کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

آنفولانزا در کودکان، از پیشگیری تا درمان



آنفولانزا در کودکان,آنفولانزا,درمان آنفولانزا,واکسن آنفولانزا

 

آنفولانزا چیست و از کجا باید فهمید کودک آنفولانزا  دارد؟
آنفولانزا در اثر ویروس آن، یعنی ویروس آنفولانزا به وجود می آید. کودکان زیر دوسال بیشتر احتمال ابتلا به این ویروس را دارند و برای آنها نیز بسیار خطرناک است.
دانستن اینکه کودک شما آنفولانزا دارد، همیشه کار آسانی نیست. کودک بیمار ممکن است سست، بی حال و کم اشتها باشد. یا شاید نشانه هایی همچون سرماخوردگی یا دیگر بیماری های ویروسی را داشته باشد.
آنفولانزا در کودکان
در این فصل که فصل آنفولانزا است اگر کودک شما نشانه های زیر را داشت احتمالا به آنفولانزا مبتلا شده است؟
    تب ناگهانی – 38.3 درجه سیلسیوس یا بالاتر
•    خستگی، بی حالی به همراه نشانه هایی همچون سرفه های خشک و بینی گرفته
اگر نشانه هایی همچون گرفتگی بینی یا سرفه قبل از تب پدیدار شدند، به احتمال زیاد فرزند شما سرما خورده است.
از دیگر نشانه های آنفولانزا می توان به زودرنج شدن، بی میلی و کم اشتهایی، گلودرد و ورم گلو اشاره کرد. آنفولانزا همچنین باعث ایجاد درد در ناحیه شکم و اسهال و استفراغ می شود.
کودکان چگونه آنفولانزا می شوند؟
ویروس های نوع A و نوع B آنفولانزا، به سرعت در محیط  منتشر و پخش می شوند. اگر کودک شما در نزدیکی فردی قرار دارد که آنفولانزا گرفته و سرفه و عطسه می کند، احتمال دارد قطرات سرفه یا عسطه او به دهان یا بینی کودک وارد شوند. فرد مبتلا به آنفولانزا، از یک روز پیش از بروز علائم بیماری و 5 روز پس از آن ناقل بیماری است.
از آنجا که ویروس آنفولانزا به سرعت تکثیر می شود، این بیماری می تواند به راحتی در مدرسه، مراکز نگهداری کودکان، زمین های بازی و حتی خانواده پخش شود. بیشتر مواقع، حتی افرادی که تصور می شود مبتلا نشده اند نیز پس از یک تا 4 روز علائم بیماری را نشان می دهند.
البته از آنجا که مقاومت افراد در مقابل ویروس آنفولانزا متفاوت است، شاید فردی به آن مبتلا باشد و خودش خبر نداشته باشد. یا نشانه های خفیفی داشته باشند که تصور شود سرماخوردگی است و به راحتی این ویروس را به بقیه افراد منتقل کند.
فرزند من آنفولانزا دارد، چگونه می توانم به بهبود حال او کمک کنم؟
بهترین درمان آنفولانزا، استراحت و نوشیدن مایعات است. خوردن سوپ یا آبگوشت نیز بسیار کمک کننده است و باعث از بین رفتن گرفتگی ها می شود.
اگر متوجه شدید فرزند شما راحت نیست و درد دارد، با دکتر او مشورت کنید و در صورت تایید، از  داروهای مسکن همچون استامینوفن کودکان اسفاده کنید. هیچ گاه بدون مشورت دکتر به فرزندان خود آسپرین ندهید زیرا ممکن است منجر به بیماری و سندروم های خطرناک در کودکان بشود. البته این مساله بسیار نادر است اما احتیاط شرط عقل است.
خیلی به دکتر اصرار نکنید که برای کودکتان آنتی بیوتیک تجویز کند. این دارو فقط باکتری ها را از بین می برد. آنفولانزا یک بیماری ویروسی است و در اثر باکتری ها به وجود نمی آید. بنابراین، آنتی بیوتیک دردی را دوا نمی کند. این دارو زمانی موثر است که فرزند شما علایم دیگری همچون ذات الریه، عفونت گوش یا برونشیت (آماس نایژه) داشته باشد.
کودک در عرض 3 تا 5 روز بهتر خواهد شد. ابتدا تب او از بین می رود و سپس اشتهایش باز می گردد. البته این مساله برای همه یکسان نیست. برخی از کودکان و بزرگسالان به مدت دو هفته یا حتی بیشتر، سرفه و بدن درد خواهند داشت.
