کنم یک سال پیش وقتی بازیکنان جوان را به تیم ملی دعوت می کردم  همین ها می گفتند چرا این بازیکنان جوان را دعوت می کنی؟! بنابراین تکرار می کنم تا بیشتر متوجه شوند؛ در تیم دو خیابان داریم که در یک مسیر در حال حرکتند. مسیر اول خیابانی است که بازیکنان با تجربه هستند و می توانند امروز به ما کمک کنند و خیابان دوم، مسیری است که بازیکنان جوان در آن هستند که در آینده نزدیک و دور به ما کمک خواهند کرد. آنها با کسب تجربه، کمک حال ما خواهند شد و در موازات خیابان اول در حال حرکت هستند.

 با وجود این شرایط قبول دارید سن تیم کی‌روش برای صعود به جام جهانی کمی بالاست؟

ما در این تیم نفرات جوان زیادی داریم که در کنار با تجربه ها کار می کنند. علیرضا حقیقی 23 سال سن دارد. شجاع خلیل زاده 22 ساله است که الان به دلیل مصدومیت در جمع ما نیست. آرش افشین و میلاد فخرالدینی 22 ساله هستند. یعقوب کریمی، میلاد غریبی، رضا حقیقی، امید نظری و پیام صادقیان هم بسیار جوان هستند و من آنها را به طور کامل زیر نظر دارم.

این گروه دوم بازیکنانی هستند که اهداف میان‌مدت و بلندمدت ما را تعیین می کنند و در آینده به ترکیب اصلی ها اضافه خواهند شد اما شما نمی توانید با قدم های جادویی برای آینده آماده شوید. شما باید برای آینده با قدم های مثبت، بینش و برنامه ریزی صحیح آماده شوید. خیلی از افراد سعی کردند با این قدم های جادویی به هدف شان برسند و برخی باشگاه ها سعی کردند از یک شعبده باز استفاده کنند و به همین دلیل است که به نتیجه نرسیدند و سرانجام این شد که شعبده باز به سیرک برگشت!

 این تلاش در تیم ملی هم باید باشد...

دقیقاً! در فوتبال عده ای هستند که سخت تلاش می کنند اما چون پتانسیل کافی ندارند به هدف نمی رسند و این موضوع ناراحت‌کننده است. وقتی شما پتانسیل دارید ولی خوب تلاش نمی کنید این بار شاهد یک تراژدی هستید و این واقعا تراژدی است.

بعد از 2 سالی که در ایران بوده ام به این نتیجه رسیده ام که ایرانی ها مردمانی سخت کوش و مردان روزهای سخت هستند و برای روزهای سخت همیشه آماده اند. ما یک شکست تلخ را پشت سر گذاشتیم و مسئولیت آن را می پذیرم اما اگر بخواهم حقیقت را به شما بگویم این است که من خیلی آرام هستم و کاملا تمرکز دارم که کارهای دیگر را برای تیم ملی ایران انجام دهم.

در این زمان است که قدرت قضاوت دارم تا افراد حقیقی که واقعا به درد تیم می خورند را شناسایی کنم و تشخیص دهم چه کسانی واقعا می توانند در کنار تیم ملی باشند و کمک کنند. زمانی که شما می برید همه چیز آسان است و دوستان زیادی هم دارید.

در شرایط شکست است که واقعا می توانی ببینی چه کسانی با شما هستند و چه کسانی هستند که به شما کمک می کنند متحدتر شوید. الان است که می توانی ببینی جنگجوها چه کسانی هستند و کدام افراد برای پیروز شدن تلاش خواهند کرد. چنین شرایطی واقعا مفید است چون راحت تر می توانم ببینم چه کسانی دوست و غمخوار من هستند.

یک واقعیت وجود دارد که نباید آن را انکار کرد و آن این است که این شکست در زمان مناسبی برای ما رقم نخورد. روزی شکست خوردیم که 8 بازیکن خود را در اختیار نداشتیم. بدون شک غیبت آنها به تیم ما ضربه زد ولی باز هم می گویم اینها توجیه نیست و تیم من و بازیکنانم کاملا آماده بودند لبنان را ببرند. آنها بازی منطقی و غیر احساسی خوبی در بیروت داشتند. آیا این بدان معناست که به لحاظ تکنیکی و تاکتیکی هم شاهد بازی خوبی برابر لبنان بودیم؟ بدون شک پاسخ من خیر است.

یک موضوع دیگر هم آزاردهنده است و آن این است که در چند بازی اخیر، تیم ملی به یک شکل گل می خورد. سانتر از جناحین و گشوده شدن دروازه ایران.

