کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

آشنا كردن صحیح كودكان با مفاهیم دینی


برخی والدین بر این باورند كه كودكان را باید تا رسیدن به سن بلوغ رها كرد و پس از آن آنها را ملزم به اجرای وظایف دینی‌شان كرد.

روزنامه قانون - علی روستایی: برخی والدین بر این باورند كه كودكان را باید تا رسیدن به سن بلوغ رها كرد و پس از آن آنها را ملزم به اجرای وظایف دینی‌شان كرد. كاملا واضح است كه چنین روشی، موفقیتی در پی نخواهند داشت چرا كه آموزه‌های دینی و حتی اجتماعی، تربیتی را باید هم از نخست به كودكان آموزش داد.

در این راه نیز اولین گام آموزش الگو سازی برای آنان است چرا كه كودكان قادر به درک مفاهیم انتزاعی دینی نیستند لذا باید نمونه‌های عملی از رفتارهای درست انسانی را در اختیارشان قرار داد و ارزش‌ها و آموزه‌ها را تنها از طریق نگاه كردن و آموزش‌های عینی به آنان منتقل كرد.

آشنا كردن صحیح كودكان با مفاهیم دینی

در ضمن بحث و پرسش و پاسخ درباره الگوهای رفتاری متناسب با سطح تحول ذهنی کودک می‌تواند بسیار مفید باشد. والدین و به طور کلی نظام‌های آموزشی باید کودکان را در دقایق تحول‌شان بشناسند و متناسب با آن تجویز مناسب را ارائه کنند. اصل در نظر گرفتن مرحله تحولی کودک مهم‌ترین نکته در آموزش است.   

همان‌طور كه اشاره شد بسیاری از یادگیری‌های کودکان از طریق مشاهده صورت می‌گیرد، هرچند که در وضعیت ایده آل انتظار همه والدین و نظام آموزشی این است که کودکان و نوجوانان در وضعیت ارتکاب جرم، خویشتندار باشند، ولی نمی‌توان از کودک انتظار داشت که به طور مداوم در محیط های آلوده و در شرایط جرم و گناه قرار گیرد ولی به سمت دین گرایش پیدا کند.

بنابراین در ابتدا خانواده مهم‌ترین ركن آموزش و پرورش تعالیم آسمانی است. والدین نمی‌توانند خود وظایف شرعی‌اشان را درست و صحیح انجام ندهند اما از كودك توقع نظم در وظایف دینی داشته باشند. آنها باید الگویی مناسب برای فرزندان خود باشند. در درجه دوم مدارس و اجتماع باید به فراگیری این آموزه‌ها كمك كنند. كودكی كه در خانه و اجتماع الگویی مناسب برای خویش دارد راحت‌تر می‌تواند در راه صحیح قدم بگذارد.

قدم بعدی آموزش گام به گام دور از تعجیل و مناسب با درك درونی كودكان است. اگر پیام تربیتى با سرعت و تعجیل و بدون درنظر گرفتن فرصت درون سازى از جانب كودك به او ارائه شود، اثر آن پایدار و مانا نخواهد بود. بنابراین، بهتر است كودك هر چیزى را هرچند اندك باشد، خوب یاد بگیرد و هضم و جذب كند.

در تعالیم اسلامی، توصیه‌های فراوانی در زمینه آموزش تدریجی مسائل دینی آمده است. همچنین به آسان‌گیری در آموزش  مسائل دینی توصیه‌های بسیار شده است. لذا در دوران خردسالی، در نماز باید به گونه‌ای عمل كنیم كه كودك احساس خستگی نكند.  نباید نماز را برای او سنگین و كسل‌كننده بسازیم. به مصلحت اوست كه نمازها را با ذكرهای طولانی و ركوع و سجودهای خسته كننده، طولانی نكنیم. حتی سفارش شده اگر كودكی همزمان با شما به اقامه نماز برخاسته است نمازتان را سریع‌تر بخوانید و از برخی كارهای مستحبی صرف نظر كنید.

 توجه داشته باشید كه او كودك است و حال و روحیه شما را ندارد، به ویژه كه از حالات و رفتار شما سردرنمی‌آورد و معنای عبارات شما را نمی‌فهمد. درین‌باره از«انس بن مالك» روایت شده است كه:  پیامبر اكرم(صلی ا... علیه وآله) نمازشان از همه كامل‌تر و كوتاه‌تر بود.
همچنین اگر كودك در هنگام اقامه نماز دچار اشتباهی شد مسئله را طوری برای او مطرح كنید كه او نا امید و دلزده نشود بلكه با حالتی ملایم به او یادآور شوید كه در فلان قسمت او اشكال دارد و باید آن را به تدریج رفع كند و گفته شود كه خداوند بسیار مهربان است و این اشتباهات كوچك را می‌بخشد پس ناراحت نباش و سعی كن تا اشكالت را رفع كنی. برخورد با كودك در آموزش مسائل دینی از اهمیت بسیاری برخودار است بسیار مراقب رفتار خود باشید تا كودك‌تان دلزده نشود.


