کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

آموزش کمک های اولیه برای پیشگیری از خفگی کودک



خفگی کودک,پیشگیری از خفگی کودک

 همه ما مایلیم كه باور كنیم هرگز در شرایطی قرار نخواهیم گرفت كه نیاز به نجات جان فرزندمان داشته باشیم ولی ممكن است این واقعه رخ دهد. كودكان ممكن است در اثر ورود مواد غذایی یا اسباب بازی به مجاری تنفسی، قرار گرفتن زیر آب در وان یا استخر و یا پیچیده شدن طناب یا نخ پرده به دور گردنشان دچار خفگی شوند. شما باید بدانید كه در چنین مواقعی باید چه اقداماتی انجام دهید.

دستورالعمل گام به گام زیر برای شرح اصول كمك های اولیه در مواقع خفگی تهیه شده است ولی لطفا آنرا بعنوان تنها منبع اطلاعاتی خود در این زمینه در نظر نگیرید.

وقتی را به فراگیری دوره CPR شیرخواران و كودكان اختصاص دهید. این روش بر حسب سن كودك فرق می كند و انجام ناصحیح آن ممكن است بسیار زیان بخش باشد.

دستورالعمل زیر مخصوص كودكان زیر یكسال است كه بعلت انسداد راه هوایی دچار خفگی شده اند.

 مرحله 1: وضعیت را بسرعت ارزیابی كنید
اگر كودك شما بطور ناگهانی توانایی سرفه كرن، گریه كردن و جیغ كشیدن را از دست داده است ممكن است چیزی مسیر تنفس او را بند آورده باشد و شما باید برای بیرون آوردن آن دست بكار شوید. ممكن است كودك اصوات عجیب از حلق خارج كند و یا پوست او به رنگ قرمز روشن یا آبی در آید.

اگر كودك سرفه و استفراغ دارد مسیر تنفسی او كاملا مسدود نشده است. در اینصورت اجازه دهید سرفه كند. سرفه موثرترین راه برطرف ساختن انسداد است.

اگر كودك قادر نیست چیزی را كه در مسیر تنفسی اش گیر كرده، با سرفه خارج سازد از یك نفر بخواهید كه به اورژانس اطلاع دهد و شما ضربات پشت و فشردن سینه را شروع كنید (به مرحله 2 مراجعه كنید).

اگر با كودك تنها هستید 2 دقیقه از او مراقبت كنید سپس به اورژانس اطلاع دهید.

 از طرف دیگر اگر مشكوك هستید مسیر تنفسی كودك به علت تورم حلق مسدود شده است بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید. ممكن است كودك شما دچار یك واكنش آلرژیك نسبت به چیزی كه خورده و یا گزش حشره شده باشد و یا ممكن است مبتلا به عفونت حلق مثلا خروسك باشد.
 
اگر كودك دچار مشكلات قلبی نیز هست فورا به اورژانس اطلاع دهید.

 مرحله 2:
سعی كنید كه آنچه را كه مسیر تنفسی را مسدود كرده است با ضربات پشت و فشردن سینه بیرون آورید.


اگر كودك قادر نیست خودش مسیر تنفسی اش را تخلیه كند و شما معتقید كه چیزی آنجا گیر كرده است در حالیكه با كف دست سر و گردنش را نگاه داشته اید، بدقت او را روی بازوی خود قرار دهید و صورتش را به طرف پائین بگیرید. دستی كه كودك را نگه داشته است به ران خود تكیه دهید.

كودك را طوری نگه دارید كه سرش پائین تر از سایر قسمت های بدن قرار گیرد. بعد با استفاده از پاشنه دست 5 ضربه به پشت، بین دو تیغه شانه اش وارد كنید تا آنچه در آنجا گیر كرده است از جای خود خارج شود.

سپس دست آزاد خود را (آن دستی كه ضربات پشت را با آن وارد كرده اید) روی پشت كودك قرار دهید در حالیكه ساعدتان در مسیر ستون مهره ها قرار دارد. سپس او را به آرامی در حالیكه سر و گردنش را نگه داشته اید بگردانید بعد در حالیكه دستتان را به ران تكیه داده اید صورت كودك را رو به بالا نگه دارید و در این حال هم سرش را پائین تر از سایر قسمت های بدن نگه دارید.

 سر 2 تا 3 انگشتتان را روی خطی فرضی كه بین دو نوك سینه های كودك ترسیم كرده اید، بگذارید. برای ایجاد فشار به آرامی سینه را 2/5 تا 3/5 سانتی متر به پائین فشار دهید بعد صبر كنید تا سینه به وضعیت طبیعی بازگردد. 5 فشار به سینه او وارد كنید و این عمل را كاملا نرم و آرام انجام دهید. حركات نباید پرشی باشد.

 همین عمل 5 ضربه پشت و 5 فشار سینه را متناوبا آنقدر ادامه دهید تا شیئی كه در مسیر تنفسی گیر كرده بیرون آید و كودك سرفه كند. اگر او سرفه می كند بگذارید آنقدر سرفه كند تا كاملا خارج شود.

اگر در هر لحظه ای كودك بیهوش شود به CPR یا احیا قلبی- تنفسی نیاز خواهد داشت .