آقای کی‌روش! شما به ضعف ما در گلزنی اشاره کردید، اما در محوطه 18 قدم خودمان مشکلات بیشتر به نظر می رسد.

در تیم من، ما با هم می بریم و با هم می بازیم. دفاع در تیم من کار تیمی است و حملات تیم من نیز تیمی است. وقتی گلی می خوریم من به عنوان سرمربی انگشت اشاره را به سوی هیچ کس نمی برم و کسی را متهم نمی کنم. وقتی گل می زنیم دوست دارم همه جشن بگیریم؛ از رحمتی گرفته تا نفراتی که روی نیمکت نشسته اند.

در 11 بازی که انجام داده ایم فقط 6 گل خورده ایم. در 21 بازی 11 گل خورده ایم و میانگین گل های خورده ما ۴/۰تا ۶/۰ است. از لحاظ معیارهای بین المللی وقتی می توانید تیم خوبی تشکیل دهید که تیم شما به طور میانگین کم تر از هفت دهم گل بخورد ولی وقتی یک تیم چنین گلی را در یک بازی می خورد نمی توانیم بگوییم به لحاظ تیمی عملکرد خوبی داشته ایم. بدون شک در این نقطه باید بیشتر کار کنیم به خاطر اینکه به اعتقاد من مشکلی نیست که با تلاش کردن حل نشود.

همه انتقادها را از اشخاص مختلف قبول می کنم، اما در تیم من که تیم ملی ایران است هیچ شخص خاصی متهم نمی شود و من اولین نفری هستم که شکست را می پذیرم. قبول می کنم روی اشتباهات فردی گل خوردیم و در فوتبال اشتباه امری طبیعی است و بدون آن گلی رد و بدل نمی شود. گلی که از لبنان خوردیم به این دلیل بود که آمادگی تیمی نداشتیم ولی می توانیم در آینده این مشکل را حل کنیم.

منظور ما این نیست که فرد خاصی را متهم کنیم، بلکه منظور این بود که حریفان با این روش به ما گل می زنند و عقب می روند تا تیم ملی ایران شکست بخورد. پس باید این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

در این بحث من هم موافقم چون مقابل لبنان و تونس به یک شکل گل خوردیم. حالا که به این مشکل پی برده ایم حتما روی آن کار خواهیم کرد تا این مسئله را برطرف کنیم. به شما قول می دهم روی این ضعف کار و آن را برطرف کنیم. مهم ترین مسئله این است که اگر یک بازیکن توپی را از دست می دهد نفر بعدی پوشش بدهد و به همین دلیل است که می گویم تیمی می بریم.

 به هر حال با شکست برابر لبنان کاری کردیم که سایت فیفا از آن به عنوان شگفتی یاد کرد.

فراموش نکنیم که همین لبنان، کره جنوبی را شکست داده بود پس ما به آن شکست چه می توانیم بگوییم؟ همین تیم لبنان، کویت را از مرحله مقدماتی جام جهانی حذف کرد و برابر ژاپن به تساوی رسید. فراموش نکنیم لبنان تیم 8 سال پیش نیست.

8 سال پیش شما 8 بازیکن شاغل در اروپا داشتید که در بهترین شرایط بازی می کردند، اما لبنان نسبت به گذشته خیلی پیشرفته کرده است.

شاید من مشکل فراموشی پیدا کرده ام، چون خاطرم هست که جام جهانی 2002 در کره و ژاپن برگزار شد. حالا لبنان، کره را شکست داده پس اسم این شکست ها را چه باید گذاشت؟ وقتی اردن برابر استرالیا به برتری می رسد شما چه نامی برای این شکست انتخاب می کنید؟

استرالیا، ژاپن و کره در رده بندی فیفا از ایران بالاتر هستند، اما آنها هم به تیم های ضعیف باخته اند پس نیاز نیست کسی عجله کند. شکست برابر لبنان خیلی بد و تلخ بود چون انتظار داشتیم که الان 7 امتیازی باشیم. خیلی مهم است این مسئله را مطرح کنم که بازیکنان واقعا ناراحت هستند چون معتقدند با وجود تلاش آنها نتیجه ناعادلانه بود.

می دانیم مردم، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و مسئولان از ما حمایت می کنند و همین دلیل از نتیجه فوق العاده ناراحت هستیم. مسابقه و مبارزه اصلی ما مقابل سایر تیم ها است. بین خودمان هیچ مبارزه ای نداریم بنابراین باید روی حریفان تمرکز کنیم.