ویدیو مرتبط :
مکتب شعر دینی و مفاهیم نظری آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با اصول صحیح فعالیت ورزشی آشنا شوید



ورزش,فعالیت ورزشی,اصول صحیح ورزش کردن

با اصول صحیح فعالیت ورزشی آشنا شوید
در اینکه ورزش بهترین راه برای سلامتی و تندرستی است و می تواند بهترین راه برای آرامش و شادی شما باشد، شکی نیست. اما فعالیت ورزشی یک سری قواعد خاص خود را نیز دارد که لازم است به آن ها توجه کنید. در این مطلب به چند نکته مفید که باید در هنگام ورزش به آن توجه کنید، اشاره می کنیم، تا در هر سطحی از توانایی که هستید، از آن ها استفاده کنید.

 

لباس مناسب بپوشید
لباس ورزشی یکی از مهمترین مواردی است که باید حتما" به آن توجه خاصی داشته باشید، فقط رنگ یا مارک لباس مهم نیست، بلکه ویژگی لباس ورزشی است که از اهمیت بالای برخوردار است. از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید، مخصوصا" در ناحیه مفاصل، باید لباسی بپوشید که مانع حرکت و گردش خون نشود. همچنین جنس لباس باید از موادی تشکیل شده باشند که اجازه گردش هوا را بدهد، چرا که شما در حین ورزش عرق می کنید.


کفش مناسب بپوشید
حتما" شما هم افرادی را دیده اید که از کفش های کهنه برای ورزش استفاده می کنند! این یعنی بزرگ ترین اشتباه و خطا در حق سلامتی خودتان! هر کفش تا مدت زمان خاصی از کیفیت لازم برخوردار است و پس از آن دیگر کیفیت لازم را برای محافظت از پاهای شما نخواهد داشت. فقط صرف اینکه به آن ها کفش کتانی می گوییم، بدین معنی نیست که برای ورزش عالی هستند. باید دقت کنید، کفش هایی که زیره سفتی دارند(مثل کفش های Converse) دارای قدرت جذب نیروی کمی هستند و می توانند برای پاها و استخوان ها بسیار نامناسب باشند.

 

آب بنوشید
آب رابطه مستقیمی با توانایی و عملکرد ورزشی و خستگی شما دارد. کمبود آب بدن باعث کاهش عمکلرد ورزشی و خستگی شما می شود. پس لازم است قبل از ورزش کردن، مقداری آب بنوشید، همچنین در حین ورزش نیز هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه چند جرعه آب بنوشید و در پایان ورزش نیز نوشیدن آب را فراموش نکنید، تا آب از درست رفته در نتیجه تعریق جایگزین شود.

 

حرکات کشش ممنوع !
اگر تاکنون قبل از شروع گرم کردن حرکات کششی را انجام می دادید، باید بگوییم که اشتباه کرده اید! برخلاف نظر متداول عموم، مطالعات نشان داده است که انجام حرکات کششی قبل از گرم کردن یا فعالیت ورزشی کار مفیدی نیست و مانع عملکرد بهتر شما می شود. اگر هیچ اتفاقی هم نیافتد، کشش قبل از ورزش شما را در موقعیت بدی قرار خواهد داد چرا که می تواند باعث کشیدگی و آسیب به عضلات شود. پس قبل از حرکات کششی مقداری بدن را گرم کنید تا گردش خون در بدن بالا رود و بدن آمادگی کشش را داشته باشد.

 

گرم کردن قبل از ورزش
اگر چه محققان به طور یقین بر اینکه آیا گرم کردن قبل از ورزش به عملکرد بهتر  کمک می کند یا خیر متفق القول نیستند، اما همه آن ها با اثر مثبت آن مبنی بر جلوگیری از آسیب دیدگی موافقند. همیشه قبل از هر فعالیت ورزشی بدنتان را گرم کنید، گرم کردن دو مرحله دارد، مرحله اول گرم کردن عمومی بدن با حرکاتی از قبیل دویدن، حرکات نرمشی و کششی است و مرحله دوم گرم کردن اختصاصی است، یعنی اگر شما یک بسکتبالیست هستید، لازم است در این مرحله بدنتان را بازی با توپ، دریبل و پرتاپ آماده فعالیت ورزشی کنید.


با پزشک مشورت کنید
فیزیک بدنی و وضعیت جسمانی همه ما مثل هم نیست، پس سعی کنید قبل از شروع یک فعالیت ورزشی یا رژیم غذایی با پزشک یا متخصص ورزش مشورت کنید تا بدانید از چه چیزهایی باید اجتناب کنید. همواره به یاد داشته باشید که ورزش برای سلامتی روح و جسم شماست، نه تخریب آن!
اگر شما بیماری یا شرایطی مثل آسم یا مشکلات تنفسی، آرتروز، دیابت، مشکلات کلیوی و کبدی و یا مشکلات قلبی عروقی دارید، باید قبل از شروع به انجام رژیم یا ورزش، با پزشک متخصص مشورت کنید. اگر شما مشکلات خاص دیگری نیز دارید، باید به پزشک بگویید. این مشکلات شامل درد یا سرگیجه بعد از فعالیت بدنی، تنگی نفس بعد از یک فعالیت معمولی و ملایم یا زمانی که استراحت می کنید و یا ورم در قوزک پا می باشد.
منبع : elmevarzesh.com