چه زمانی باید فرزند خود را پیش دکتر ببریم؟
اگر نشانه های زیر را در کودک خود مشاهده کردید، حتما او را نزد پزشک ببرید:
•    اگر کودک شما زیر سه ماه است و تب 38 درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد. کودکان در این سن حتما باید تحت مراقب پزشک برای تشخیص عفونت های جدی یا بیماری های احتمالی قرار بگیرند.
•    اگر کودک شما بین 3 تا 6 ماه سن و تب بالای 38.3 درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد.
•    اگر کودک شما بالاتر از 6 ماه سن و تب بالای 39.4 درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد.
•    بیشتر از سه روز تب داشتن
•    سرفه هایی که پس از یک هفته هنوز خوب نشده اند
    داشتن نشانه های آنفولانزا در صورت داشتن بیماری های مزمن همچون سرطان، کم خونی داسی شکل، دیابت یا ناراحتی های قلب، ریه یا کلیه
•    داشتن نشانه های آنفولانزا و آرتروت روماتیسمی یا کاواساکی که هر دو با آسپرین درمانی برای مدت طولای بر طرف می شوند.
•    گوش درد داشتن
•    خس خس کردن گلو یا سخت نفس کشیدن
•    دوباره مریض شدن بلافاصله پس از خوب شدن و درمان آنفولانزا
•    کم آب شدن بدن
چه کاری برای مبتلا نشدن فرزندم به آنفولانزا می توانم انجام دهم؟
از جمله روش های پیشگیری، تزریق واکسن آنفولانزا برای همه اعضای خانواده – از شش ماهه گرفته تا بزرگسالان – و همچنین رعایت اصول بهداشتی است.
تزریق واکسن
مرکز پیشگیری و درمان بیماری ها، توصیه می کند همه افراد – کودکان و بزرگسالان – از شش ماهگی هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کنند. تزریق واکسن برای کودکانی که بیماری های جدی تر همچون دیابت، سیستم دفاعی ضعیف، کم خونی شدید یا بیماری های قلب، ریه و کلیه دارند، بسیار مهم تر و ضروری تر است.
متاسفانه واکسن های آنفولانزا عاری از خطا نیستند. تاثیر این واکسن به سلامت بدن کودک شما و چگونگی تطابق واکسن با ویروس، بستگی دارد. هر چه کودک بدن سالم تری داشته باشد، این واکسن تاثیر بیشتری خواهد داشت. در بعضی از سال ها، بدن افراد تطابق زیادی با واکسن دارد اما ممکن است در سال های دیگر اینگونه نباشد.
اگر پس از واکسیناسیون کودکان، همچنان به آنفولانزا مبتلا شدند باید امیدوار باشیم که بیماری او سخت نیست. همچنین باید بدانید، واکسن آنفولانزا بدن کودک را در مقابل بیماری های مشابه آنفولانزا محافظت نمی کند.
رعایت بهداشت
برای محافظت بهتر و بیشتر از فرزند خود باید اصول بهداشتی را رعایت کنید: دست های او را با صابون و آب گرم شویید و از دیگر اعضای خانواده نیز بخواهید دست های خود را چند بار در روز بشویند. این کار از انتقال بیماری در خانه جلوگیری می کند.
بهترین کار، دور نگه داشتن فرزند خود از افراد مشکوک به بیماری است. البته اگر افراد بیمار باشند اما نشانه های آن را نداشته باشند کار کمی سخت می شود.
با همه تلاش شما برای سالم نگه داشتن کودک، باز هم ممکن است او به آنفولانزا مبتلا شود. در صورت ابتلا به آنفولانزا، می توانید مطمئن باشید او امسال دیگر دچار این بیماری نمی شود زیرا در برابر این ویروس واکسینه شده است. البته، در سال آینده دوباره احتمال خطر هست زیرا این مصونیت فقط برای همین امسال وجود دارد. به همین دلیل است که توصیه می شود هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق کنید.