 دوبار به او تنفس مصنوعی بدهید. اگر هوا پائین نمی رود (سینه بالا نمی آید)،سر او را برگردانید و دوبار دیگر به او تنفس مصنوعی بدهید.

 اگر هنوز هم سینه بالا نمی آید 30 بار سینه او را فشار دهید. داخل دهان را نگاه كنید و اگر جسمی را می بینید آنرا خارج سازید. دوبار دیگر به او تنفس مصنوعی بدهید، فشردن سینه را تكرار كنید و همینطور ادمه دهید تا كمك برسد.

منبع:ninilazem.com


ویدیو مرتبط :
‫آموزش کمک های اولیه در منزل : احیای قلبی و ریوی و جلوگیری از خفگی (گیلکی)‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکات مهم و حیاتی کمک های اولیه



 

 

کمک های اولیه

 

كمكهاي اوليه عبارتند از اقدامات با درمانهاي ساده و فوري كه بلافاصله پس از بروز يك سانحه براي افراد آسيب ديده انجام مي شوند و يا آنكه براي بيماراني كه به سرعت بدحال شده اند ، قبل از رسيدن آمبو لانس ،پزشك و يا افرادي كه در زمينه امداد گري صلاحيت لازم را دارا مي‏باشند ارائه مي گردند...


 

مواد و اقلام مورد نياز براي كمك هاي اوليه


اين گونه وسايل معمولا" در جعبه هاي مخصوص كمك هاي اوليه و يا انواع مناسب ديگري از بسته بندي ها ، در كنار يكديگر نگهداري مي شوند.كيف كمك‏هاي اوليه بايد در اماكن ورزشي ،كارگاهها، ادارات،اماكن تفريحي و در خانه و اتومبيل شخصي نيز وجود داشته باشد.

محتويات بسته هاي كمكهاي اوليه بايد بر طبق ضوابط ايمني اماكن شغلي و يا تفريحي تهيه و تنظيم شده باشند. همچنين اين جعبه ها بايد به وضوح علامت گذاري شده و به سهولت در دسترس باشد. بهتر است شما نيز اينگونه استانداردها را در تهيه و تنظيم جعبه هاي شخصي خود ، مثلا در منزل ، در نظر داشته باشيد، البته در صورت تمايل مي توانيد برخي اقلام اضافي احتمالي نيز به آن بيافزاييد .

 

 

الف : اقلام پايه اي ( ضروري)


- جعبه اي كه بايد ضد آب بوده و به سهولت و به وضوح قابل شناسايي و در دسترس باشد .

- بيست عدد پوشش چسب دار به اندازه هاي معين شده ( اين پوشش ها براي جراحات كوچك و يا سطحي به كار مي روند و انواع ضد آب آنها ، در مورد زخمهاي دستها بهترين انتخاب مي باشند)

- پوششهاي استريل در اندازه هاي متوسط ( شش عدد) ، بزرگ ( دو عدد) و بسيار بزرگ ( دو عدد)

- دو عدد پد استريل چشمي

- شش عدد بانداژ سه گوش

- شش عدد سنجاق ايمني ( سنجاق قفلي). گيره ها و سنجاقها براي تثبيت بانداژ به كار مي روند.

- دستكشهاي استريل و يك بار مصرف

 

 

ب : اقلام مفيد اضافي ( اضافه بر استاندارد ضروري)


- بانداژ لوله اي : اين بانداژها در اشكال ويژه اي براي انگشتان و در مفاصل مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

- بانداژ نواري : براي تثبيت موقعيت و حمايت از مفاصل ، ثابت يا محكم كردن پوششها ، محدود ساختن حركات ، حفظ و اعمال فشار روي پوششها و نيز كاهش تورم مي توان از بانداژ نواري استفاده نمود.

- پوششها يا پدهاي كتاني ( هرگز اين پدها را مستقيما روي زخم بكار نبريد ، آنها به عنوان پوشش جذب كننده بيروني و يا بالشتك محافظ مثلا بين زانوها بكار برده شوند.

- تب سنج

- محلولهاي پاك كننده زخم از نوع غير الكلي ( مي توانيد پوست اطراف زخمهاي كوچك و يا دستهاي خودتان را اگر آب و صابون در دسترس نداريد، به كمك آنها تميز كنيد ).

- نوار چسب ( چسبهاي نواري شكل)

- مداد ، دفترچه يادداشت ، انواع اتيكت يا برچسب .(از مداد و دفترچه يادداشت براي ثبت جزئيات واقعه و مشاهدات خود در زمان اقدامات درماني مي‏توانيد استفاده نمائيد . برچسبها هم در علامت گذاري مصدومين در سوانح وسيع كاربرد دارند )

- ماسكهاي محافظت كننده صورت از نوع پلاستيكي يا كاغذي .( اين ماسكها در موقع انجام تنفس مصنوعي مي تواند از انتقال عفونت به شما پيشگيري كند .)

- قيچي ، انبرك موچين(داراي انتها ها يا نوكهاي كند)

- در مورد فعاليتهاي برون شهري : پتو ، كيسه خواب ، چراغ قوه و سوت