خیلی از کارشناسان معتقدند برخی بازیکنان از انگیزه بالایی برای حضور در ماراتن صعود به جام جهانی برخوردار نیستند؟ تیم ملی اکنون برای رسیدن به برزیل به سربازانی نیاز دارد که بتوانند با تمام انگیزه برای تیم ملی مبارزه کنند. شاید از بدشانسی شماست، چون 8 سال پیش ما چنین سربازانی داشتیم و مردم ایران هم همان سربازان را دوست دارند.

مسئله کاملا درست است و خوشحالم که چنین موردی مطرح شد. فراموش نکنید بازیکنان ایران اگر لژیونر بودند در گذشته بودند و ربطی به شرایط حال ندارد. در حال حاضر این مورد دیگر مصداقی ندارد.

آن بازیکنان وقتی در گذشته می رفتند و در محیط های کاملا رقابتی مبارزه می کردند، خیلی آماده می آمدند و به تیم ملی ایران کمک می کردند. آنها هر آنچه لازم بود را در فوتبال جهان آموزش می دیدند. شرایط حضور در چنین محیطی که هر روز باید تلاش کنی و بجنگی را داشتند.

به همین دلیل است که من هم به بازیکنانی مانند علی کریمی و جواد نکونام بازی می دهم تا به نفرات جوان تر نشان دهند بازی کردن در آن سطح چه چیزهایی نیاز دارد. شما هرگز نمی توانید چنین تجاربی را با پول بخرید، بلکه باید سخت تلاش کنید و برای رسیدن به هدف تان مبارزه کنید. چطور توقع دارید بازیکنان جوان ما که گاهی اوقات مقابل 300 هوادار بازی می کنند را در یک تورنمنت بزرگ مانند مرحله مقدماتی جام جهانی به میدان بفرستم.

قبول دارید برخی بازیکنان انگیزه کافی برای تلاش مضاعف در تیم ملی را ندارند؟

نه. این منصفانه نیست که بگوییم بازیکنان تیم تعهد کافی یا انگیزه لازم را برای حضور درتیم ملی را ندارند. اگر بگویید آنها عملکرد خوبی در زمین نداشتند قبول می کنم، اما بی انگیزه بودن آنها را نمی پذیرم.

2 سال پیش گفتم باید لیگ ایران با کیفیت و منظم تر باشد. من گفتم چرا بازیکنان ایرانی مانند 10 سال پیش نمی توانند به اروپا بروند. چرا پیش از این ایران بازیکنان متعددی در لیگ های اروپایی داشت، اما اکنون هیچ بازیکنی در اروپا ندارد؟ آیا الان همه مربیان و باشگاه های اروپایی کور شده اند و دیگر بازیکنان ایرانی را نمی بینند؟ روزی که بتوانید پاسخ درستی برای این سوال پیدا کنید، راهکارهای لازمی هم برای آن پیدا خواهید کرد. 2 مسئله در این زمینه وجود دارد.

چه مسائلی؟  

مسئله اول این بود که یک ماه بعد از حضور در ایران گفتم باید سطح رقابتی لیگ را بالاتر بیاوریم. اگر این اتفاق رخ دهد بازیکنان با کیفیتی خواهید داشت.

مسئله دوم این بود که از بازیکنان ایرانی خواستم وقت کشی و در جریان بازی تمارض نکنند. به بازیکنان گفتم که هر 3 یا 4 دقیقه بازی را قطع نکنید و بی دلیل خودتان را به زمین نیندازید. من دوست ندارم در مورد لیگ اظهار نظر کنم چون به عنوان سرمربی تیم ملی درست نیست چنین کاری انجام دهم، ولی کلا در مورد فوتبال آسیا صحبت می کنم.

در مورد بازی ایران و لبنان صحبت می کنم؛ اگر داوران اجاره دهند بازیکنان لبنان که بیشتر از 15 بار در نیمه دوم خودشان را زمین انداختند و تمارض کردند، به کارشان ادامه دهند و وقت کشی کنند، فوتبال آسیا هیچ پیشرفتی نخواهد کرد چون این رفتارها دروغ های بزرگی است برای یک مسابقه فوتبال.

در نیمه دوم هر 3 دقیقه به دروغ خودشان را به زمین می انداختند و داور هم بازی را قطع می کرد. چطور افراد می توانند مقابل تمارض بازیکنان لبنان، توپ را بیرون بزنند و ما هم این رفتار را بازی جوانمردانه بنامیم؟

آنها به من و تیم من دروغ می گویند و بازیکنان من باید برای بازی جوانمردانه توپ را به بیرون بزنند؟ من این رفتار را بازی جوانمردانه و کمبود صداقت نمی گذارم. البته کلمه ای در دل دارم اما از آن کلمه استفاده نمی کنم.