منبع:bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
راههای پیشگیری از آنفولانزا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چطور از آنفولانزا در کودکان پیشگیری کنیم؟



پیشگیری از آنفلوآنزای کودک,علایم اصلی آنفلوآنزا

واکسن اولین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا در کودکان است

 

در فصول شیوع آنفلوآنزا، بچه ها بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. معمولا اولین کسانی که در یک جامعه به آنفلوآنزا مبتلا می شوند، کودکان هستند و دلیل آن می تواند عدم رعایت صحیح بهداشت باشد. آن ها با دوستان شان بازی می کنند و به راحتی می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

علایم اصلی آنفلوآنزا شامل درد بدن، خستگی، تب و سرفه می باشد. البته گاهی کودکان مبتلا از مشکلاتی مانند معده درد و گوش درد نیز رنج می برند.

اگر می خواهید از ابتلای کودکتان به این بیماری آزاردهنده جلوگیری کنید، شش مرحله زیر را جدی بگیرید.


به کودک تان واکسن بزنید
واکسن اولین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا در کودکان است و می تواند تا 90 درصد موثر واقع شود. به یاد داشته باشید به کودکان زیر شش ماه نمی توان این واکسن را تزریق کرد.


فرزندتان را از افراد بیمار دور نگه دارید
امکان ابتلا به آنفلوآنزا در مکان های شلوغ بسیار بیشتر است. شما نمی توانید مانع رفتن فرزندتان به مدرسه و یا مهدکودک شوید، اما بهتر است در فصل شیوع این بیماری، از رفتن به مکان های شلوغ مانند پاساژهای خرید و ... خودداری کنید.ضمنا تا حد امکان کودک تان را از افراد بیمار دور نگه دارید.

 

شستن صحیح دست ها را به کودکتان یاد دهید
شستشوی دست ها یکی از بهترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های مسری و عفونی است، اما درست انجام دادن آن بسیار مهم است.

همیشه دست هایتان را به شیوه های صحیحی که بارها در رسانه ها آموزش داده می شود بشویید و مطمئن باشید که کودکتان این کار را از شما یاد می گیرد.

استفاده از یک صابون مناسب برای شستشو و خشک کردن دست ها با حوله ای تمیز نیز بسیار اهمیت دارد.


خانه تان را مرطوب نگه دارید
بررسی های پزشکی نشان می دهد که ویروس آنفلوانزا در محیط هایی با رطوبت کم زنده می ماند. دلیل افزایش و شیوع این ویروس در زمستان نیز کاهش رطوبت هواست (خشکی هوا).

مرطوب نگه داشتن خانه (مثلا با استفاده از دستگاه بخور) می تواند موجب نابودی ویروس این بیماری گردد. بهترین میزان رطوبت خانه 40 تا 60 درصد است.

 

ناقل بیماری به کودک تان نباشید
اگر یکی از اعضای خانواده مانند پدر، مادر، خواهر یا برادر، دچار آنفلوآنزا هستند، مراقب باشید کودک بیماری را از آنها نگیرد.

عدم رعایت نکات بهداشتی هنگام انجام کارهای ساده ای نظیر پاک کردن بینی کودک، دست دادن با او، بوسیدن او، تعویض پوشک و پختن غذا می تواند فرزندتان را بیمار کند.

سعی کنید سطوح خانه مانند دستگیره های در ، اسباب بازی ها و غیره را با شوینده ها ضدعفونی کنید.


کودک تان را به ورزش کردن تشویق کنید
ورزش منظم در فصول سرد سال، کودکتان را به شدت از بیماری دور نگه می دارد. ورزش منظم و ملایم در فصول سرد سال، سیستم ایمنی فرزند دلبندتان را تقویت کرده و او را در مقابله با بیماری یاری می دهد.

ژیمناستیک و شنا بهترین ورزش ها در فصل زمستان هستند. اما اگر کودک تان مایل به انجام ورزش در فضای باز است، پوشیدن لباس مناسب، استفاده از کرم های ضد آفتاب و مصرف آب فراوان را فراموش نکنید.


بعد از شنا نیز مراقب باشید کودک سرما نخورد، با انجام کارهایی مانند پوشاندن لباس گرم به کودک و خشک کردن موهای سر او با سشوار بلافاصله بعد از شنا.

 

منبع:tebyan.net