کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

آغوز؛ اولین واکسیناسیون نوزاد



آغوز,خواص آغوز,خاصیت آغوز,خواص درمانی آغوز

آغوز غنی از سلول های فعال ایمنولوژیکی، آنتی بادی ها و سایر پروتئین های حفاظتی است، بنابراین به‌عنوان اولین واکسیناسیون نوزاد عمل می کند.

کارشناس بهداشت خانواده با بیان اینکه نوزاد آغوز را که از آن به عنوان مایع طلایی یا هدیه زندگی یاد می‌شود به‌عنوان اولین تغذیه دریافت می کند، گفت: آغوز علاوه بر اینکه به‌عنوان اولین واکسیناسیون نوزاد عمل می کند، او را در برابر بسیاری از عفونت‌ها حفاظت می‌نماید و به تنظیم سیستم ایمنی در حال تکامل بدن نوزاد کمک می کند.

خانم رضوان نبیلی افزود: آغوز حاوی فاکتورهای رشد است که به تکامل و عملکرد موثر روده نوزاد کمک می‌کند و ورود میکرو ارگانیسم ها و آلرژن ها را به بدن نوزاد مشکل‌تر می کند. وی با اشاره به اینکه آغوز به مقدار کم که مناسب با نیاز نوزاد است ترشح می شود، گفت: آغوز عمل دفع را در نوزاد تحریک می‌کند به‌طوری که مکونیوم سریع از روده خارج می شود که این عمل به خروج موادی که سبب زردی نوزاد می شوند کمک نموده و لذا احتمال زرد شدن نوزادان را کاهش می دهد.

وی افزود: آغوز سرشار از ویتامین A است که علاوه بر حفاظت از چشم ها به کاهش عفونت ها کمک می کند.

کارشناس بهداشت خانواده از ساعت اول به عنوان ساعت استثنایی زندگی یاد کرد و افزود: برای اولین بار محققین تاثیر زمان اولین تغذیه با شیر مادر را بر مرگ و میر نوزادان ارزیابی کرده اند و نشان داده اند که اگر نوزادان تغذیه با شیر مادر را در ساعت اول تولد شروع کنند مرگ و میر آنها کمتر می شود .

وی با اشاره به اهمیت تماس پوست با پوست مادر و نوزاد پس از تولد و شروع تغذیه با شیر مادر ظرف ساعت اول پرداخت و گفت: بدن مادر به گرم نگهداشتن مطلوب نوزاد کمک می کند که بویژه برای نوزادان کوچک و کم وزن هنگام تولد اهمیت دارد. همچنین نوزاد استرس کمتری دارد، آرامتر است و تنفس و ضربان قلب او پایدارتر است.

وی افزود: نوزاد ابتدا در معرض باکتری های بدن مادر که اکثرا برای او مضر نیستند قرار می گیرد و با عوامل ایمنی موجود در شیر مادر حفاظت می شود، باکتری های بدن مادر جایگزین باکتری های روده و پوست نوزاد شده و با باکتری های مضرتر کارکنان بهداشتی و محیط رقابت می کند و لذا از بروز عفونت های ناشی از آنها پیشگیری می کند.

وی اظهار داشت: لمس کردن، به دهان گرفتن و مکیدن پستان، ترشح اکسی توسین را در مادر تحریک می‌نماید که ضمن اینکه جریان یافتن شیر از پستان و ترشح سایر هورمون هایی که موجب احساس آرامش و راحتی مادر می شوند را تحریک می‌کند، سبب انقباض رحم می شود که این امر به خروج جفت و کاهش خونریزی پس از زایمان کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و تغذیه اولیه با آغوز با کاهش مرگ و میر در ماه اول عمر ارتباط دارد، همچنین با افزایش تغذیه انحصاری با شیر مادر و افزایش طول مدت تغذیه با شیر مادر در ماه های بعدی نیز ارتباط دارد که منجر به ارتقاء سلامت و کاهش مرگ و میر های بعدی می شود.
 
منبع:webda.behdasht.gov.ir


ویدیو مرتبط :
فواید شیر آغوز (اولین شیر مادر) پاسخ دکتر ضیایی در برنامه حدیث تندرستی در شبکه ج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه نوزاد را در هنگام واکسیناسیون آرام کنیم؟



واکسیناسیون,واکسیناسیون نوزاد,واکسیناسیون کودک

 اگر کودکتان در هنگام واکسن زدن بی قراری می کند، این مطلب را بخوانید.
  متخصصان اطفال در یک بررسی تازه دریافته‌اند که با استفاده از چند قطره محلول آب قند می‌توان نوزادان را در هنگام واکسیناسیون آرام کرد تا کمتر گریه کنند. تیم مطالعاتی Cochrane پس از بازبینی نتایج 14 مطالعه قبلی که روی بیش از 1500 نوزاد در هنگام تزریق واکسن‌های مخصوص اطفال صورت گرفته بود به نتایج فوق دست یافتند. این متخصصان دریافتند اگر پیش از تزریق واکسن مقدار اندکی محلول آب‌قند در دهان نوزاد بریزید تا بمکد، خیلی کمتر گریه خواهد کرد، در حالی که آب خالی این تاثیر را ندارد.
 کارشناسان می‌گویند: اگرچه محلول آب‌قند نوزادان را در این شرایط آرام می‌کند اما هنوز مشخص نیست که در تسکین درد نیز تاثیر داشته باشد. دکتر «مانال کاساب» از متخصصان علوم‌پزشکی دانشگاه اردن که سرپرستی گروه مطالعاتی Cochrane را بر عهده داشته در این باره تاکید کرد: اگر قبل از واکسیناسیون، کودک مقداری طعم شیرینی را بچشد، هنگام تزریق کمتر گریه می‌کند و زودتر نیز گریه‌اش متوقف می‌شود.
به گفته متخصصان، وقتی کودک به سن دوسالگی می‌رسد باید حدود 10 واکسن مختلف به وی تزریق شود تا در برابر بیماری‌های عفونی مختلف شامل فلج اطفال، اوریون و سرخجه مصونیت پیدا کند.

منبع : salamatnews.com