به خاطر دارم وقتی به ایران آمدم در نشست مطبوعاتی خبرنگاران از من سوال کردند مقابل تمارض و وقت کشی عرب ها چه خواهی کرد؟ سوال شد آیا آماده هستید برای دیدار با تیم های عربی که وقتی به ایران می آیند و در نیمه زمین خود می نشینند و شروع می کنند به وقت کشی، آن زمان خوب متوجه نشدم، اما حالا این وقت کشی ها و تمارض ها را می بینم.

فوتبال آسیا اگر می خواهد پیشرفت کند باید سطح لیگ ها را بالا ببرد و اجازه ندهد در برخی دیدارها وقت کشی شود. شما خواستید در تیم ملی شاهد تغییرات باشد، بله؛ من به بازیکنانم گفتم که اگر بازیکنی بدون سوت داور بازی را قطع کند و توپ را بیرون بزند دیگر در تیم ملی حضور نخواهد داشت و خط می خورد و این تغییری است که حتما انجام خواهد شد چون نمی خواهم ببینم تیم مقابل سر ما کلاه می گذارد و به ما دروغ می گوید. بازی جوانمردانه ما سرانجام این شد که بازیکنان لبنان می خندیدند و بازیکنان ما غمگین شدند، پس این تغییر انجام خواهد شد.

شما از بازیکنان‌تان خیلی خوب دفاع می کنید، اما به باور بسیاری از کارشناسان میانگین سنی تیم ملی به ویژه در میانه میدان بالاست. آیا این موضوع را قبول دارید؟

بارسلونا یا منچستریونایتد هم در میانه میدان بازیکنان با تجربه و پا به سن گذاشته ای دارند. سن بالای بازیکنان کلید حل مسایل نیست، مهم ترین مسئله این است که بتوانیم کسانی که می توانند بهترین بازی ها را داشته باشند را به تیم ملی بیاوریم و آنها را در اختیار داشته باشیم.

در میانه میدان نیاز به تجارب و بلوغ کامل داریم. ما حدادی فر را داریم که از مصدومیت برگشته، آندو نبود و جباری مصدوم بود و نیاز داشتیم بازیکنانی که آمادگی کامل تری داشتند برای ما بازی کنند. باید فرصتی هم بدهیم به بازیکنان میانی که ریکاوری کنند و دوباره به اردوی تیم ملی برگردند.

فارس: شما تیم ملی ایران را با بارسلونا و منچستریونایتد مقایسه می کنید، اما قبول دارید شرایط لیگ ما با لالیگا و لیگ برتر انگلیس خیلی فرق می کند؟ آیا این لیگ می تواند به شما کمک کند؟

ایران برای رسیدن به لیگ پویا باید قدم های مختلفی بردارد و ما اگر بخواهیم از چنین لیگی بهره ببریم در کوتاه مدت ممکن نیست و باید بیشتر صبر کرد. در ایران باید تعدادهای تیم های لیگ برتر به 16 برسد. اگر اکثر مردم هم با نظر من موافق نیستند، مسئله ای نیست من به نظر انها احترام می گذارم.

این نظر من است اما مسئولیت من نیست که بخواهم در لیگ ایران تغییر و تحول ایجاد کنم. وقتی به ایران آمدم این وظیفه من بود که تجربه ام را در فوتبال ایران بگذارم و آن را با ایران تقسیم کنم. واقعا همین فکر را داشتم و اجرایی اش کردم. اگر شما به تفکر من اعتقاد دارید یا مخالف آن هستید من به آن احترام می گذارم؛ اما توقع دارم شما هم به ایده های من احترام بگذارید.

پس از گذشت 2 سال چقدر توانستید در فوتبال ایران تحول ایجاد کنید؟

تلاش های زیادی انجام داده ام، اما در این شرایط برای نتیجه گیری بهتر دوست دارم برنامه هایم در تیم ملی تداوم داشته باشد و باید باقدرت تلاش کنیم. خیلی ساده است؛ در فوتبال ما دو نوع بازی دوستانه داریم، یازی دوستانه ای که شما را برای بازی بعد آماده می کند و یک بازی دوستانه دیگر هم هست که انجام می شود تا شما را آماده کند برای اهداف میان مدت و بلند مدت.

وقتی ما نیاز داریم در بازی بعد ببریم باید بهتر آماده شویم و نیاز به تمرینات بیشتری داریم. وقتی بازی دوستانه برابر کره شمالی داریم به بازیکنان جوان هم این فرصت را خواهیم داد که بیشتر خودشان را نشان دهند و آمادگی بازی های بزرگ ملی را پیدا کنند. برای پیشرفت و حرکت رو به جلو در فوتبال خواسته هایم در دو کلمه خلاصه می شود: تمرین کردن بیشتر و رقابت بیشتر.

