کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

آیا می توانیم به نوزاد شیر گاو دهیم؟



تغذیه کودک,تغذیه کودک با شیر مادر,تغذیه نوزاد,تغذیه نوزاد با شیر مادر

برخی مادران به دلیل نداشتن شیر کافی، شیر گاو را پس از رقیق کردن به نوزاد می‌خورانند که این امر سوء تغذیه جدی در نوزادان ایجاد می‌کند.


یک فوق‌تخصص نوزادان گفت : مصرف شیر گاو در شیرخواران مشکلات جدی در تغذیه آن‌ها ایجاد می‌کند که مادران باید به این موضوع مهم توجه جدی داشته باشند، لذا مادران پس از انجام معاینات و عدم احراز توانمندی‌های لازم در شیردهی می‌توانند نسبت به مصرف شیر خشک در شیرخواران خود اقدام کند.

وی افزود: شیر مادر بهترین مکمل غذایی در نوزادان محسوب می‌شود و بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، شیر مادر در ۱۴ روز نخست پس از تولد نوزاد "آغوز" اطلاق می‌شود و به لحاظ ایمنی، منبع بسیار مناسبی برای تغذیه نوزاد محسوب می‌شود.

ایشان با اشاره به این مطلب تصریح کرد: در برخی موارد نیز مادران برای رفع گرسنگی نوزاد نسبت به خوراندن آب‌نبات یا قندآب اقدام می‌کنند که این موضوع نیز به لحاظ علمی نادرست و مشکلات گوارشی را منجر می‌شود. به همین دلیل آموزش و اطلاعات کافی به مادران باردار می‌تواند بعد از تولد نوزاد به شیردهی مناسب آن‌ها منتهی شود و سلامت آن‌ها را تا حد قابل توجهی تضمین کند.


منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
از چه راههایی می توانیم قبله را تشخیص دهیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اثر شیر مادر بر ضریب هوشی نوزاد



 

 

اثر شیر مادر بر ضریب هوشی نوزاد

 

 

بر اساس تحقیقات انجام شده در انستیتوی ملی بهداشت كودك در هلند كودكانی كه در دوران شیرخواری از شیر مادر تغذیه كرده اند در سنین بالا تر از بچه های هم سن خود باهوش تر می شوند .

 

محققان این مراكز با بررسی سالیانه ی ضریب هوشی كودكان مورد مطالعه كه برخی از آنها با شیر مادر و برخی با شیر خشك تغذیه شده بودند اعلام كردند كه گرچه در تعیین ضریب هوش عوامل ارثی و محیطی بسیاری دخیل هستند اما ضریب هوشی بچه هایی كه از شیر مادر تغذیه می كنند به طور متوسط ۶ واحد بیشتر از بچه هایی است كه با شیر خشك تغذیه می شوند .

 

هنوز معلوم نیست چه عاملی در شیر مادر وجود دارد كه توجیه كننده ی چنین یافته ای باشد . محققان می گویند احتمالا اسید های چرب اشباع نشده با زنجیره ی طولانی كه در شیر مادر به مقدار فراوان وجود دارند مسئول این امر هستند . این اسید ه مستقیما در تكامل سلول های عصبی مغز دخالت دارند و كمبود آنها در شیر خشك ممكن است بر نوزادانی كه با این ماده تغذیه می شوند تاثیر منفی بگذارد .