فضای فوتبال ایران برای چنین رقابتی آماده است؟

ما بهترین تلاش خود را انجام می دهیم.

شما تلاش تان را انجام می دهید، اما مردم از عملکرد تیم ملی راضی نیستند؟

مردم از لیگ هم ناراضی هستند اما من در این زمینه نمی خواهم صحبت کنم. در مورد تیم ملی باور دارم در مسیر درستی قرار داریم و در نقاط مختلفی پیشرفت های خوبی داشته ایم و من شاهدم که سیر صعودی خوب بوده و ما در مسیر موفقیت هستیم. در این مسیر به کمک بازیکنان مصدوم و غایب خود نیاز داریم. به این دلیل این مورد را می گویم که تیم ملی انگلیس هم وقتی 9 بازیکن اصلی خود را ندارد بدون شک به مشکل می خورد.

فکر می کنید اگر بارسلونا بازیکنان کلیدی خودش مثل دنی آلوز، ژاوی، اینیستا، سانچس و ... را از دست بدهد آیا می تواند دوباره عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد. اگر رئال مادرید ژابی آلونسو، په په، خدیرا، رونالدو یا هیگوآین را از دست بدهد دوباره قدرتمند بازی می کند؟ پس بیایید آرامش خودمان را حفظ کنیم و احساسی تصمیم نگیریم.

 آقای کی‌روش! می دانید باخت حاشیه هایی هم به همراه دارد؟

بله همیشه همین طور بوده.

یکی از این حاشیه ها این بود که بعد از باخت به لبنان شایعه شد امیر قلعه نویی به نیمکت تیم ملی نزدیک شده است. از این موضوع باخبرید؟

من تجارب کافی در این زمینه را دارم و بارها با چنین فضاهایی روبه رو شده ام. من که به بلوغ در فوتبال رسیده ام می دانم طرح چنین مسایلی دروغ هایی بیش نیستند و اهمیتی هم ندارد.

 آیا در مرحله حساس مقدماتی جام جهانی شما موافق بودید بازیکنان‌تان رسانه ها را تحریم کنند؟ آیا این رفتار روی تیم تاثیر منفی نداشت؟

بله بدون شک تاثیرگذار بود و این فضای مناسبی برای تیم ملی نیست ولی مطمئن باشید دنبال راهکاری هستم که این مشکل را برطرف کنم و قول می دهم در کوتاه ترین زمان ممکن این مسئله حل خواهد شد.

پس شما هم می پذیرید رسانه  ها یار دوازدهم تیم ملی هستند؟

بله همین طور است. به لحاظ روحی - روانی رسانه ها تاثیر فراوانی دارند.

به غیر بازی با کره شمالی قصد دارید دیدارهای تدارکاتی بیشتری برای تیم ملی برگزار کنید؟

خیر، بعد از بازی با لبنان به بازی های دوستانه فکر نمی کنم. فقط دوست دارم 25 مهر کره جنوبی را در تهران شکست دهیم و این تنها هدف ماست. پس اولویت من در این مقطع کوتاه بازی دوستانه نیست بلکه بازی سرنوشت سازمان برابر کره جنوبی است. انتظار دارم در این 3 هفته همه بازیکنانم را بدون هیچ مشکلی دراختیار داشته باشم. شکست ها و بردها درس های خوبی است، اما وقتی از تیمی مانند لبنان شکست می خورید نشانه های بیشتری ظهور پیدا می کنند و می طلبد که ما با دقت بیشتری مسایل را بررسی کنیم.

در جریان بازی با لبنان خیلی عصبانی بودید؟

بله، اما باید از رسانه های ایرانی تشکر کنم که خیلی خوب مرا حمایت کردند و در بیروت مورد حمایت آنها بودم و هرگز این رفتار خوب شان را فراموش نخواهم کرد. خیلی کم اتفاق می افتد خبرنگاران چنین حمایتی از سرمربی تیم ملی یک کشور داشته باشند. من در لبنان عصبانی بودم چون برخی از اعضا فدراسیون فوتبال لبنان با دروغ پردازی مرا عصبی کردند.

یک رسانه لبنانی نوشته بود بهتر بود فرگوسن در منچستر یونایتد به جای پرتاب کفش به صورت دیوید بکام، آن را به کی‌روش می زد؟

می خندد و می گوید: نمی توانم واقعا به این سوال پاسخ دهم./فارس